Dit is ook wat ik idd ervaar. Sprinten is vooral wat lomper, dus dan is het zeker fijn om vast te zitten.
Het grote domme vragen topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik ervaar dat klikpedalen ervoor zorgen dat ik niet hoef na te denken om mijn voeten op de pedalen te houden.
Als ik op de boodschappenfiets zit glij ik wel eens van de pedalen af als ik wat meer kracht moet zetten.
Als ik op de boodschappenfiets zit glij ik wel eens van de pedalen af als ik wat meer kracht moet zetten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22
Ok duidelijk. Heeft dus wel degelijk een meerwaarde.
Hoe komt het dat eenzelfde wattage wegtrappen bergop stukken makkelijker is dan op een lichtdalend parcours?
Vorige week even de proef op de som genomen. Tijdens eenzelfde rit een klim van 12km gemiddeld (ongeveer) evenveel watt gedraaid (alleen) als in een lichtdalend stuk, ook van ongeveer 12km (met twee collega-fietsers). Buiten het feit dat de afdaling beduidend sneller ging, was dat stuk een hel voor mij, terwijl ik het gevoel had dat ik bergop nog wel een dag of twee verder kon.
Vorige week even de proef op de som genomen. Tijdens eenzelfde rit een klim van 12km gemiddeld (ongeveer) evenveel watt gedraaid (alleen) als in een lichtdalend stuk, ook van ongeveer 12km (met twee collega-fietsers). Buiten het feit dat de afdaling beduidend sneller ging, was dat stuk een hel voor mij, terwijl ik het gevoel had dat ik bergop nog wel een dag of twee verder kon.
Hier heb ik mijn hoofd ook wel eens over gebogen; ik ervaar hetzelfde en ik heb er ook geen goede verklaring voor (en dat zeg ik als bewegingswetenschapper ). Mijn vermoeden is dat het iets te maken heeft met je kinetische energie. Die is veel lager tijdens klimmen (neemt namelijk kwadratisch toe met snelheid), waardoor je gedwongen wordt om continue druk op de pedalen te houden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik vermoed dat het komt doordat je terwijl je klimt elke pedaalslag versnelt. Door je lage kinetische energie is dit te doen. Je snelheid is laag, elke keer dat je trappers horizontaal staan en je biomechanisch het meest efficiënt bent versnel je, staan de trappers verticaal neem je relatieve rust op het meest inefficiënte moment. Berg af is dit veel moeilijker, je hoge kinetische energie zorgt ervoor dat de trappers met constante snelheid rond moeten.
Dit gok ik, maar ik ben geen bewegingswetenschapper.
Dit gok ik, maar ik ben geen bewegingswetenschapper.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4714
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dit merk je toch ook al in mindere mate met voor en tegen wind? Tenminste dat gevoel heb ik dan.
Waarom weet ik niet maar dat merk ik ook met een krachtblok met ±50 rpm en een snel blok met 90rpm, ook al is het dezelfde wattage, met hoge cadans kost het me veel meer moeite en voelt het veel zwaarder aan.Roelants schreef: ↑15 mei 2018 09:16 Hoe komt het dat eenzelfde wattage wegtrappen bergop stukken makkelijker is dan op een lichtdalend parcours?
Vorige week even de proef op de som genomen. Tijdens eenzelfde rit een klim van 12km gemiddeld (ongeveer) evenveel watt gedraaid (alleen) als in een lichtdalend stuk, ook van ongeveer 12km (met twee collega-fietsers). Buiten het feit dat de afdaling beduidend sneller ging, was dat stuk een hel voor mij, terwijl ik het gevoel had dat ik bergop nog wel een dag of twee verder kon.