]Gisteren heb ik samen met forumlid @csteenbe de Nordeifel Radmarathon gereden. Ik had deze tocht gevonden via de Cyclokalender van gewaardeerd forumlid @HermanN en vond het wel een mooie uitdaging om in dit gebied eens 200km te rijden. Een paar weken geleden, op zaterdag na Hemelvaart hadden we in ditzelfde gebied de Effelsbergroute van Buzz gereden en dit was ons zeer goed bevallen.
De start van deze tocht was in Euskirchen, dit ligt iets ten noorden van Bad Munstereifel, en de tocht werd gereden met de klok mee. Afstand 201 km en 3400 hms volgens gpsies (dus in het echt iets minder, wij rekenden op 3000). Na een uurtje in de auto vanaf Maastricht parkeerden we om kwart voor 8 in Euskirchen. het was nog rustig, er kwam af en toe een auto met fietsers aan. We schatten al in dat dit geen drukbezette tocht zou worden. Mooi, daar houden wij wel van.
Om 8 uur meldde ik me aan de inschrijftafel en wilde me inschrijven voor de 200 km. En kreeg als antwoord: Das geht leider nicht, sie sind zu spät.... Klopt, je kon officieel starten tot half 8, maar kom op zeg, dat half uurtje halen we wel in. Maar @csteenbe had me al gewaarschuwd: niet in discussie gaan, zo zijn die Duitsers, gewoon inschrijven voor een kortere afstand. Dus schreef ik in voor de 151 km, betaalde € 8 (i.p.v. €15 voor de 200km

) en we gingen op weg. De route hadden we toch op de Garmin....
Het eerste stukje reden we even samen met een Duits tourclubje maar op de eerste heuvel bleven die al wat achter. Dus reden we samen verder, we zouden die dag verder nog maar weinig fietsers zien. Na 22 km kwamen we al de eerste verzorgingspost tegen. De verzorging was prima geregeld, er was genoeg te kiezen. Na een korte stop weer snel verder, we hoefden nog niet echt aan te vullen. Een km of 20 verder moesten we volgens de pijl naar recht, maar de garmin route gaf rechtdoor aan. Wat bleek: de splitsing naar de lange route was al weggehaald. Wij reden dus rechtdoor en na 100 meter was de route weer uitgepijld en dat bleef zo…
De beklimmingen volgden elkaar ondertussen steeds sneller op. Na 45 km, al 1000 hoogtemeters gereden, na 75 km 1500 hms en na 1000 km zaten we op 2000 hms! Wij hadden zelf 3000 ingeschat, maar garmin connect had er maar 2700 aangegeven. We wisten nu zeker dat het er toch wel iets meer gingen zijn. Het duurde dan ook echt lang voordat de eerste 100 km voorbij waren, na elke klim kregen we een mini afdaling en daar gingen we weer omhoog. Voordeel was wel dat zowat alle beklimmingen lopers waren, het is nergens echt steil geworden, op wat korte stukjes na. We zijn ook nog wat heuvels opgereden die we al kenden van de Effelsbergroute, altijd fijn om een “bekende” beklimming nog eens te doen.
De volgende verzorging die we tegenkwamen werd al opgeruimd en we werden argwanend bekeken: Sind sie auf GPS gefahren? Maar we kregen netjes nog wat te eten en drinken en verder gingen we weer. Bij de volgende stop reden we de eerste andere renners achterop. Nederlanders uiteraard, je komt ze ook overal tegen! Later hebben wij met drie van hen het laatste stuk van de tocht gereden.
De verzorging werd ondertussen steeds beter: er was zelfs een speciale tafel Nur für marathon! Daar hadden ze cola en chips, lekker als je al een flink aantal uur onderweg bent! De erg zoete ijsthee en de cola hadden mij inmiddels van mijn dip afgeholpen (altijd lastig als ik alleen ’s morgens vroeg koffie gedronken heb, toch maar weer eens cafeïne gels gaan kopen!) Complimenten dan ook voor de organisatie, route was prima uitgepijld (maar navigatie erbij is toch wel handig) en de verzorging uitstekend.
Na stop 4 (op km 135) was het ergste leed geleden: nog drie beklimmingen (en nóg een verzorging) te gaan. Vanaf km 170 zou de route alleen nog maar in dalende lijn gaan en het laatste vlakke stuk hadden we ook nog wind mee! Uiteindelijk kwamen we na ruim 8 uur fietsen weer terug in Euskirchen met net iets meer dan 200 km en bijna 3200 hms (volgende de garmin van @cteenbe) op de teller. We hebben een biertje gedronken op de mooie tocht en toen de terugreis naar Maastricht gemaakt.
Volgende rit in de agenda is de Trappistentocht Zundert-Westmalle_La Trappe op 16 juni . Weer eens wat anders…
https://www.strava.com/activities/1612268904
Foto's van de rit: