Beetje montagepasta gebruiken .
Tik/kraak bij uit het zadel komen
- IkBenSpecialized
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55
Ik heb het gehad op mijn Tarmac. Ging ook kraken bij het uit het zadel komen. Bleek inderdaad de zadelpen te zijn. Eruit halen, alles schoonmaken, beetje carbonpasta ertussen en weer terugzetten. Heerlijk stil weer sindsdien!
Had hetzelfde.
1. Zadelpen losgemaakt en opnieuw ingevet en gemonteerd: nee
2. Bracket lossgemaakt, ingevet en gemonteerd: nee
3. Kettingbladen gecontroleerd op loszitten boutjes: nee
3. Stuurbocht en balhoofd: ge(de)(her)monteerd: nee
4. Voorwiel eruit, dropouts met een beetje neusvet ingesmeerd: weg!
Je fiets is een prachtige klankkast en waarvandaan je het geluid (denkt) te horen is zelden de plaats waar het veroorzaakt wordt.
1. Zadelpen losgemaakt en opnieuw ingevet en gemonteerd: nee
2. Bracket lossgemaakt, ingevet en gemonteerd: nee
3. Kettingbladen gecontroleerd op loszitten boutjes: nee
3. Stuurbocht en balhoofd: ge(de)(her)monteerd: nee
4. Voorwiel eruit, dropouts met een beetje neusvet ingesmeerd: weg!
Je fiets is een prachtige klankkast en waarvandaan je het geluid (denkt) te horen is zelden de plaats waar het veroorzaakt wordt.
Verdere specificatie van het neusvet ? Oud , vers , type ?martinbo schreef: ↑10 mei 2018 09:09 Had hetzelfde.
1. Zadelpen losgemaakt en opnieuw ingevet en gemonteerd: nee
2. Bracket lossgemaakt, ingevet en gemonteerd: nee
3. Kettingbladen gecontroleerd op loszitten boutjes: nee
3. Stuurbocht en balhoofd: ge(de)(her)monteerd: nee
4. Voorwiel eruit, dropouts met een beetje neusvet ingesmeerd: weg!
Je fiets is een prachtige klankkast en waarvandaan je het geluid (denkt) te horen is zelden de plaats waar het veroorzaakt wordt.
Wat voor vet is niet zo interessant, wel het veelvuldig gebruik om van bijgeluiden af te komen.
Waardoor wordt (bij)geluid veroorzaakt?
Door beweging van onderdelen die dat niet zouden moeten doen, het is vooral een signaal van gebrekkige "engineering".
Vet dempt het resultaat van deze ontwerpvaudten, maar doet niks aan de oorzaak en in sommige gevallen kan het zelfs de bedoeling compleet tegenwerken in die zin dat er veel meer beweging komt waar je het persee niet wil hebben.
Per lokatie zijn er meestal betere oplossingen dan maar domweg vet smeren in de hoop dat het geluid verdwijnt, een paar voorbeelden:
Bracketregio:
Hier kunnen lagers in het frame bewegen (pressfit) en daar moet dus geen vet tussen maar lijm of kit om deze beweging tegen te gaan, dit gaat ook op voor geschroefde cups die geluid maken.
Hetzelfde geldt voor een crank die beweegt t.o.v. de as bij 2 delige cranksets.
Ruimte opvullen met teflontape o.i.d doet het veel beter dan vet.
Snelspanners:
In fora komen we nogal eens de bewering tegen dat snelspanners kraken en dat we vet op de dropouts moeten smeren om dat te verhelpen.
Naar mijn stellige overtuiging kraken snelspanners nooit en is dat beweging van de as in de dropout , die immers geen strakke passing heeft, de snelspanner moet dat verhinderen.
In dit forum was daar ooit een kras voorbeeld van te zien van een dropout die half weggevreten was door de as.
Veel slechter dan vet smeren kan het niet, wat hier nodig is, is veel meer klemkracht en/of een betere "texture"op de eindkapjes van de naaf.
Titanium snelspanners zijn ook heel ongunstig want moeten voor dezelfde klemkracht bijna 2x zoveel worden uitgerekt als een stalen spanneras en het design voorziet daar vaak niet in.
De moraal van dit verhaal: zoek de oorzaak en ga geen symptomen met vet bestrijden.
Ik snap de verleiding wel maar het snijdt meestal geen hout.
Vet tegen corrosie e.d. is natuurlijk prima.
Waardoor wordt (bij)geluid veroorzaakt?
Door beweging van onderdelen die dat niet zouden moeten doen, het is vooral een signaal van gebrekkige "engineering".
Vet dempt het resultaat van deze ontwerpvaudten, maar doet niks aan de oorzaak en in sommige gevallen kan het zelfs de bedoeling compleet tegenwerken in die zin dat er veel meer beweging komt waar je het persee niet wil hebben.
Per lokatie zijn er meestal betere oplossingen dan maar domweg vet smeren in de hoop dat het geluid verdwijnt, een paar voorbeelden:
Bracketregio:
Hier kunnen lagers in het frame bewegen (pressfit) en daar moet dus geen vet tussen maar lijm of kit om deze beweging tegen te gaan, dit gaat ook op voor geschroefde cups die geluid maken.
Hetzelfde geldt voor een crank die beweegt t.o.v. de as bij 2 delige cranksets.
Ruimte opvullen met teflontape o.i.d doet het veel beter dan vet.
Snelspanners:
In fora komen we nogal eens de bewering tegen dat snelspanners kraken en dat we vet op de dropouts moeten smeren om dat te verhelpen.
Naar mijn stellige overtuiging kraken snelspanners nooit en is dat beweging van de as in de dropout , die immers geen strakke passing heeft, de snelspanner moet dat verhinderen.
In dit forum was daar ooit een kras voorbeeld van te zien van een dropout die half weggevreten was door de as.
Veel slechter dan vet smeren kan het niet, wat hier nodig is, is veel meer klemkracht en/of een betere "texture"op de eindkapjes van de naaf.
Titanium snelspanners zijn ook heel ongunstig want moeten voor dezelfde klemkracht bijna 2x zoveel worden uitgerekt als een stalen spanneras en het design voorziet daar vaak niet in.
De moraal van dit verhaal: zoek de oorzaak en ga geen symptomen met vet bestrijden.
Ik snap de verleiding wel maar het snijdt meestal geen hout.
Vet tegen corrosie e.d. is natuurlijk prima.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Lijm is misschien wel een betere oplossing voor het kraakprobleem. Echter welke lijm ga je gebruiken omdat je toch met de gedachte loopt dat het hele zaakje vroeg of laat er toch weer uit moet. Denk dat daar veel forumleden toch een beetje huiverig voor zijn. Kun je een oplossing daar voor aandragen Keezx.
Loctite heeft een heel scala aan produkten waaronder ook lijmsoorten en afdichtmiddelen.
Schroefdraadborging kan je overigens best als lijm gebruiken... het zal per lokatie en toepassing verschillen of dat zin heeft.
Schroefdraadborging kan je overigens best als lijm gebruiken... het zal per lokatie en toepassing verschillen of dat zin heeft.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig