Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Onlangs ben ik begonnen aan een setje velgen met novatec velgen. Hier had ik ook al eerder wat vragen over gesteld.
nu heb ik mijn voorwiel in elkaar zitten en deze ziet er goed uit (radiaal)
Nu ben ik met he achter wiel bezig.
Ik gebruik hiervoor de novatec f372sb naaf. Hier heb ik wat problemen mee.
Mijn plan was om de set op zowel de nds als de ds het 2x spaak patroon toe te passen.
Alleen krijg ik de indruk dat dat op de nds niet gaat werken. Zodra ik de spaak van binnen naar buiten steek, en hem richting velg buig heb ik de indruk dat de spaak kop niet lekker in de zitting zit(scheef) en dat er wel erg veel stress in de j-bend komt (om het zo te noemen).
Ook kan ik eigenlijk nergens een afbeelding vinden van deze naaf met een 2x patroon. Het is allemaal radiaal of 1x.
De spaken aan de ds heb ik eigenlijk geen probleem mee.
Hebben jullie hier ervaring mee? en hoe opgelost? Moet ik voor de nds andere spaken nemen en 1x patroon toepassen, zodat alle koppen buiten zitten?
Ik hoor graag jullie adviesen en of ervaringen
Groeten
Stephan
nu heb ik mijn voorwiel in elkaar zitten en deze ziet er goed uit (radiaal)
Nu ben ik met he achter wiel bezig.
Ik gebruik hiervoor de novatec f372sb naaf. Hier heb ik wat problemen mee.
Mijn plan was om de set op zowel de nds als de ds het 2x spaak patroon toe te passen.
Alleen krijg ik de indruk dat dat op de nds niet gaat werken. Zodra ik de spaak van binnen naar buiten steek, en hem richting velg buig heb ik de indruk dat de spaak kop niet lekker in de zitting zit(scheef) en dat er wel erg veel stress in de j-bend komt (om het zo te noemen).
Ook kan ik eigenlijk nergens een afbeelding vinden van deze naaf met een 2x patroon. Het is allemaal radiaal of 1x.
De spaken aan de ds heb ik eigenlijk geen probleem mee.
Hebben jullie hier ervaring mee? en hoe opgelost? Moet ik voor de nds andere spaken nemen en 1x patroon toepassen, zodat alle koppen buiten zitten?
Ik hoor graag jullie adviesen en of ervaringen
Groeten
Stephan
Spaken met de kop binnen moet je meestal in het elleboogje buigen om ze in het goede model te krijgen, da' s heel normaal en heeft niks van doen met het spaakpatroon.
Naast het bochtje hard drukken met een hamersteel o.i.d. en het komt goed.
Naast het bochtje hard drukken met een hamersteel o.i.d. en het komt goed.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
De spaken bij de kop in de juiste richting buigen, is de eerste stap bij het ontstressen. Als je dit niet doet verliezen de spaken snel hun spanning.
Website: https://www.maatwielen.nl
Ik ga voor de winter een setje 650B-wielen in elkaar steken voor de gravel racer.
DT-Swiss 350 straight-pull naven (center-lock, 28-gaats)
DT-Swiss R500 DB 27.5 velgen (28-gaats, 22mm intern)
Nu twijfel ik nog over de spaken. Ofwel gewoon terug aero spaken zoals op mijn andere wielsets of ronde 'DT Swiss Champion" die steviger zouden zijn.
Zouden de gewone ronde sterker zijn als de aero spaken?
De bedoeling is dat er MTB-banden op komen, 2" breed.
Het worden sowieso 28 spaken. Ik weet namelijk niet zeker of de wielset een blijvertje gaat zijn, eerste keer 650B, indien niet worden de naven herbruikt voor een andere set.
De R500 velgen zijn de breedste (betaalbare) velgen die ik vond in 27.5 en 28 gaten (misschien dat ik toch nog ga voor de H522, die zijn 25mm intern en wat steviger)
DT-Swiss 350 straight-pull naven (center-lock, 28-gaats)
DT-Swiss R500 DB 27.5 velgen (28-gaats, 22mm intern)
Nu twijfel ik nog over de spaken. Ofwel gewoon terug aero spaken zoals op mijn andere wielsets of ronde 'DT Swiss Champion" die steviger zouden zijn.
Zouden de gewone ronde sterker zijn als de aero spaken?
De bedoeling is dat er MTB-banden op komen, 2" breed.
Het worden sowieso 28 spaken. Ik weet namelijk niet zeker of de wielset een blijvertje gaat zijn, eerste keer 650B, indien niet worden de naven herbruikt voor een andere set.
De R500 velgen zijn de breedste (betaalbare) velgen die ik vond in 27.5 en 28 gaten (misschien dat ik toch nog ga voor de H522, die zijn 25mm intern en wat steviger)
Ronde spaken zijn niet "steviger"dan platte.
Ronde spaken zijn goedkoper dan platte.
Met 1.8 diameter bouwen ze niet lastiger dan platte.
Platte spaken zijn IMO nonsens op een dergelijke wielset.
Ronde spaken zijn goedkoper dan platte.
Met 1.8 diameter bouwen ze niet lastiger dan platte.
Platte spaken zijn IMO nonsens op een dergelijke wielset.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Na enkele wielsets met J-bend spaken, ben ik nu voor het eerst een setje met straightpull spaken aan het herspaken. Vriend van me heeft de velg van een zo goed als nieuw wiel ingedeukt, nieuwe velg gekocht maar design van spaken en naaf ligt dus vast. Is er een trucje om rotatie van de spaken tijdens het aandraaien van de nippels tegen te gaan? Buiten het vastklemmen met een tang natuurlijk. En met J-bend spaken werk ik met vlaggetjes om torsie van de spaken op te merken en te corrigeren, maar hoe weet je bij straightpull spaken of dit torsie is of rotatie van de gehele spaak?