Nuttige tips staan hierboven, met eentje ben ik echter niet akkoord
-Taper (maar met mate): Een week lang een kilo pasta 's avonds wegkauwen is nergens voor nodig! Neem gerust een schepje extra, maar laat het daarbij... je maag-darmstelsel zit niet te wachten op een totale overload aan koolhydraten zodat het geheel al overstuur is voordat je aan je tocht kan beginnen.
Carboloading is wel degelijk iets dat werkt, maar dit moet je trainen. Je moet niet één week voor de dag van het jaar je dieet plots gaan omgooien want dan is er inderdaad het risico dat je maag gaat protesteren. Indien je dit regelmatig doet en je maag dit aankan, dan kan je hier wel degelijk je prestaties met boosten.
Bovendien raad ik het absoluut af om de week voor een wedstrijd nog proberen te gaan grammenjagen. Laat die weegschaal de laatste week aan de kant staan, daar gaat het niet meer op aankomen. Voor elke zeer belangrijke wedstrijd reken ik bijna een week uit waarin ik mijn voeding aanzienlijk aanpas: nog meer koolhydraten dan in een trainingsweek, minder fruit, minder vezels. Ja, je kan hier wat van bijkomen, maar dit blijft ten allen tijden winst en geen ballast. Glycogeen slaat zich trouwens op in de spieren met water, vandaar dat dit soms extra gewicht met zich meeneemt maar dit water komt ook vrij tijdens de inspanning en eigenlijk een zeer nuttige surplus.
Wie dit in twijfel mocht trekken, de principes van carboloading zijn mij aangeleerd door prof. Hespel, coach van verschillende wielrenners en begeleider van de Rode Duivels. Dus je moet mij niet op mijn woord geloven. Google maar eens op 'glycogen supercompensation'.