Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bottom Bracket

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 05 mei 2018 12:05

Ernie C. schreef: 04 mei 2018 23:47 En is dat BB ook een beetje kwaliteit of ouderwets Chinese brol? In het laatste geval ben je misschien beter af met adapter en Sram lagers.
Dat zou kunnen, maar dat weet je niet. Deze komt gratis mee.
havana schreef: 05 mei 2018 07:17 Adapters zou ik toch niet snel aanraden, een alles-in-één oplossing blijft het beste.
Inderdaad een alles-in-één oplossing blijft het beste. Als het BB op is, vervang je het door een goede, bij voorbeeld het door @infinito eerder genoemde Wheels Manufacturing BB. Een geschroefde oplossing maakt kraken vrijwel onmogelijk bij PF30.
Afbeelding

immo
Forum-lid

Gebruikersavatar immo 05 mei 2018 12:46

Bedankt voor alle reacties. :D

Ik ben nu wel een stuk wijzer maar ik snap nog steeds niet welke bottom bracket ik moet kiezen bij het bestellen van een groepset.

Alleen op deze site kan ik de groepset vinden die ik graag zou willen : https://bikesuperior.nl/winkel/sram-gro ... -groepset/

Weet iemand wat ik daar moet selecteren en waarom?
japiecarbon schreef: 04 mei 2018 20:04 Inderdaad, ik heb dat frame ook gehad. Bracket zit er bij, deze is geschikt voor een Shimano as. Maar er zit ook een adapter bij om er een Sram as in te steken.

Je moet dan een GXP crank kopen.
Ik ben wel benieuwd of je het een fijn frame vond en waarom je het frame niet meer hebt, het is een kopie van een ridley noah als ik het goed zie?

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 05 mei 2018 13:00

Als ik de link aanklik, kan je helemaal niet kiezen welk type crankset je wilt. In het keuzemenu staat alleen het GXP type.
Dus je zou dan een crankset met GXP moeten kiezen en het bottombracket PF30 voor GXP.
PF30 staat voor de passing in je frame nl. 68mm breed en een diameter van 46mm. GXP staat dan voor de aa van je crankset. Deze heeft aan de drijfzijde een asdikte van 24mm en de niet drijfzijde 22mm. Bij Shimano zou de asdikte 24mm zijn aan beide zijden.
Wanneer je een groepset kan vinden met een BB30 crankset zou je met een standaard PF30 bottom bracket af kunnen

immo
Forum-lid

Gebruikersavatar immo 06 mei 2018 18:19

Infinito GB schreef: 05 mei 2018 13:00 Als ik de link aanklik, kan je helemaal niet kiezen welk type crankset je wilt. In het keuzemenu staat alleen het GXP type.
Bij mij staat er bij de bottom brackets: GPX BSA/GPX ITA/GPX Press fit BB86, maar als ik het nu goed begrijp gebruik je de bottom bracket die je bij de groepset geleverd krijgt niet en gebruik je het bottem bracket dat bij het frame geleverd word en monteer je daar je crackstel op?

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 06 mei 2018 20:46

Ik doelde op de link naar de groepset.

jochem132
Forum-lid

jochem132 08 mei 2018 08:45

In dat geval ben je de BB30 groepset nodig van deze groep. Dan kiezen voor het PressFit 30 bottombracket.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 mei 2018 08:47

jochem132 schreef: 08 mei 2018 08:45 In dat geval ben je de BB30 groepset nodig van deze groep. Dan kiezen voor het PressFit 30 bottombracket.
Niet helemaal juist.

Er zijn in feite twee opties.

1. Je kiest een BB30 crank. Je monteert dan PF30 lagers, bijvoorbeeld deze. Even refererend aan de advertentie moet je dan kiezen voor de optie: "contact us" (want je hebt een 30 mm as). Hier een link naar een goedkope pers die werkt voor deze oplossing.

2. Je kiest een GXP crank. Je monteert dan een PF30 > GPX bottom bracket, bijvoorbeeld deze of deze of deze. Ook keuze nr 2 van de advertentie in de topicstart valt in deze categorie. Ook voor deze optie heb je een pers nodig, zie bijvoorbeeld.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar optie 2, en dan het liefst een BB met schroefdraad omdat de kans op kraken dan het kleinste is. Andere reden om voor optie 2 te kiezen is dat een GXP crank in ieder frame past en dus ook veel makkelijker over te zetten is of te verkopen.
Laatst gewijzigd door havana op 08 mei 2018 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.

immo
Forum-lid

Gebruikersavatar immo 08 mei 2018 12:08

havana schreef: 08 mei 2018 08:47
jochem132 schreef: 08 mei 2018 08:45 In dat geval ben je de BB30 groepset nodig van deze groep. Dan kiezen voor het PressFit 30 bottombracket.
Niet helemaal juist.

