slakkentempo duurtraining :)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56
Ok, dan snap ik jou toevoeging niet helemaal, aangezien het onderwerp is slakkentempo duurtraining.
Je kunt je trouwens afvragen of een rit van 2 uur in je actieve herstel zone jouw herstel bevorderd maar dat is een andere discussie.. Doorgaans wordt 30-60 min geadviseerd.
Echter, nu het fijne voorjaarszonnetje lekker op ons fietsbolletje aan het schijnen is, snap ik heel goed dat het goedbedoelde advies hierboven gemakkelijk in de wind geslagen wordt..
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28 apr 2018 22:41
Hallo allemaal,
Ik ben een half jaar geleden ook in D1 beginnen trainen. Voordien zat er helemaal geen structuur in mijn trainingen. Het was gewoon thuis vertrekken en een ritje maken. Meestal zo snel mogelijk proberen te rijden. Omdat ik op een bepaald ogenblik geen vooruitgang meer maakte iets anders geprobeerd en een trainingsschema op basis van D1 beginnen volgen. Na een half jaar is de uithouding er flink op vooruit gegaan. Ritten van 150 km zijn geen probleem meer terwijl vorig jaar nog 100 km de max was. De snelheid is wel lager geworden.
Ik train 4 x per week. 1 lange duurtraining van 4u00 en dan nog 3 andere ritten variërend van 1,5 u tot 2,5u. Meestal wordt een rit voor 80% in D1 gedaan met af en toe wat blokjes van 5 à 10 minuten in D2 en D3. Een keer per week een treshold training waarbij ik bijvoorbeeld 6 x 3 minuten rond/iets boven het omslagpunt rijd. Nu zou ik graag eens van anderen horen hoe zij hun trainingen doen. Zijn die blokjes met verhoogde intensiteit lang genoeg of zouden jullie die blokken langer maken? Mijn uithouding is er dus op vooruit gegaan maar ik merk dat ik wel veel meer moeite heb om rond het omslagpunt te blijven rijden dan vroeger.
Hoe lang heeft het bij jullie geduurd vooraleer jullie progressie maakten met deze trainingstechniek?
Mvg
Ik ben een half jaar geleden ook in D1 beginnen trainen. Voordien zat er helemaal geen structuur in mijn trainingen. Het was gewoon thuis vertrekken en een ritje maken. Meestal zo snel mogelijk proberen te rijden. Omdat ik op een bepaald ogenblik geen vooruitgang meer maakte iets anders geprobeerd en een trainingsschema op basis van D1 beginnen volgen. Na een half jaar is de uithouding er flink op vooruit gegaan. Ritten van 150 km zijn geen probleem meer terwijl vorig jaar nog 100 km de max was. De snelheid is wel lager geworden.
Ik train 4 x per week. 1 lange duurtraining van 4u00 en dan nog 3 andere ritten variërend van 1,5 u tot 2,5u. Meestal wordt een rit voor 80% in D1 gedaan met af en toe wat blokjes van 5 à 10 minuten in D2 en D3. Een keer per week een treshold training waarbij ik bijvoorbeeld 6 x 3 minuten rond/iets boven het omslagpunt rijd. Nu zou ik graag eens van anderen horen hoe zij hun trainingen doen. Zijn die blokjes met verhoogde intensiteit lang genoeg of zouden jullie die blokken langer maken? Mijn uithouding is er dus op vooruit gegaan maar ik merk dat ik wel veel meer moeite heb om rond het omslagpunt te blijven rijden dan vroeger.
Hoe lang heeft het bij jullie geduurd vooraleer jullie progressie maakten met deze trainingstechniek?
Mvg
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13668
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik doe dus gewoon al jaren maar wat. Alleen is dat wel redelijk gevarieerd.
Gemiddeld 1x per week met de club 1x allen en 1x met een maatje. Met regelmaat een behoorlijk intensieve MTB rit van 3 tot 5 uur. Ik rijd vaak gewoon hoe ik me voel en waar ik zin in heb.
Als ik bovenstaande zie dan denk ik dat kan wel wat harder, ziet er vrij tam uit.
Gewoon harder als je goed voelt, leer je lichaam kennen. en voel je je een keer slecht vermoeid, lekker rustig doen.
Als je bewust op deze manier gaat trainen zou ik je toch een watt meter adviseren (misschien heb je die al).
Hartslag is een redelijk graad meter, maar de combinatie is veel beter.
Rijd die lange duurtraining niet te traag je mag best een keer met een gemiddelde harstalg terugkomen die 85 - 90 % van je omslag punt ligt. dat heb ik dan vooral op de MTB op de racert gaat dat gevoelsmatig wat minder makkelijk. Dan krijg je dat standaard gedrag. bij bv LBL, 90% gaat als een malle van start, twee heuvels later is het al normaal op en bij de helft is het over.
Gemiddeld 1x per week met de club 1x allen en 1x met een maatje. Met regelmaat een behoorlijk intensieve MTB rit van 3 tot 5 uur. Ik rijd vaak gewoon hoe ik me voel en waar ik zin in heb.
