Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2018

laurens87
Forum-lid
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 02 mei 2018 16:51

Ik vind het ook niet geheel off-topic, het grote probleem is namelijk niet te snel dalen. Het probleem is iedereen die inderdaad zoals genoemd vierkant naar beneden gaat. Daar is het bij mij vorig jaar ook bijna mis gegaan. Iemand met een onlogische lijn en het ging gelukkig net goed (was echt maar centimeters!). Iedereen die langzaam gaat en zijn lijn houdt is prima! Het is eigenlijk gewoon een mooie lange technische afdaling die echt genieten is!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 02 mei 2018 16:55

Overdreven voorzichtig dalen zorgt inderdaad voor gevaarlijke situaties voor iedereen. Is hetzelfde als 60 rijden op de snelweg.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 02 mei 2018 16:59

Wat je je wel kunt afvragen is waar de standaard zou moeten liggen in een toertocht. Dat profs/wedstrijdrenners allemaal goed en snel kunnen dalen, dat snap ik. Echter vraag ik me af of bij een toertocht zoals de Marmotte de zogenaamd snelle dalers niet een beetje rekening kunnen houden met diegenen die niet zo goed kunnen dalen omdat ze het bijna nooit doen. Dus met z'n allen in een beetje normaal tempo naar beneden i.p.v. net als de profs met 70 a 80 km/u.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 02 mei 2018 17:19

Wat betreft slecht dalen (vierkant bochten, van lijnen afwijken) ben ik het volledig mee eens. Maar slecht dalen is niet hetzelfde als traag dalen, net zo min als snel dalen hetzelfde is als goed dalen. Ik ken verschillende renners die niet zo comfortabel zijn met hoge snelheden en behoudens naar beneden gaan, zonder daardoor slechte dalers te zijn. Neemt niet weg dat er op cyclo's en toertochten veel slechte dalers zijn, maar dit gaat me dan eerder over renners die slechte lijnen nemen of plots afwijken van hun lijn. Zolang iemand voorspelbaar is om voorbij te steken, zie ik het gevaar niet. Zoals SiO2 het zegt, je kan op een druk event niet altijd je eigen snelheid rijden, dat hoort er nu eenmaal bij. Een tip is om sneller te klimmen en de grote massa achter je te laten ;) Gewoon je verstand gebruiken. Net zoals 60 rijden op de autosnelweg gevaarlijk is, is 160 dat ook als het druk is.

Wat de opmerkingen over het gevaar van teveel remmen voor het materiaal betreft, dat heeft meer met remtechniek dan snelheid te maken.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 02 mei 2018 17:21

Zit inderdaad wel een belangrijk verschil tussen slecht dalen en langzaam dalen. Het is eerste is wel gevaarlijk, het tweede niet per se.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1702
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 02 mei 2018 17:26

amclassic-fan schreef: 01 mei 2018 18:50 Het is net geen 20 km, 30 minuten is al erg langzaam. Als je nog langzamer daalt dan heb je er gewoon niets te zoeken en ben je een gevaar voor jezelf en je omgeving. Nog al wiedes dat er mensen vallen door klapbanden en carbon velgen smelten...
Klopt. Waar ik eerder een tijd noemde van 30-35 minuten was dat incl stoppen. Ik denk dat een zuivere daaltijd ruim onder de 30 minuten makkelijk kan. Maar ik besef me ook dat er mensen zijn die er langer over doen. Tja het is niet anders. Scheelt een paar seconde. Lijkt me geen ramp. Gewoon niet te gekndoen met zijn allen en een beetje rekening met elkaar houden. De langzame mensen gewoon rechts rijden. De snelle moeten misschien een keertje exrmtra remmen. Het lijkt me allemaal niet wereldschokkend.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

el_loco
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 02 mei 2018 19:11

Ik vond de afdaling van de Glandon tijdens de Marmotte vooral gevaarlijk omdat er zulke grote verschillen in snelheid zijn. Snelle dalers naast slechte dalers. dat geeft irritatie en gevaarlijke situaties.
Beetje vergelijkbaar met op zondag in de auto zitten. Op de rechterbaan opa en oma; op de linkerbaan de ervaren woonwerk-chauffeur die eindelijk eens wat leeg asfalt ziet (wat doordeweeks nooit voorkomt) Daar zie je ook regelmatig linke situaties.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40121
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mei 2018 20:26

Bleven opa en oma maar rechts.....
De zondagsrijders die exact met 100 op de CC op de linkerbaan rijden zijn nog vervelender.
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 mei 2018 21:57

Zolang ze maar links blijven heb ik er geen probleem mee.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 mei 2018 21:59

matthiav schreef: 02 mei 2018 17:19 Een tip is om sneller te klimmen en de grote massa achter je te laten ;)
Ja, dat is wel de ultieme tip.
Gewoon 2x zo snel en je hebt nergens meer last van.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 02 mei 2018 22:07

Keezx schreef: 02 mei 2018 21:57 Zolang ze maar links blijven heb ik er geen probleem mee.
Precies, langzame dalers die netjes voorspelbare lijnen rijden en keurig rechts blijven, heb je niet/nauwelijks last van. Of ze dan voor zichzelf een gevaar vormen door overmatig remmen cq kans op klapbanden en vervorming van kartonnen hoepels, is weer een tweede.

De zichzelf overschattende daler; linksrijdend, aardig wat snelheid op de rechte stukken, onvoorspelbaar stuurgedrag/vierkant door de bocht is een stuk vervelender.

Voor de lol nog even naar m'n Strave-file van vorig jaar gekeken. Afdaling van de Glandon duurde bij mij +- 27 minuten, was toen wel vrij mistig, nat en koud bovenin.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 02 mei 2018 22:19

Herman_N schreef: 02 mei 2018 17:26
amclassic-fan schreef: 01 mei 2018 18:50 Het is net geen 20 km, 30 minuten is al erg langzaam. Als je nog langzamer daalt dan heb je er gewoon niets te zoeken en ben je een gevaar voor jezelf en je omgeving. Nog al wiedes dat er mensen vallen door klapbanden en carbon velgen smelten...
Klopt. Waar ik eerder een tijd noemde van 30-35 minuten was dat incl stoppen. Ik denk dat een zuivere daaltijd ruim onder de 30 minuten makkelijk kan. Maar ik besef me ook dat er mensen zijn die er langer over doen. Tja het is niet anders. Scheelt een paar seconde. Lijkt me geen ramp. Gewoon niet te gekndoen met zijn allen en een beetje rekening met elkaar houden. De langzame mensen gewoon rechts rijden. De snelle moeten misschien een keertje exrmtra remmen. Het lijkt me allemaal niet wereldschokkend.
Wat een vreemde discussie is dit. Ik heb mijn eigen Strava segment er maar even bijgezocht. In 2017, toen ik als 2e dame finishte in 6:56, heb ik 29:17 over de afdaling van de Glandon gedaan. Ik ben een goede daler, maar zeker niet de allersnelste, maar ik zie in een geneutraliseerde afdaling geen enkele noodzaak om mij naar beneden te storten. Tijdens mijn afdaling heb ik veel wielrenners ingehaald en ben ook zelf ingehaald, geen enkel probleem. Ik kan mij voorstellen dat minder ervaren wielrenners hier wat langzamer afdalen, maar volgens mij hoeft dat niet direct gevaar op te leveren. Zowel langzame als snelle dalers kunnen een gevaar zijn voor anderen. De ene door een gebrek aan vertrouwen, de ander door een overdaad daarvan.

Plaats reactie