Er zijn in feite twee opties.

1. Je kiest een BB30 crank. Je monteert dan PF30 lagers, bijvoorbeeld deze. Even refererend aan de advertentie moet je dan kiezen voor de optie: "contact us" (want je hebt een 30 mm as).

2. Je kiest een GXP crank. Je monteert dan een PF30 > GPX bottom bracket, bijvoorbeeld deze of deze of deze. Ook keuze nr 2 van de advertentie in de topicstart valt in deze categorie.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar optie 2, en dan het liefst een BB met schroefdraad omdat je dan vaak geen pers meer nodig hebt. Daar kunnen wel verschillen in zitten per fabrikant, even wat installatiefilmpjes bekijken op Youtube en je weet het.

Hoofdreden om voor optie 2 te kiezen is dat een GXP crank in ieder frame past en dus ook veel makkelijker over te zetten is of te verkopen.
Bedankt voor je uitleg, optie 2 lijkt inderdaad de logische keuze maar bij alle BBs waar je een link van stuurde is een pers wel nodig bij de installatie, nu zit ik de afgelopen dagen zoveel mogelijk informatie te zoeken over BBs en zie ik regelmatig voorbij komen dat BSA superieur is aan pressfit. Ik zit er aan te denken dat het misschien een beter idee is op zoek te gaan naar een frame met BSA BB. Dit zou mij ook veel geld schelen dat ik geen bearing press hoef aan te schaffen.

Wat denken jullie?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 mei 2018 12:24

Een pers kun je ook zelf maken. Paar passende ringen en een draadeinde en je bent voor een tientje wel fertig. Hier een filmpje. Of eentje van Ali, ben je voor een paar tientjes ook klaar.

Ik zweer zelf ook bij BSA alhoewel ik moet toegeven dat PF30 redelijk probleemloos is. Dat geldt zeker niet voor BB30 overigens, maar dat zie je tegenwoordig nauwelijks nog op Chinese frames.

[edit]

Voor 17 pond kun je niet echt tobben...

immo
Forum-lid

Gebruikersavatar immo 08 mei 2018 13:23

havana schreef: 08 mei 2018 12:24 Een pers kun je ook zelf maken. Paar passende ringen en een draadeinde en je bent voor een tientje wel fertig. Hier een filmpje. Of eentje van Ali, ben je voor een paar tientjes ook klaar.

Ik zweer zelf ook bij BSA alhoewel ik moet toegeven dat PF30 redelijk probleemloos is. Dat geldt zeker niet voor BB30 overigens, maar dat zie je tegenwoordig nauwelijks nog op Chinese frames.

[edit]

Voor 17 pond kun je niet echt tobben...
Dat scheelt inderdaad erg veel geld, lijkt mij alleen dat ik deze moet hebben? https://www.ebay.co.uk/itm/282534841022

"If you have a reducer BB, to fit a 24mm crank into a BB30 or PF30 frame, this tool will work perfectly.

For SRAM GXP press fit, with a tapered crank, please select the GXP version which is 22mm one side and 24mm on the other side. For all others, you need the standard 24/24 tool."

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 mei 2018 13:41

Als je voor optie 2 (dus een PF30>GXP BB) gaat, heb je die inderdaad nodig.

Ga je voor optie 1 (PF30 lagers+BB30 crank), heb je de door mij gelinkte tool nodig.

[edit]

Links toegevoegd aan mijn oorspronkelijke post.

immo
Forum-lid

Gebruikersavatar immo 08 mei 2018 14:13

Nogmaals dank voor je hulp, nu zit ik nog met een vraag. Bij het bestellen van de groepset kan je nog de keuze maken welke BB je wilt.

Afbeelding

Als ik het goed begrijp word dit onderdeel dan niet gebruikt en word de bijgeleverde BB bij het frame gebruikt of een van de kwalitatief betere BB's die eerder vermeld zijn in dit topic?

Plaats reactie