Marmotte 2018
Tja, als je dat betrekt op de Marmotte zou het wellicht kunnen komen, doordat herinneringen vervagen. Als je bv een uur over de Telegraph deed is het niet zo dat je de volgende keer maar 55 minuten nodig hebt. Als je dat soort doelen stelt wordt het inderdaad een zware rit en valt het tegen.
Zelf laat ik de rit altijd in mijn herinnering voorbij gaan en bedenk me waar er eventueel winst te halen valt. Zat ik in de juiste groep op weg naar de Telegraph? Hoe lang heb ik gestopt? Kan ik de volgende keer een bevoorrading overslaan? Heb ik tijd verloren door kleding te verwisselen? Dat soort vragen stel ik me. En als het meezit rij ik de volgende keer elke klim ook een minuutje sneller. Alles bij elkaar opgeteld kom ik dan aan de nodige tijdwinst. De lat niet te hoog leggen en zeker niet denken dat het een volgende keer vanzelf gaat.
Tevens maak ik altijd een schema voor een cyclo. Dat doe ik op de volgende wijze:
- Voor de klimmen neem ik mijn VAM wat ik normaal gesproken kan rijden in dit soort ritten (niet de VAM van de recordrit op de Ventoux ). Hierbij neem ik per helling een verval en ik kan de tijd redelijk inschatten.
- Voor de afdaling kijk ik naar strava. Het liefst van voorgaande uitvoeringen van de cyclo. Zelf ken ik mijn daalkwaliteiten en kan die projecteren op de stravatijden.
- De vlakke stukken bereken ik door gewoon het gemiddelde te nemen. Daarbij reken ik op een groepje waar ik kan meerijden. Ook goed kijken of het echt vlak is of vals plat omhoog of omlaag.
- Tel daarbij de tijd op voor bevoorrading en sanitaire stop en je komt op een aardige voorspelling.
Met een beetje oefenen lukt het me inmiddels om zelfs de tijd goed te schatten van een cyclo waar ik nog nooit gereden heb. Vorig jaar de Marmotte Pyrenees op slechts een minuut of zeven goed voorspeld. Maar goed, als het regent of het is 30 graden gaat het allemaal niet meer op.
Zelf laat ik de rit altijd in mijn herinnering voorbij gaan en bedenk me waar er eventueel winst te halen valt. Zat ik in de juiste groep op weg naar de Telegraph? Hoe lang heb ik gestopt? Kan ik de volgende keer een bevoorrading overslaan? Heb ik tijd verloren door kleding te verwisselen? Dat soort vragen stel ik me. En als het meezit rij ik de volgende keer elke klim ook een minuutje sneller. Alles bij elkaar opgeteld kom ik dan aan de nodige tijdwinst. De lat niet te hoog leggen en zeker niet denken dat het een volgende keer vanzelf gaat.
Tevens maak ik altijd een schema voor een cyclo. Dat doe ik op de volgende wijze:
- Voor de klimmen neem ik mijn VAM wat ik normaal gesproken kan rijden in dit soort ritten (niet de VAM van de recordrit op de Ventoux ). Hierbij neem ik per helling een verval en ik kan de tijd redelijk inschatten.
- Voor de afdaling kijk ik naar strava. Het liefst van voorgaande uitvoeringen van de cyclo. Zelf ken ik mijn daalkwaliteiten en kan die projecteren op de stravatijden.
- De vlakke stukken bereken ik door gewoon het gemiddelde te nemen. Daarbij reken ik op een groepje waar ik kan meerijden. Ook goed kijken of het echt vlak is of vals plat omhoog of omlaag.
- Tel daarbij de tijd op voor bevoorrading en sanitaire stop en je komt op een aardige voorspelling.
Met een beetje oefenen lukt het me inmiddels om zelfs de tijd goed te schatten van een cyclo waar ik nog nooit gereden heb. Vorig jaar de Marmotte Pyrenees op slechts een minuut of zeven goed voorspeld. Maar goed, als het regent of het is 30 graden gaat het allemaal niet meer op.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Ik zie geen enkele meerwaarde in het opstellen van een schema, maar dat kan aan mij liggen.
