Gravel-racers
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
die spatborden kun je er natuurlijk af halen .
Lijkt erop - voor mij - dat ze met de spatborden toch inzetten op de woon-werk fietser. Gravel fiets, comfort, dikkere banden, dus lekker met de mode mee. Maar dan ff een gewoon stuur en spatbordjes erbij. "slecht weer" fiets wordt toch vaak gevraagd of iemand dan beter een oude gewone racer, een crosser of een gravel fiets moet kopen. Dan kan dit best, want die mensen zitten veel op de gewone weg, dus ook met slecht weer weinig modder.
Lijkt erop - voor mij - dat ze met de spatborden toch inzetten op de woon-werk fietser. Gravel fiets, comfort, dikkere banden, dus lekker met de mode mee. Maar dan ff een gewoon stuur en spatbordjes erbij. "slecht weer" fiets wordt toch vaak gevraagd of iemand dan beter een oude gewone racer, een crosser of een gravel fiets moet kopen. Dan kan dit best, want die mensen zitten veel op de gewone weg, dus ook met slecht weer weinig modder.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Hopelijk doen ze nog iets aan de lelijke zadelpenklem (de klem van de Ultimate AL en CF SL zou al veel mooier zijn) en voorzien ze nokken voor een 3de bidonhouder onder de onderbuis.
Binnenkort met de nieuwe 105 R7000 groep.
Dat zou de ideale bikepacking/gravel/commuter fiets zijn!
Ik wil mijn 105 5800 crank voorzien van een single voorblad.
Zijn er mensen die dat ook hebben en mij een voorblad kunnen aanbevelen. Ik opteer een 42t.
Moet ik naast het blad ook nog nieuwe bladbouten kopen of kan het met de bestaande?
Hoe bepaal ik vervolgens de kettinglengte?
Zijn er mensen die dat ook hebben en mij een voorblad kunnen aanbevelen. Ik opteer een 42t.
Moet ik naast het blad ook nog nieuwe bladbouten kopen of kan het met de bestaande?
Hoe bepaal ik vervolgens de kettinglengte?
Ik heb zelf een 1x aandrijving gemaakt met een 42t narrow-wide chainring van Raceface. Kijk bijvoorbeeld eens bij Chainreactioncycles: die hebben een heel assortiment.t2300 schreef: ↑14 mei 2018 14:38 Ik wil mijn 105 5800 crank voorzien van een single voorblad.
Zijn er mensen die dat ook hebben en mij een voorblad kunnen aanbevelen. Ik opteer een 42t.
Moet ik naast het blad ook nog nieuwe bladbouten kopen of kan het met de bestaande?
Hoe bepaal ik vervolgens de kettinglengte?
Met de kettingbladbouten die je nu hebt, ga je niet uitkomen. Je zou bij de bouwmarkt ringetjes kunnen kopen, die je gebruikt om het teveel aan draadlengte te compenseren of je koopt single speed bladbouten. Zie de website van Wolftoothcomponents voor voorbeelden en verdere achtergrondinformatie over 1x aandrijvingen.
De kettinglengte maak je passend door de ketting over het grootste kransje achter te leggen en je enkele voorblad. Ge ketting laat je nu niet door je derailleur gaan, maar je kijkt welke lengte je nodig hebt om te ketting te verbinden en voegt aan die lengte twee schakels toe. Nu maak je de ketting op lengte en voert hem door de derailleur. Sluit de ketting met de sluitstift (Shimano) of gebruik een missing link. Als je een missing link gebruikt, dan is dat al één van de extra schakels die je nodig hebt.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik heb een shimano compact crank (denk een no-name serie in de categorie 105), met 1 blad op de binnenste positie, en een bashring op de buitenste positie. dat werkt wel netjes af en je bladbouten gaan weer goed. 42t wolftooth narrow wide. (maar vakantie vorig jaar met kinderkar en bepakking had ik er een 34T gewoon shimano blad op, en dat ging ook prima).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dank, heb inmiddels een wolftooth 42t en bijbehorende bladbouten besteld.hotrod schreef: ↑14 mei 2018 16:00Ik heb zelf een 1x aandrijving gemaakt met een 42t narrow-wide chainring van Raceface. Kijk bijvoorbeeld eens bij Chainreactioncycles: die hebben een heel assortiment.t2300 schreef: ↑14 mei 2018 14:38 Ik wil mijn 105 5800 crank voorzien van een single voorblad.
Zijn er mensen die dat ook hebben en mij een voorblad kunnen aanbevelen. Ik opteer een 42t.
Moet ik naast het blad ook nog nieuwe bladbouten kopen of kan het met de bestaande?
Hoe bepaal ik vervolgens de kettinglengte?
Met de kettingbladbouten die je nu hebt, ga je niet uitkomen. Je zou bij de bouwmarkt ringetjes kunnen kopen, die je gebruikt om het teveel aan draadlengte te compenseren of je koopt single speed bladbouten. Zie de website van Wolftoothcomponents voor voorbeelden en verdere achtergrondinformatie over 1x aandrijvingen.
De kettinglengte maak je passend door de ketting over het grootste kransje achter te leggen en je enkele voorblad. Ge ketting laat je nu niet door je derailleur gaan, maar je kijkt welke lengte je nodig hebt om te ketting te verbinden en voegt aan die lengte twee schakels toe. Nu maak je de ketting op lengte en voert hem door de derailleur. Sluit de ketting met de sluitstift (Shimano) of gebruik een missing link. Als je een missing link gebruikt, dan is dat al één van de extra schakels die je nodig hebt.
De groot-groot +2 schakels heb ik ook gehanteerd bij mijn huidige dubbel setup. Echter lees ik ook, zonder verder onderbouwd, groot-groot +4.
Anders begin je gewoon met +4 als je een missing link gebruikt. Als dat niet goed functioneert, haal je er nog twee schakels af.
Bedacht me net, dat die +4 mogelijk gebruikt wordt bij MTB derialleur. Die is net wat langer dan een medium kooi van een weggroep, misschien vandaar?
Eigenlijk komt die +2 ook al van de MTB-aandrijving met zelfs een triple aan de voorkant. Voor de dubbel set-up van de racefiets geldt eigenlijk de regel, dat je de ketting op het grootste blad voor en het kleinste kransje achter legt met de ketting door de derailleur. De kooi van de derailleur moet dan loodrecht t.o.v. de bodem staan. Ik heb meermaals beide methoden geprobeerd en kwam er eigenlijk altijd op uit, dat ik met de +2 op dezelfde kettinglengte uitkwam als met de andere methode.
Klopt, de racefiets methode heb ik altijd gebruikt op mij racefietsen.hotrod schreef: ↑15 mei 2018 13:45 Eigenlijk komt die +2 ook al van de MTB-aandrijving met zelfs een triple aan de voorkant. Voor de dubbel set-up van de racefiets geldt eigenlijk de regel, dat je de ketting op het grootste blad voor en het kleinste kransje achter legt met de ketting door de derailleur. De kooi van de derailleur moet dan loodrecht t.o.v. de bodem staan. Ik heb meermaals beide methoden geprobeerd en kwam er eigenlijk altijd op uit, dat ik met de +2 op dezelfde kettinglengte uitkwam als met de andere methode.
Tot dat ik afgelopen herfst de gravelracer opbouwde en nog eens in de actuele handleiding van Shimano keek. Deze gaven aan om tot een 28t cassette de “door de derallieur” methode toe te passen. Bij een grotere cassette dan 28 de “groot groot +2