afstellen voorderailleur shimano ultegra 6800
Ik heb geprobeerd om de voorderailleur van mijn compact (50/34 voor 11/28 achter) af te stellen, maar tot op heden is dat me niet gelukt :
op het grote blad heb ik geen problemen :
voor groot en achter kleinste tandkrans => 0.5 mm speling tussen ketting en buitenkant derailleur.
voor groot en achter 3 grootste tandkransen => door gebruik van trim functie kunnen deze ook gebruikt worden (niet aan te raden natuurlijk).
op het kleine blad lukt het me echter niet :
als ik de voorderailleur van groot naar klein schakel en dan vanachter naar de grootste tandkrans ga dan komt de ketting tegen het beschermingsplaatje van de binnenkant van de voorderailleur.
Als ik dan vanachter naar de kleinste tandkransen ga komt de ketting wel niet tegen de buitenkant van de derailleur. De trim functie blijkt niet te werken (maar is nu dus eigenlijk ook niet nodig). Ik kan enkel direct naar het grote blad gaan door de grootste schakelhendel (rem) naar rechts te duwen maar er blijkt geen tussenpositie te zijn.
Ik heb momenteel een oplossing die wel werkt maar ik vermoed dat dit niet de juiste manier is :
als ik van het grote naar het kleine blad schakel en dan naar de grootste tandkransen achter beweeg dan kan ik het contact met het beschermingsplaatje vermijden door de kleine schakelhendel nogmaals in te schakelen (waardoor de derailleur verder naar binnen beweegt). Hierdoor kan ik dan de 8 grootste kransen vanachter gebruiken. De 3 kleinste kransen kan ik ook gebruiken door de grootste schakelhendel lichtjes naar rechts te bewegen maw de trim blijkt wel te werken op voorwaarde dat de kleinste schakelhendel voordien tweemaal is ingedrukt.
De vraag blijft dus waarom ik bij het schakelen van groot blad naar klein blad de kleinste schakelhendel tweemaal moet induwen om het gewenste resultaat te krijgen?
op het grote blad heb ik geen problemen :
voor groot en achter kleinste tandkrans => 0.5 mm speling tussen ketting en buitenkant derailleur.
voor groot en achter 3 grootste tandkransen => door gebruik van trim functie kunnen deze ook gebruikt worden (niet aan te raden natuurlijk).
op het kleine blad lukt het me echter niet :
als ik de voorderailleur van groot naar klein schakel en dan vanachter naar de grootste tandkrans ga dan komt de ketting tegen het beschermingsplaatje van de binnenkant van de voorderailleur.
Als ik dan vanachter naar de kleinste tandkransen ga komt de ketting wel niet tegen de buitenkant van de derailleur. De trim functie blijkt niet te werken (maar is nu dus eigenlijk ook niet nodig). Ik kan enkel direct naar het grote blad gaan door de grootste schakelhendel (rem) naar rechts te duwen maar er blijkt geen tussenpositie te zijn.
Ik heb momenteel een oplossing die wel werkt maar ik vermoed dat dit niet de juiste manier is :
als ik van het grote naar het kleine blad schakel en dan naar de grootste tandkransen achter beweeg dan kan ik het contact met het beschermingsplaatje vermijden door de kleine schakelhendel nogmaals in te schakelen (waardoor de derailleur verder naar binnen beweegt). Hierdoor kan ik dan de 8 grootste kransen vanachter gebruiken. De 3 kleinste kransen kan ik ook gebruiken door de grootste schakelhendel lichtjes naar rechts te bewegen maw de trim blijkt wel te werken op voorwaarde dat de kleinste schakelhendel voordien tweemaal is ingedrukt.
De vraag blijft dus waarom ik bij het schakelen van groot blad naar klein blad de kleinste schakelhendel tweemaal moet induwen om het gewenste resultaat te krijgen?
Omdat de kabelspanning te hoog staat.
Ik raad je aan de complete afstelling van de VD opnieuw te doen. Daarvoor maak je eerste de kabel los om er zeker van te zijn dat de kabelspanning geen invloed heeft op de limietschroeven.
Nu stel je de H en L schroeven in. H = hoge snelheid = buitenlimiet. Ketting op 50x11 leggen. Voorderailleur met de hand naar buiten duwen om de limiet goed in te stellen.
L = lage snelheid = binnenlimiet. Ketting op 34x28 leggen.
Pas als je zeker weet dat de schroeven goed staan de kabel weer vastmaken. Zorg ervoor dat de shifter 100% zeker op binnenblad staat VOORDAT je de kabel monteert. Nu spelen met de kabelspanning tot de boel goed schakelt.
Als de ketting de kooi raakt op het zwaarste verzet weet je dat de kabelspanning te laag staat. Als de ketting de kooi raakt op het lichtste verzet weet je dat de kabelspanning te hoog staat.
Ik raad je aan de complete afstelling van de VD opnieuw te doen. Daarvoor maak je eerste de kabel los om er zeker van te zijn dat de kabelspanning geen invloed heeft op de limietschroeven.
Nu stel je de H en L schroeven in. H = hoge snelheid = buitenlimiet. Ketting op 50x11 leggen. Voorderailleur met de hand naar buiten duwen om de limiet goed in te stellen.
L = lage snelheid = binnenlimiet. Ketting op 34x28 leggen.
