Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting na poetsen

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1321
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 29 mei 2018 09:44

Denk dat ie God om hulp gevraagd heeft die is momenteel op het Vaticaan :lol:
...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 mei 2018 12:51

Opgelet op school en het per ongeluk ook nog onthouden. Geen idee hoe dat gelukt is.

Gebruikersavatar
Ytsen
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 aug 2015 09:56

Gebruikersavatar Ytsen 29 mei 2018 13:48

Afwasmiddel, 2 nagelborstels en een tuinslang doen ook een hoop....

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 mei 2018 17:57

Dan lijkt me zo'n apparaatje toch makkelijker.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 29 mei 2018 18:00

Lijkt me wel (al hanteer ik geen van beide methodes ) en afgezien of goed werkt of niet.
Met die nagelborsteltjes spat het toch alle kanten op?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 mei 2018 15:34

Nee_Nee schreef: 29 mei 2018 12:51 Opgelet op school en het per ongeluk ook nog onthouden. Geen idee hoe dat gelukt is.
http://www.m-gineering.nl/olie.htm

Plus ooit een lezing bijgewoond van de uitvinder van Supremeblack. Die werkte bij de kopieermachinefabriek in Venlo en wist dus het een en ander van grafiet al smeermiddel voor de industrie en als toner. Hij vertelde dat verhaal over de molecuulgewichten en lengte van de koolstofketens. Zijn droge smeermiddel bestaat uit grafiet opgelost in alcohol en gecombineerd met PTFE (Teflon). In vloeibare vorm aanbrengen. Dan verdampt de alcohol en blijven de grafiet en de PTFE over.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 30 mei 2018 15:51

Djemz schreef: 26 mei 2018 18:01 Vandaag heb ik mijn ketting ontvet. Hele tijd dus gepoetst tot er niks meer van zwart af kwam. Casette ook gepoetst.

Ingevet, 2u laten inwerken, en nu komt het: ik wil mijn ketting afvegen om het overtollige vet eraf te doen en mijn bod is weer pikzwart..

Hoe komt dit? Heb nu weer zitten vegen met die vod gewoon tot er niks meer af kwam van zwart, maar zo kun je bezig blijven..
Er staat al genoeg over geschreven op het forum denk ik, maar die zwarte rommel komt door de ontvetter. Daar blijven nog restjes van achter tussen de ketting waardoor je nog een tijdje met zwarte zooi geconfronteerd wordt. Gebruik je dat dan moet je "all the way" en de ketting echt helemaal goed uitspoelen c.q. naspoelen tot er geen vuiligheid meer af komt. Waarvoor een aantal methoden zijn zoals met bidon, ketting apparaatje etc. Dan ketting drogen en opnieuw smeren. Veel makkelijker is geen ontvetter gebruiken en gewoon afnemen met een doek eventueel met een beetje lampenolie. Daarna weer lichtjes invetten en dat regelmatig herhalen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2018 15:54

Nee_Nee schreef: 30 mei 2018 15:34
Nee_Nee schreef: 29 mei 2018 12:51 Opgelet op school en het per ongeluk ook nog onthouden. Geen idee hoe dat gelukt is.
http://www.m-gineering.nl/olie.htm

Plus ooit een lezing bijgewoond van de uitvinder van Supremeblack. Die werkte bij de kopieermachinefabriek in Venlo en wist dus het een en ander van grafiet al smeermiddel voor de industrie en als toner.
Kopieermachinefabriek klinkt wel een beetje minderwaardig, al klopt dat het daarmee begonnen is. Tegenwoordig doet Océ wel wat meer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 mei 2018 16:03

jsparie schreef: 30 mei 2018 15:51 Veel makkelijker is geen ontvetter gebruiken en gewoon afnemen met een doek eventueel met een beetje lampenolie. Daarna weer lichtjes invetten en dat regelmatig herhalen.
HET nadeel hiervan is dat alle spleten dicht gaan zitten met smeermiddel+ steeds meer shit en er geen toegang meer is voor nieuwe smering.
Een doek haalt niks weg , juist waar dat wel moet.
Als ik mijn ketting van de fiets haal met de quicklink blijken (ook bij een uitwendig sterk vervuilde ketting) de pennetjes van de quicklink vrijwel schoon te zijn.
Daaruit blijkt dat er weinig tot geen vuil doordringt tot pennetjes+ busjes en da's mooi, want de gangbare reinigingsmethoden doen daar ook niet veel.
De ontvetter dient voornamelijk om de spleten tussen binnen- en buitenplaatjes open te maken zodat nieuw smeermiddel weer kan komen waar het moet.
Serieus kettingonderhoud is IMO onmogelijk zonder ontvetter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ytsen
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 aug 2015 09:56

Gebruikersavatar Ytsen 30 mei 2018 20:23

Keezx schreef: 29 mei 2018 17:57 Dan lijkt me zo'n apparaatje toch makkelijker.....
Dat zou kunnen, maar heb zo'n apparaatje nog nooit gebruikt. Een nagelborstel boven en onder je ketting vasthouden met de ene hand, en met de andere ronddraaien is ook niet bepaald 'rocket science'. Het effect lijkt me hetzelfde.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 mei 2018 21:16

Of 2 afwasborstels van de action.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 30 mei 2018 21:52

nijkie schreef: 30 mei 2018 21:16 Of 2 afwasborstels van de action.
Man, wat kost dat wel niet?

Zonder gekheid, zoiets is inderdaad prima te proberen. Borsteltjes bij Action, Wibra, Big Bazar etc kosten helemaal niets, kan je een mooi projectie van maken idd. Denk dat ik zelf daar ook maar eens mee bezig ga.

Plaats reactie