rob74 schreef: ↑13 jun 2018 15:18
Je had toch ook gewoon die 34 kunnen schakelen? Op een 34 kun je ook klimmen en als het te licht is, pak je de 34/14
yep heb je gelijk in.
Op asfalt ook een keer gedaan 34x15 is voor een wat langer stijgend stuk een lekkere versnelling op zo'n afstand (rij ik alleen de finale schakel ik niet eens)
Op een steile kasseistrook staat de ketting dan alleen niet erg strak.
En het gaat best tekeer.
Op de steilste strook rij ik al jaren 42x19 (dat is ook het lichtste wat ik op die fiets heb) en de fiets waar ik nu mee was kan je dan kiezen uit 50x23 of 34x14/15
Bij 50x23 ligt de ketting dus maximaal scheef want de 23 is de grootste.
met 34x14/15 ligt de ketting toch wat slap. Zeker op dat soort stroken want het botst alle kanten op.
Nu reed ik daar 50x19 en op die steilste strook zakt dan m'n been tempo. Het fabeltje zo zwaar mogelijk over een strook is ook gelul van een dronken aardbei.
Je moet juist mooi draaien. Dan is de kans op stilvallen kleiner. Stilvallen is een drama want dan kom je bijna niet op gang. Kan je goed zien aan gasten die halfweg een zware strook lek hebben gereden en dan weer op gang moeten komen.
Maar ik was 3 uur op wielerbaan dus heel veel was er niet aan de hand alleen voor het lekker was een 42 beter geweest.
Naast de versnelling moet ik ook leren dat met het ouder worden het misschien slim in de eerste 100km een beetje rustiger aan te doen