Vandaag een steile wand gedaan die nóg een pakje lastiger was, lees voor meer info het onderstaande verslag
============
Al jaren is de zaterdag na Hemelvaart gereserveerd voor fietsen met ons clubje bestaande uit mijzelf, @csteenbe, @magoo en @dapoker. Laatstgenoemde moest helaas verstek laten gaan dit keer wegens andere bezigheden.
@csteenbe opperde eens wat dieper de Eifel in te trekken en de rest vond het een goed idee. Het werd de
Effelsbergsroute van wie anders dan Eifelkenner Buzz. Als startplaats kozen we Nöthen, helemaal in het noorden. Vanuit Bilthoven zo'n 2,5 uur rijden, vanuit Maastricht net geen 1,5 uur. Om 9:00 starten we met prachtig weer, we hebben ons goed ingesmeerd en de armstukken mogen thuis blijven.
Wat meteen opvalt is de enorme rust. Vooral in het eerste deel van de route komen we nauwelijks mensen tegen. De panorama's zijn werkelijk fantastisch en dat geldt ook voor het wegdek. Voor we het weten zijn we in Jünkerath. In Ahrdorf stoppen bij de molen/camping voor een kop koffie + wat Apfelstrudel. Daarna volgt een soort Chramballes, gevolgd door de Arenberg. Wat een geweldig uitzicht hier!
De volgende hindernis is de Reiffenscheid, waarvan wij denken dat het de Höhe Acht al is. 6 km aan 6% klimmen, het is echt genieten. Het uitzicht op de top is evengoed fantastisch.
We dalen nu af naar Adenau, waar het gezellig druk is. Het is nu dan echt tijd voor de Höhe Acht. Erg druk hier, Stelvio-achtig. Auto's, wandelaars, motoren. Maar goed, de Höhe Acht is wel een bucketlist-klimmetje dus wie willen we kosten wat kost afvinken. Ook het heen-en-weertje naar de top wordt uiteraard meegepakt, ik krijg het zelfs voor elkaar fietsend de toren te bereiken. Omlaag moeten we wel een stukje lopen...
Na de prachtige door Buzz aangekondigde afzink van liefst 19 km is het tijd voor de Linder Höhe. Ik rijd hier met @csteenbe naar boven. Hij maakt een kleine inschattingsfout door met het dorp in het zicht al volle peut naar boven te rijden maar de top blijkt nog een eindje verder te liggen. Toch lukt het ons in een leuk tempo boven te komen. Er volgt nu wéér een prachtige afdaling en dan resten ons nog twee beproevingen. Eerst de Windheckenweg, een steil kreng door Bad Münstereifel. Eerst denken we dat dit het steile kreng op het einde van de route wel moet zijn. Zou best gekund hebben. Maar nee, onze Buzz wil ons écht dedde hebben en stuurt ons ook nog over de vreselijke Nöthenen Tannen.
Ik heb in mijn leven al behoorlijk steile wanden beklommen. Ik noem een Ferme Libert, Stockeu, Thier de Coo, Steinstrasse, Lärchenweg, Kleeberg, Widdauer Mauer, Grünentaler Strasse, Meuchelberg, enz maar dit is toch de allersteilste die ik ooit gereden heb. Mijn god wat een verticaal asfalt, vooral in het begin. Heeft vind ik weinig meer met fietsen te maken, de volgende keer rijd ik er lekker omheen
Afijn, we bereiken de top, de oude @csteenbe is mooi als eerste boven, chapeau
Ikzelf rijd enigszins op reserve, omdat ik gewoon niet weet hoe lang dit kreng is. Daarna is het uitbollen en zijn we binnen no time weer bij de auto. In de naastgelegen BistroB laten we ons het bier en de curryworst uitstekend smaken...
De cijfers: 158 km met nét geen 3000 hm.
Fotocredits: @magoo
Buzz veel dank voor de route. Echt prachtig, zeer van genoten