Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tik/kraak bij uit het zadel komen

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 08 mei 2018 09:13

sillah75 schreef: 08 mei 2018 05:18
Jac schreef: 07 mei 2018 21:10 Zadelbrug wel ook wel een kraken.
en wat kan je daar aan doen ?
Beetje montagepasta gebruiken .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 08 mei 2018 16:20

Jac schreef: 08 mei 2018 09:13
sillah75 schreef: 08 mei 2018 05:18
Jac schreef: 07 mei 2018 21:10 Zadelbrug wel ook wel een kraken.
en wat kan je daar aan doen ?
Beetje montagepasta gebruiken .
Bedankt :like:

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 09 mei 2018 15:17

Ik heb het gehad op mijn Tarmac. Ging ook kraken bij het uit het zadel komen. Bleek inderdaad de zadelpen te zijn. Eruit halen, alles schoonmaken, beetje carbonpasta ertussen en weer terugzetten. Heerlijk stil weer sindsdien!

k33z
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 09 mei 2018 16:37

Haal je pedalen ook eens los, maak ze schoon en doe er nieuw vet in. Dat had bij mij een soorgelijk probleem verholpen.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 10 mei 2018 09:09

Had hetzelfde.
1. Zadelpen losgemaakt en opnieuw ingevet en gemonteerd: nee
2. Bracket lossgemaakt, ingevet en gemonteerd: nee
3. Kettingbladen gecontroleerd op loszitten boutjes: nee
3. Stuurbocht en balhoofd: ge(de)(her)monteerd: nee
4. Voorwiel eruit, dropouts met een beetje neusvet ingesmeerd: weg!

Je fiets is een prachtige klankkast en waarvandaan je het geluid (denkt) te horen is zelden de plaats waar het veroorzaakt wordt.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 10 mei 2018 10:22

martinbo schreef: 10 mei 2018 09:09 Had hetzelfde.
1. Zadelpen losgemaakt en opnieuw ingevet en gemonteerd: nee
2. Bracket lossgemaakt, ingevet en gemonteerd: nee
3. Kettingbladen gecontroleerd op loszitten boutjes: nee
3. Stuurbocht en balhoofd: ge(de)(her)monteerd: nee
4. Voorwiel eruit, dropouts met een beetje neusvet ingesmeerd: weg!

Je fiets is een prachtige klankkast en waarvandaan je het geluid (denkt) te horen is zelden de plaats waar het veroorzaakt wordt.
Verdere specificatie van het neusvet ? Oud , vers , type ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mei 2018 12:15

Wat voor vet is niet zo interessant, wel het veelvuldig gebruik om van bijgeluiden af te komen.
Waardoor wordt (bij)geluid veroorzaakt?
Door beweging van onderdelen die dat niet zouden moeten doen, het is vooral een signaal van gebrekkige "engineering".
Vet dempt het resultaat van deze ontwerpvaudten, maar doet niks aan de oorzaak en in sommige gevallen kan het zelfs de bedoeling compleet tegenwerken in die zin dat er veel meer beweging komt waar je het persee niet wil hebben.
Per lokatie zijn er meestal betere oplossingen dan maar domweg vet smeren in de hoop dat het geluid verdwijnt, een paar voorbeelden:
Bracketregio:
Hier kunnen lagers in het frame bewegen (pressfit) en daar moet dus geen vet tussen maar lijm of kit om deze beweging tegen te gaan, dit gaat ook op voor geschroefde cups die geluid maken.
Hetzelfde geldt voor een crank die beweegt t.o.v. de as bij 2 delige cranksets.
Ruimte opvullen met teflontape o.i.d doet het veel beter dan vet.
Snelspanners:
In fora komen we nogal eens de bewering tegen dat snelspanners kraken en dat we vet op de dropouts moeten smeren om dat te verhelpen.
Naar mijn stellige overtuiging kraken snelspanners nooit en is dat beweging van de as in de dropout , die immers geen strakke passing heeft, de snelspanner moet dat verhinderen.
In dit forum was daar ooit een kras voorbeeld van te zien van een dropout die half weggevreten was door de as.
Veel slechter dan vet smeren kan het niet, wat hier nodig is, is veel meer klemkracht en/of een betere "texture"op de eindkapjes van de naaf.
Titanium snelspanners zijn ook heel ongunstig want moeten voor dezelfde klemkracht bijna 2x zoveel worden uitgerekt als een stalen spanneras en het design voorziet daar vaak niet in.
De moraal van dit verhaal: zoek de oorzaak en ga geen symptomen met vet bestrijden.
Ik snap de verleiding wel maar het snijdt meestal geen hout.
Vet tegen corrosie e.d. is natuurlijk prima.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jossie
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:15

jossie 10 mei 2018 12:41

Lijm is misschien wel een betere oplossing voor het kraakprobleem. Echter welke lijm ga je gebruiken omdat je toch met de gedachte loopt dat het hele zaakje vroeg of laat er toch weer uit moet. Denk dat daar veel forumleden toch een beetje huiverig voor zijn. Kun je een oplossing daar voor aandragen Keezx.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mei 2018 13:01

Dat laatste is net omgekeerd....
Over het aanhaalmoment had ik het hier niet, maar daar heb ik in het verleden al uitgebreid mijn ideeen over gegeven...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jossie
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:15

jossie 10 mei 2018 15:07

Is Loctite 243 dan een oplossing voor het probleem? Volgens mij is dit alleen voor schroefdraad te gebruiken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mei 2018 15:45

Loctite heeft een heel scala aan produkten waaronder ook lijmsoorten en afdichtmiddelen.
Schroefdraadborging kan je overigens best als lijm gebruiken... het zal per lokatie en toepassing verschillen of dat zin heeft.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie