Marmotte 2018
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Of ik maximaal naar beneden rij (binnen de geldende regels) of rustig daal, scheelt qua tijd niet zoveel. Je laat de fiets gewoon lopen op rechte stukken, het verschil zit 'm puur in de bochten (incl aanzetten na de bocht) en op snelle stukken nog wat bijtrappen of je extra klein maken (op de bovenbuis zitten doe ik niet aan).
Mijn punt is niet dat een keer een even de topsnelheid eraf remmen op de snelste stukken of rustig een haarspeld bocht door rijden gevaarlijk is. Het wordt gevaarlijk als de snelheid dusdanig verlaagd wordt dat er op de rechte stukken (semi) constant geremd moet worden. Als ik filmpjes op Youtube zie staan van de afdaling tijdens de Marmotte, er zitten er bij die gewoon totaal niet kunnen dalen en een gevaar voor zichzelf en andere zijn. Dat is waar het mij om gaat, niet of die grens bij 40 of 45 km/h gemiddeld in de afdaling ligt.
Mijn punt is niet dat een keer een even de topsnelheid eraf remmen op de snelste stukken of rustig een haarspeld bocht door rijden gevaarlijk is. Het wordt gevaarlijk als de snelheid dusdanig verlaagd wordt dat er op de rechte stukken (semi) constant geremd moet worden. Als ik filmpjes op Youtube zie staan van de afdaling tijdens de Marmotte, er zitten er bij die gewoon totaal niet kunnen dalen en een gevaar voor zichzelf en andere zijn. Dat is waar het mij om gaat, niet of die grens bij 40 of 45 km/h gemiddeld in de afdaling ligt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 mei 2018 09:17
Volgens mij is iedereen het inmiddels wel redelijk eens over dit punt, als iedereen rekening met elkaar houd en vooral voorspelbaar rijdt (lijn houden etc) dan is er geen enkel probleem. Mijn ervaring (als slak naar beneden als ik het zo lees :-p) was ook dat ik mensen inhaalde en een paar keer ben ingehaald maar niet door kuddes o.i.d.Goudhaantje schreef: ↑02 mei 2018 22:19Wat een vreemde discussie is dit. Ik heb mijn eigen Strava segment er maar even bijgezocht. In 2017, toen ik als 2e dame finishte in 6:56, heb ik 29:17 over de afdaling van de Glandon gedaan. Ik ben een goede daler, maar zeker niet de allersnelste, maar ik zie in een geneutraliseerde afdaling geen enkele noodzaak om mij naar beneden te storten. Tijdens mijn afdaling heb ik veel wielrenners ingehaald en ben ook zelf ingehaald, geen enkel probleem. Ik kan mij voorstellen dat minder ervaren wielrenners hier wat langzamer afdalen, maar volgens mij hoeft dat niet direct gevaar op te leveren. Zowel langzame als snelle dalers kunnen een gevaar zijn voor anderen. De ene door een gebrek aan vertrouwen, de ander door een overdaad daarvan.
Moet zeggen dat ik vorig jaar tijdens de afdeling van de Glandon eigenlijk maar één nare situatie heb gezien en dat is een snelheidsduivel nog even binnendoor in een bocht piepte waar een langzamere daler (die netjes zijn lijn behield) de bocht net aan het aansnijden was. De snelle renner ging op een paar centimeter na het asfalt af de berm in.... Dat lijkt mij nu typisch iets waar je de hele rit mee kunt verzieken voor jezelf en een ander waar dat in een geneutraliseerde afdaling nergens voor nodig is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56
Beste fietsvrinden,
Het zware werk zit er bijna op, nog twee weken doortrekken en dan taperen naar die tocht der tochten!
Wat heb ik er zin in zeg. Het wordt mijn eerste!
Vanochtend stond er 66,1 kg (bij 1,84 meter) op het display van mijn vriend en soms vijand. Op zich ben ik best tevreden. Graag zou ik er nog een pondje of (beter nog: kilootje) van af willen doen. Tips en hints zijn welkom!
Wellicht iemand bekend met Diet Protein van Sportvoedingswebshop? Helpt dit om extra scherp aan de start te kunnen staan of is het zoals vele andere 'afval' producten: te duur en werkt niet..
Het zware werk zit er bijna op, nog twee weken doortrekken en dan taperen naar die tocht der tochten!
Wat heb ik er zin in zeg. Het wordt mijn eerste!
Vanochtend stond er 66,1 kg (bij 1,84 meter) op het display van mijn vriend en soms vijand. Op zich ben ik best tevreden. Graag zou ik er nog een pondje of (beter nog: kilootje) van af willen doen. Tips en hints zijn welkom!
Wellicht iemand bekend met Diet Protein van Sportvoedingswebshop? Helpt dit om extra scherp aan de start te kunnen staan of is het zoals vele andere 'afval' producten: te duur en werkt niet..
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
mijn tip zou zijn, niet druk maken in die laatste 2 weken om een paar 100 gram... Liever vol energie en fit aan de start met 66kg, dan net wat minder door het afvallen (crashen) vlak van te voren.
Daarbij is 66kg aan 1.84 al gewoon goed mager (in mijn optiek). Ik ben met 1.85 nooit verder gekomen dan een 78kg oid (met een procent of 8 aan vet.. dus an sich kon er nog wel wat af, maar niet relaxed)... verschil in bouw zullen we maar zeggen .
Daarbij is 66kg aan 1.84 al gewoon goed mager (in mijn optiek). Ik ben met 1.85 nooit verder gekomen dan een 78kg oid (met een procent of 8 aan vet.. dus an sich kon er nog wel wat af, maar niet relaxed)... verschil in bouw zullen we maar zeggen .
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Als je niet eet en alleen dat drinkt helpt het vast.pedaalridder schreef: ↑07 jun 2018 09:34 Beste fietsvrinden,
Het zware werk zit er bijna op, nog twee weken doortrekken en dan taperen naar die tocht der tochten!
Wat heb ik er zin in zeg. Het wordt mijn eerste!
Vanochtend stond er 66,1 kg (bij 1,84 meter) op het display van mijn vriend en soms vijand. Op zich ben ik best tevreden. Graag zou ik er nog een pondje of (beter nog: kilootje) van af willen doen. Tips en hints zijn welkom!
Wellicht iemand bekend met Diet Protein van Sportvoedingswebshop? Helpt dit om extra scherp aan de start te kunnen staan of is het zoals vele andere 'afval' producten: te duur en werkt niet..
Uurtje op de Tacx gaan zitten, nuchter met een regenpak aan wil ook wel helpen.
Hier mijn tips die wellicht kunnen helpen:
- Als je hoofddoel maximaal presteren tijdens de Marmotte is, dan is acclimatiseren (paar dagen van tevoren naar Frankrijk gaan) essentieel en aldaar veel rusten en weinig fietsen. Alleen dagelijks ff de benen strekken en max 1-1,5 uur fietsen (liefst op hoogte; met de auto naar de Galibier en daar een stukje fietsen), met wellicht nog een rustdagje. Is makkelijker gezegd dan gedaan met waarschijnlijke ontelbare nerveuze wielrenners om je heen die nog allerlei trainingen aan het afwerken zijn...
-Taper (maar met mate): Een week lang een kilo pasta 's avonds wegkauwen is nergens voor nodig! Neem gerust een schepje extra, maar laat het daarbij... je maag-darmstelsel zit niet te wachten op een totale overload aan koolhydraten zodat het geheel al overstuur is voordat je aan je tocht kan beginnen.
- In het eerste dal: mocht je alleen komen te zitten en je ziet op 200 meter voor je een groepje: NIET naar toe proberen te rijden. Laat het tempo zakken, eet en drink goed en pik weer aan bij het eerste groepje dat jou weer inhaalt...
-Tijdens de rit: goed blijven eten: VANAF DE START elk half uur een halve reep , naarmate de tocht vordert: overstappen naar gels. Voor drinken geldt: drinken voordat je dorst krijgt.
-Zorg voor extra kleding: windjackie, knie- en armstukken kunnen life-savers zijn. Als je eenmaal goed bevroren bent op de Galibier kost het een hoop energie en tijd om weer opgewarmd aan de slotklim te kunnen beginnen.
-Laat je niet gek maken door enthousiastelingen op de eerste 2 beklimmingen: EIGEN TEMPO met continu het gevoel dat je nog over hebt. De tijd die je wint door te forceren op de Glandon / Telegraphe betaal je 3 dubbel terug op het laatste stukje Galibier en de gehele Alp.
-Kijk af en toe om je heen en geniet van de omgeving!
Grtz
- Als je hoofddoel maximaal presteren tijdens de Marmotte is, dan is acclimatiseren (paar dagen van tevoren naar Frankrijk gaan) essentieel en aldaar veel rusten en weinig fietsen. Alleen dagelijks ff de benen strekken en max 1-1,5 uur fietsen (liefst op hoogte; met de auto naar de Galibier en daar een stukje fietsen), met wellicht nog een rustdagje. Is makkelijker gezegd dan gedaan met waarschijnlijke ontelbare nerveuze wielrenners om je heen die nog allerlei trainingen aan het afwerken zijn...