Ik doe het omdat ik het altijd leuk vind om op een tijd weg te gaan. Van tevoren vind ik het dan leuk om uit te puzzelen wat haalbaar is. Achteraf is het leuk om te zien of ik het gehaald heb. Bovendien geeft het me houvast. Zwaar is het altijd, maar als ik zie dat ik desondanks toch op schema lig geeft dat me vertrouwen.
Voor iemand die een tocht de tweede keer vindt tegenvallen kan dit een manier zijn om wat structuur aan te brengen. Voor mij werkt het in ieder geval.
Tja, aan wie het ligt? Het maakt niet uit. Voor mij is het onderdeel van de voorpret. Zo zie ik de meerwaarde niet van de vraag of de nieuwe Campagnolocrank nu mooi is of niet En zo heeft iedereen wel wat.
Voor iemand die een tocht de tweede keer vindt tegenvallen kan dit een manier zijn om wat structuur aan te brengen. Voor mij werkt het in ieder geval.
Tja, aan wie het ligt? Het maakt niet uit. Voor mij is het onderdeel van de voorpret. Zo zie ik de meerwaarde niet van de vraag of de nieuwe Campagnolocrank nu mooi is of niet En zo heeft iedereen wel wat.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Hoe zit het mij de tijdsregistratie bij de Marmotte? Ik meen eens gelezen te hebben dat de bevoorrading een "neutrale" zone is? Klopt dat en zo ja betekent dat dan dat de tijd daar wordt stilgezet? Dan zou je daar zo lang als nodig kunnen bijkomen en bevoorraden? Iemand hiermee bekend?
Gek van de weg, de MTB en het gravel
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Alleen bovenop de Glandon, rijdt je over een mat... De afdaling telt niet mee, je tijd gaat weer tellen zodra je onderaan de afdaling weer over een mat bent gekomen (of xx minuten na passage 1e mat... ik dacht 40 of 50 minuten oid).
Bovenop de glandon is bevoorrading, dus daar kan je rustig de tijd nemen, en evt wachten op een maatje (als die bijv 5 minuten trager klimt). Afdaling kan je rustig aan doen zonder risico's.
Rest van de route tikt de tijd gewoon door.
Zo was het althans, en neem aan dat dit nog altijd zo werkt.
Bovenop de glandon is bevoorrading, dus daar kan je rustig de tijd nemen, en evt wachten op een maatje (als die bijv 5 minuten trager klimt). Afdaling kan je rustig aan doen zonder risico's.
Rest van de route tikt de tijd gewoon door.
Zo was het althans, en neem aan dat dit nog altijd zo werkt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
- Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België
Zo was het vorig jaar nog inderdaad, veronderstel dat ze dit niet zullen aanpassen.MarkVeenstra schreef: ↑30 apr 2018 09:16 Alleen bovenop de Glandon, rijdt je over een mat... De afdaling telt niet mee, je tijd gaat weer tellen zodra je onderaan de afdaling weer over een mat bent gekomen (of xx minuten na passage 1e mat... ik dacht 40 of 50 minuten oid).
Bovenop de glandon is bevoorrading, dus daar kan je rustig de tijd nemen, en evt wachten op een maatje (als die bijv 5 minuten trager klimt). Afdaling kan je rustig aan doen zonder risico's.
Rest van de route tikt de tijd gewoon door.
Zo was het althans, en neem aan dat dit nog altijd zo werkt.
Zo is het al jaren en de kans dat dit komende editie aangepast wordt is kleiner dan dat er dit jaar buitenaards leven ontdenkt wordt. Maar op de website staat gewoon duidelijk dat de Glandonafdaling geneutraliseerd is.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Helder, dank je. Dus geen noodzaak om grote risico's te nemen in die afdaling. Voor mij als matige daler geen nadeel.MarkVeenstra schreef: ↑30 apr 2018 09:16 Alleen bovenop de Glandon, rijdt je over een mat... De afdaling telt niet mee, je tijd gaat weer tellen zodra je onderaan de afdaling weer over een mat bent gekomen (of xx minuten na passage 1e mat... ik dacht 40 of 50 minuten oid).
