Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat doe ik verkeerd (kramp, maar niet echt moe)

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 03 apr 2018 23:39

Zitten je schoenen wel goed? Doe je die niet te strak?
Is maar een idee... je onderzoekt zelf al zoveel dingen, misschien had je hier nog niet aan gedacht maar is dat iets...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 apr 2018 18:35

Ronschr schreef: 03 apr 2018 19:47 Ik had twee 750 ml bidons bij me, in iedere bidon zat ongeveer 60 gr suiker, een beetje zout en een scheutje citroensap. Daarbij had ik een stroopwafel op.
Je klachten zijn NIET het gevolg van een gebrek aan vocht. Je zit vast op een dood punt in je zoektocht naar een oorzaak en komt steeds weer op de combinatie vocht-kramp terecht. Zoek de oorzaak elders. Zoek hulp van een deskundige.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 04 apr 2018 20:56

Afspraak met sportarts staat

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 apr 2018 11:35

Verstandig!

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 05 mei 2018 10:34

In navolging van het bovenstaande: afgelopen week heb ik een uitgebreide sportkeuring ondergaan.
- Volgens de sportarts moet ik meer aandacht geven aan mijn voeding en drinken onderweg, ik ben er een beetje slordig in. Vaker en regelmatig drinken, en accepteren dat ieder lichaam anders reageert. Misschien heb ik domweg wat meer nodig dan mijn fietsmaten. Dus beter naar mijn lichaam luisteren, en nou net daar ben ik erg slecht in.
- Ik ben gezond, dat is mooi.
- Verassend: mijn vetpercentage was aan de hoge kant. Daar gaan we wat aan doen.

Wat ik niet helemaal begrijp (en ik citeer uit het verslagje): 'Het omslagpunt begint bij een hartslag van 151 -/min (aerobe drempel) en eindigt bij een hartfrequentie van 164 -/min (respiratoir compensatiepunt).'
Bij de uitleg na de test werd gezegd dat de vetbranding tot 151 -/min gaat, maar dat is toch niet de aerobe drempel? Kan iemand me dit uitleggen voordat ik navraag ga doen bij de sportarts?
Overige informatie: maximum vermogen 360 W (ik weeg 81 kg), maximale hartslag 185 -/min.

Ik hoop dat iemand me wat meer duidelijkheid kan geven over bovenstaande waarden.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 05 mei 2018 11:46

Jawel, aerobe drempel = vetverbrandingsgrens, niet te verwarren met de anaerobe drempel, die vaak omslagpunt genoemd wordt.

Maar de term 'omslagpunt' is in je citaat raar gebruikt (een punt is natuurlijk sowieso niet een gebied van 13 slagen), en een aerobe drempel van 151 is wel heel hoog en de afstand tussen de beide drempels (navenant) klein. Dus misschien toch even navragen.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 05 mei 2018 11:59

@Louise: ik ga het navragen, maar zou het een typefout van de opsteller van het verslag kunnen zijn? Dat die 151 -/min mijn anaerobe grens is? Dan zou mijn D1 bovengrens bij ongeveer 130 -/min liggen, wat niet vreemd klinkt.

Ook vraag ik me af wat dat 'respiratoir compensatie punt' in dit verhaal doet. Ook op internet kan ik er geen duidelijke uitleg over vinden.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 05 mei 2018 12:22

Heb je al eens Magnesium suppletie geprobeerd (Mg tabletten of banaantje onderweg)?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8966
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 mei 2018 12:47

loos schreef: 05 mei 2018 12:22 Heb je al eens Magnesium suppletie geprobeerd (Mg tabletten of banaantje onderweg)?
Zoveel is het ook niet om 5 blaadjes te lezen, maar de magnesium was al langs gekomen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5285
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 mei 2018 13:12

louise schreef: 05 mei 2018 11:46

Maar de term 'omslagpunt' is in je citaat raar gebruikt (een punt is natuurlijk sowieso niet een gebied van 13 slagen), en een aerobe drempel van 151 is wel heel hoog en de afstand tussen de beide drempels (navenant) klein. Dus misschien toch even navragen.

Louise
Ik ken drie waardes uit de test:
vetdrempel=aerobe drempel : tot daar gaat je lichaam in hoofdzaak op vet rijden. Houd je zeer lang vol.
Omslagpunt = anaerobe drempel: vandaar gaat je lichaam meer melkzuur aanmaken dan het kan afbreken. Reden is dat er niet leer genoeg zuurstof aangevoerd wordt voor de inspanning.
Tot omslag houdt je vol tot alle suikers in je lichaam op zijn. Op omslagpunt houd je tot 1 uur vol.

En dan is er het maximum.

Ik vermoed dus: vetdrempel 151 , omslagpunt 164.

En nu kan je zeggen waar je steeds in rijdt...
Wat was een 'hoog ' vetpercentage?

Walter

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 mei 2018 17:55

Complimenten voor je onderzoeksdrift. Mijn beweringen dat je teveel op drinken gefocust was en andere zaken over het hoofd zag, neem ik terug. Duidelijk uit het verhaal van je sportarts dat dat niet klopt. Je zit op het goede spoor, maar je moet het kennelijk beter, zorgvuldiger doen. Ga zo door.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 05 mei 2018 19:44

@Walter: mijn vetpercentage is 25%, terwijl ik redelijk tenger ben. 20% schijnt nog net te mogen, al denkt mijn vrouw daar het hare van. Als man van 48 mag je een 'band van zelfvertrouwen' hebben, zoals wij dat noemen.

@ Nee_Nee: De sportarts stelde heel gerichte vragen, waardoor duidelijk was dat ik te weinig discipline heb in eten en drinken. Dus ik dacht dat het voldoende was, maar er blijkt nogal ruimte voor verbetering.

Kan iemand mij uitleggen waar (op basis van de genoemde 151 (aerobe drempel)/164 (RCP/185 (max) bpm) mijn D1 zone ligt? Ik vind het momenteel verwarrend.

En nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken!

Plaats reactie