-Taper (maar met mate): Een week lang een kilo pasta 's avonds wegkauwen is nergens voor nodig! Neem gerust een schepje extra, maar laat het daarbij... je maag-darmstelsel zit niet te wachten op een totale overload aan koolhydraten zodat het geheel al overstuur is voordat je aan je tocht kan beginnen.
- In het eerste dal: mocht je alleen komen te zitten en je ziet op 200 meter voor je een groepje: NIET naar toe proberen te rijden. Laat het tempo zakken, eet en drink goed en pik weer aan bij het eerste groepje dat jou weer inhaalt...
-Tijdens de rit: goed blijven eten: VANAF DE START elk half uur een halve reep , naarmate de tocht vordert: overstappen naar gels. Voor drinken geldt: drinken voordat je dorst krijgt.
-Zorg voor extra kleding: windjackie, knie- en armstukken kunnen life-savers zijn. Als je eenmaal goed bevroren bent op de Galibier kost het een hoop energie en tijd om weer opgewarmd aan de slotklim te kunnen beginnen.
-Laat je niet gek maken door enthousiastelingen op de eerste 2 beklimmingen: EIGEN TEMPO met continu het gevoel dat je nog over hebt. De tijd die je wint door te forceren op de Glandon / Telegraphe betaal je 3 dubbel terug op het laatste stukje Galibier en de gehele Alp.
-Kijk af en toe om je heen en geniet van de omgeving!
Grtz
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56
Kijk dat zijn de tips waar ik naar op zoek ben. Bedankt voor je reactie.Erik1.0 schreef: ↑07 jun 2018 12:52 Hier mijn tips die wellicht kunnen helpen:
- Als je hoofddoel maximaal presteren tijdens de Marmotte is, dan is acclimatiseren (paar dagen van tevoren naar Frankrijk gaan) essentieel en aldaar veel rusten en weinig fietsen. Alleen dagelijks ff de benen strekken en max 1-1,5 uur fietsen (liefst op hoogte; met de auto naar de Galibier en daar een stukje fietsen), met wellicht nog een rustdagje. Is makkelijker gezegd dan gedaan met waarschijnlijke ontelbare nerveuze wielrenners om je heen die nog allerlei trainingen aan het afwerken zijn...
-Taper (maar met mate): Een week lang een kilo pasta 's avonds wegkauwen is nergens voor nodig! Neem gerust een schepje extra, maar laat het daarbij... je maag-darmstelsel zit niet te wachten op een totale overload aan koolhydraten zodat het geheel al overstuur is voordat je aan je tocht kan beginnen.
- In het eerste dal: mocht je alleen komen te zitten en je ziet op 200 meter voor je een groepje: NIET naar toe proberen te rijden. Laat het tempo zakken, eet en drink goed en pik weer aan bij het eerste groepje dat jou weer inhaalt...
-Tijdens de rit: goed blijven eten: VANAF DE START elk half uur een halve reep , naarmate de tocht vordert: overstappen naar gels. Voor drinken geldt: drinken voordat je dorst krijgt.
-Zorg voor extra kleding: windjackie, knie- en armstukken kunnen life-savers zijn. Als je eenmaal goed bevroren bent op de Galibier kost het een hoop energie en tijd om weer opgewarmd aan de slotklim te kunnen beginnen.
-Laat je niet gek maken door enthousiastelingen op de eerste 2 beklimmingen: EIGEN TEMPO met continu het gevoel dat je nog over hebt. De tijd die je wint door te forceren op de Glandon / Telegraphe betaal je 3 dubbel terug op het laatste stukje Galibier en de gehele Alp.
-Kijk af en toe om je heen en geniet van de omgeving!
Grtz
We hopen op woensdag aan te komen in Allemond.
Ik was van plan om donderdag een retourtje Lautaret te doen. Zou een rit zijn van 4 uur waarvan ongeveer 2 uur achtereen klimmen (waarbij ik om de 20 min zo'n 5 minuten rust wil houden). Dit lijkt me dus wat te gek als ik jouw verhaal zou lezen. Zou er dus voor kunnen kiezen om het vlakkere deel over te slaan met de auto.
Op vrijdag wou ik de Alp omhoog fietsen om te verkennen.
Zaterdag rustdag waarbij ik wel maximaal 45 min de trappers willen laten draaien.
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Volgens mij ontgaat je wel het cynisme in die post.....
Less is bore