Bovenop de glandon is bevoorrading, dus daar kan je rustig de tijd nemen, en evt wachten op een maatje (als die bijv 5 minuten trager klimt). Afdaling kan je rustig aan doen zonder risico's.
Rest van de route tikt de tijd gewoon door.
Zo was het althans, en neem aan dat dit nog altijd zo werkt.
Gek van de weg, de MTB en het gravel
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Die noodzaak is er mijns inziens nooit. Het is tof hoor, als je goed kunt dalen en vertrouwen hebt, om rap omlaag te kunnen. Maar de tijdwinst is zeer beperkt (je kunt beter wat harder klimmen).
Alleen de afdaling van de Galibier, nadat je Loutarette gepasseerd bent (je hebt het stijle deel gehad), zou je wat mij betreft het gas erop kunnen houden in een groepje. Het loopt dan nog heel lang een paar procent af, soms wat meer, soms wat minder en soms zelfs weer een knikje omhoog. En mijn ervaring is dat je daar altijd wind op de kop hebt. Kan je mee in een groepje, is dat relaxed, scheelt dan wel meer tijd (minuten) en vooral energie (eten, eten, drinken en eten, voor je aan de laatste klim begint).
Alleen de afdaling van de Galibier, nadat je Loutarette gepasseerd bent (je hebt het stijle deel gehad), zou je wat mij betreft het gas erop kunnen houden in een groepje. Het loopt dan nog heel lang een paar procent af, soms wat meer, soms wat minder en soms zelfs weer een knikje omhoog. En mijn ervaring is dat je daar altijd wind op de kop hebt. Kan je mee in een groepje, is dat relaxed, scheelt dan wel meer tijd (minuten) en vooral energie (eten, eten, drinken en eten, voor je aan de laatste klim begint).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 mei 2018 09:17
Die 40-50 minuten, kan je dat ergens terug vinden? Ik heb hem vorig jaar voor het eerst gereden (9:12) en wil dit jaar voor goud gaan (<8:13). Nu rij ik veel samen met mijn vader en ook dit jaar ben ik van plan in het neutrale gedeelte even op hem te wachten....MarkVeenstra schreef: ↑30 apr 2018 09:16 Alleen bovenop de Glandon, rijdt je over een mat... De afdaling telt niet mee, je tijd gaat weer tellen zodra je onderaan de afdaling weer over een mat bent gekomen (of xx minuten na passage 1e mat... ik dacht 40 of 50 minuten oid).
Bovenop de glandon is bevoorrading, dus daar kan je rustig de tijd nemen, en evt wachten op een maatje (als die bijv 5 minuten trager klimt). Afdaling kan je rustig aan doen zonder risico's.
Rest van de route tikt de tijd gewoon door.
Zo was het althans, en neem aan dat dit nog altijd zo werkt.
Nu is de kans alleen dat gezien ons niveau verschil ik dan over de 40 of zelfs 50 minuten zou gaan... (en vorig jaar mogelijk ook ben gegaan) dus ik vind het heel interessant om dit zeker te weten
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Staat dat niet in het uitgebreide deelnemers info (race info) wat je krijgt bij inschrijving?Ik an het op de website in ieder geval even niet terug vinden. Misschien hebben ze deze regel er ook wel af gehaald hoor, dat weet ik niet zeker.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 mei 2018 09:17
Kan me niet herinneren dat ik hier iets van gelezen / gezien heb vorig jaar. Op zich klinkt als 'failsafe' het wel logisch om na een bepaalde tijd weer te starten (stel hij pakt je niet als je na de afdeling over de mat rijdt om wat voor reden dan ook) maar dan wil ik wel heel graag weten of het 40 of 50 minuten is of 60 zodat je weet waar je aan toe bent.MarkVeenstra schreef: ↑01 mei 2018 09:50 Staat dat niet in het uitgebreide deelnemers info (race info) wat je krijgt bij inschrijving?
Edit:
Als ik mijn strava vergelijk van vorig jaar; Top 2:13 Einde netrauaal: 3:17. Eind tijd 10:16, tijd netto: 9:12.
Dus ik heb meer dan een uur er over gedaan en dit heeft geen invloed gehad op mijn netto tijd zo lijkt het.