Pas als je zeker weet dat de schroeven goed staan de kabel weer vastmaken. Zorg ervoor dat de shifter 100% zeker op binnenblad staat VOORDAT je de kabel monteert. Nu spelen met de kabelspanning tot de boel goed schakelt.
Als de ketting de kooi raakt op het zwaarste verzet weet je dat de kabelspanning te laag staat. Als de ketting de kooi raakt op het lichtste verzet weet je dat de kabelspanning te hoog staat.
Laatst gewijzigd door havana op 11 mei 2018 10:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik denk aan een te strakke kabelspanning en staat het bereik van je voor derailleur wel goed afgesteld?
Zet de ketting op het kleine voorblad en het grootste achtertandwiel. Stel het L-schroefje zo af dat de voorderailleur 1mm van de ketting staat. Wanneer de ketting tegen de kooi aan de binnenkant komt moet je de stelschroef linksom draaien zodat de derailleur iets naar binnen gaat.
Zet de ketting op het kleine voorblad en het grootste achtertandwiel. Stel het L-schroefje zo af dat de voorderailleur 1mm van de ketting staat. Wanneer de ketting tegen de kooi aan de binnenkant komt moet je de stelschroef linksom draaien zodat de derailleur iets naar binnen gaat.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Bij deze VD is dit de juiste werking van de trim functie op het binnenblad.
Bij de eerste klik valt de ketting op het binnenblad en bij de tweede klik trimt de derailleur naar de L-stand voor gebruik van de grootste 3 kransjes.
Hij staat dus prima afgesteld!
ok dus de L-trim is bedoeld om de 3 grootste kransjes te kunnen gebruiken in combinatie met het binnenblad en al de andere kransjes zou je met de gewone L-positie kunnen doen?
Dan had ik het verkeerd begrepen want ik dacht namelijk dat de L-trim bedoeld was om de 3 kleinste kransjes te kunnen schakelen in combinatie met het binnenblad.
Dan had ik het verkeerd begrepen want ik dacht namelijk dat de L-trim bedoeld was om de 3 kleinste kransjes te kunnen schakelen in combinatie met het binnenblad.
Wat mij nog bij staat van de 6800 groep welke ik vorig jaar op m’n fiets heb opgebouwd:
Ze spreken oa in de Shimano handleiding fine-tuning maar ze leveren bij de groep geen “cable adjuster”. Die heb je eigenlijk wel nodig om je VD een beetje knap af te stellen.
Met de methode van Havana zou je er dan echt goed uit moeten komen
Ze spreken oa in de Shimano handleiding fine-tuning maar ze leveren bij de groep geen “cable adjuster”. Die heb je eigenlijk wel nodig om je VD een beetje knap af te stellen.
Met de methode van Havana zou je er dan echt goed uit moeten komen
In dat geval heb ik geluk gehad. Bij mijn fiets hebben ze de 'cable adjuster' wel gemonteerd. Heb gisteren een tocht van 70 km gedaan en heb geprobeerd om de VD optimaal af te stellen :
de 'low trim' dien ik nu te gebruiken voor de 4 grootste tandkransen in combinatie met het binnenblad
de 'high trim' dien ik nu te gebruiken voor de 3 grootste tandkransen in combinatie met het buitenblad
Bij deze combinatie heb ik geen problemen.
Heb nog geprobeerd om de 'low trim' verder te optimaliseren zodat deze enkel bij de 3 grootste tandkransen gebruikt dient te worden maar dat lukt me niet. Als ik dat doe dan gaat de ketting tegen de binnenkant van de VD komen als ik het binnenblad combineer met de kleinste tandkrans (iets wat sowieso niet aan te raden is door de schuine positie van de ketting).
Ik heb ook gemerkt dat ik het 'low trimmen' niet altijd direct toepas omdat het niet gebruiken geen schurend geluid oplevert (de ketting komt dan namelijk tegen het plastieken beschermingsplaatje). Daar moet ik dus nog een gewoonte van maken.
de 'low trim' dien ik nu te gebruiken voor de 4 grootste tandkransen in combinatie met het binnenblad
de 'high trim' dien ik nu te gebruiken voor de 3 grootste tandkransen in combinatie met het buitenblad
Bij deze combinatie heb ik geen problemen.
Heb nog geprobeerd om de 'low trim' verder te optimaliseren zodat deze enkel bij de 3 grootste tandkransen gebruikt dient te worden maar dat lukt me niet. Als ik dat doe dan gaat de ketting tegen de binnenkant van de VD komen als ik het binnenblad combineer met de kleinste tandkrans (iets wat sowieso niet aan te raden is door de schuine positie van de ketting).
Ik heb ook gemerkt dat ik het 'low trimmen' niet altijd direct toepas omdat het niet gebruiken geen schurend geluid oplevert (de ketting komt dan namelijk tegen het plastieken beschermingsplaatje). Daar moet ik dus nog een gewoonte van maken.
- Japierossi
- Forum-lid
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 20 jun 2015 10:58
Het afgesteld blijven van mijn VD is een drama.... Afstellen zelf is zo gedaan, maar binnen de kortste keren is de spanning weer te slap. (waardoor de trimfunctie niet meer functioneert). Schijnt een bekend probleem te zijn van Ultegra6800. Door het design en bijbehorende kabelspanning blijf je bezig.
Hebben jullie dezelfde ervaring?
Hebben jullie dezelfde ervaring?
- Japierossi
- Forum-lid
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 20 jun 2015 10:58
heb ik weer Dan toch maar weer terug naar de FM,