Als ik bovenstaande zie dan denk ik dat kan wel wat harder, ziet er vrij tam uit.
Gewoon harder als je goed voelt, leer je lichaam kennen. en voel je je een keer slecht vermoeid, lekker rustig doen.
Als je bewust op deze manier gaat trainen zou ik je toch een watt meter adviseren (misschien heb je die al).
Hartslag is een redelijk graad meter, maar de combinatie is veel beter.
Rijd die lange duurtraining niet te traag je mag best een keer met een gemiddelde harstalg terugkomen die 85 - 90 % van je omslag punt ligt. dat heb ik dan vooral op de MTB op de racert gaat dat gevoelsmatig wat minder makkelijk. Dan krijg je dat standaard gedrag. bij bv LBL, 90% gaat als een malle van start, twee heuvels later is het al normaal op en bij de helft is het over.
Ik vind het wel goed klinken als aanpak, Ypsilon, 80 % rustige duur en 20 % intensieve intervallen is een prima verhouding. Drie opmerkingen:
- Zijn je trainingszones betrouwbaar bepaald en rijd je met hartslagmeter en liefst ook vermogensmeter?
- Zorg voor (a) variatie en (b) geleidelijke verzwaring van je intervallen. Dus 6X3 minuten rond je omslagpunt is op zich een mooie training, maar dan moet het de week erna wel 7 keer, of 4 minuten, of met kortere rust. Of eens 15' achter elkaar - enzovoort.
- Moeite om rond je omslagpunt te rijden kan duiden op gebrek aan training daarbij, maar ook op vermoeidheid (lichamelijk en/of geestelijk). Daarvoor zul je bij jezelf te rade moeten gaan.
Louise
- Zijn je trainingszones betrouwbaar bepaald en rijd je met hartslagmeter en liefst ook vermogensmeter?
- Zorg voor (a) variatie en (b) geleidelijke verzwaring van je intervallen. Dus 6X3 minuten rond je omslagpunt is op zich een mooie training, maar dan moet het de week erna wel 7 keer, of 4 minuten, of met kortere rust. Of eens 15' achter elkaar - enzovoort.
- Moeite om rond je omslagpunt te rijden kan duiden op gebrek aan training daarbij, maar ook op vermoeidheid (lichamelijk en/of geestelijk). Daarvoor zul je bij jezelf te rade moeten gaan.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Ik zou een rustige duur ook echt rustige duur houden (D1 dus), geen stevige blokken erbij. En op een andere dag dat juist variëren bv 20 minuten D1, daarna wat blokken van 5 minuten rond omslagpunt, 3 minuten D1. Daarna weer even D1 en dan nogmaals zo'n blok. En weer een andere dag wat variëren met blokken in D1 en onderin D2.
Volgens mij zet een rit van 2 uur waarvan je uiteindelijk een kwartier "piekt" niet zoveel zoden aan de dijk en kun je beter die 2 uur rustig doen, en een andere dag genoeg pieken dat je bv op 75 minute D1 en 45 minuten pieken uitkomt.
Volgens mij zet een rit van 2 uur waarvan je uiteindelijk een kwartier "piekt" niet zoveel zoden aan de dijk en kun je beter die 2 uur rustig doen, en een andere dag genoeg pieken dat je bv op 75 minute D1 en 45 minuten pieken uitkomt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28 apr 2018 22:41
Bedankt voor de antwoorden. Zoals ik vermoedde zijn de intensieve blokken niet lang genoeg als ik jullie opmerkingen zie. Mijn trainingszones zijn niet bepaald via een conditietest. Wel op basis van enkele tijdritten van 90-120 minuten vorig jaar waar ik een hartslag van 160 (ik ben 46 jaar) kon aanhouden gedurende de volledige afstand. Dus op percentages van het omslagpunt. Ik ben wel van plan om binnenkort een test te doen. Als jullie in D3 trainen is dat dan ook in blokken van 15-20 minuten of kan je ook bijvoorbeeld een uur constant in D3 rijden als de conditie dit toelaat?
D3 laag of hoog daar zit een groot verschil in,je kan beter in % rekenen van je omslagpunt.ypsilon1972 schreef: ↑05 mei 2018 13:51 Bedankt voor de antwoorden. Zoals ik vermoedde zijn de intensieve blokken niet lang genoeg als ik jullie opmerkingen zie. Mijn trainingszones zijn niet bepaald via een conditietest. Wel op basis van enkele tijdritten van 90-120 minuten vorig jaar waar ik een hartslag van 160 (ik ben 46 jaar) kon aanhouden gedurende de volledige afstand. Dus op percentages van het omslagpunt. Ik ben wel van plan om binnenkort een test te doen. Als jullie in D3 trainen is dat dan ook in blokken van 15-20 minuten of kan je ook bijvoorbeeld een uur constant in D3 rijden als de conditie dit toelaat?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.