Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Het frame is de BXT SL1.0 in maat M. Ik heb er nu 2 spacers boven de stuurpen, bij elkaar 3 cm. Dit omdat ik nog wat afstelruimte wil houden voordat ik de vorkbuis definitief op maat zaag. De expander is een vrij korte die bij het frame zat. Hij komt niet omhoog bij het aantrekken maar moet nu zoveel kracht zetten om het laatste beetje speling eruit te krijgen dat ik denk dat het iets anders is.
Vulringen zaten niet bij de balhoofdset, alleen de lagers en klemringen en de "afsluitring" waarboven de spacers/stuurpen komen. Hoe dik zijn die vulringen en kun je deze ergens bestellen?
Vulringen zaten niet bij de balhoofdset, alleen de lagers en klemringen en de "afsluitring" waarboven de spacers/stuurpen komen. Hoe dik zijn die vulringen en kun je deze ergens bestellen?
Dit frame is ook (mat) gelakt. Ik zou er gewoon een sticker op doen.
Die micro spacers waarover gesproken wordt zijn alleen om eventuele ruimte tussen topcap en frame af te dichten. Niet om de afstelling te regelen. Meest voor de hand ligt dat de vork conus niet goed zit of de maat van een van de lagers niet perfect passend is.
Kan wel dat je microspacers juist nodig hebt, als het lager net iets lager ligt dan de rand balhoofd. Dan kun je afstellen wat je wilt maar sluit de stofkap niet aan op het lager en blijft er speling.jsparie schreef: ↑14 jun 2018 18:06Dit frame is ook (mat) gelakt. Ik zou er gewoon een sticker op doen.
Die micro spacers waarover gesproken wordt zijn alleen om eventuele ruimte tussen topcap en frame af te dichten. Niet om de afstelling te regelen. Meest voor de hand ligt dat de vork conus niet goed zit of de maat van een van de lagers niet perfect passend is.
Zie je juist vaak bij Chinezen die de toleranties minder nauw nemen
Het kan heel goed dat de lagers wat uitsteken. Het klopt wel dat als de top cap op het frame rust ipv op het lager een paar van die mini spacers wel kunnen helpen. Normaal gesproken zal het balhoofd dan echter stroef draaien ipv dat het speling geeft. (omdat de top cap dan lang de bovenkant van het frame schuurt)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dat is bijna niet te voelen (het gaat vaak ook maar over tiende van een MM). Ik kan je verzekeren dat je daardoor een balhoofd krijgt welke je niet spelings vrij kan afstellen.
Het is me gelukt om de speling eruit te halen. De expander is vrij klein en heeft maar een beperkt “aantrek”-bereik op de vorkbuis voordat hij te vast zit. Wat ik nu heb gedaan:
Stuurpen vastzetten
Expander losdraaien en opnieuw erin zetten
Expander net genoeg aandraaien om de buis te klemmen
Stuurpen losschroeven
Expander volledig aandraaien
Stuurpen vastzetten
Deze handeling 3 keer moeten doen en toen was de speling eruit! Helemaal blij nu!
Gisteren een rit van een uur gemaakt en denk dat ik alleen nog een iets kortere stuurpen nodig heb (10 cm ipv de 12 cm die er nu opzit) en dan is het perfect. Merk al wel dat de juiste framemaat een verademing is. Kon met het te grote frame nog geen 5 minuten onderin de beugels fietsen en nu met gemak een kwartier.
Stuurpen vastzetten
Expander losdraaien en opnieuw erin zetten
Expander net genoeg aandraaien om de buis te klemmen
Stuurpen losschroeven
Expander volledig aandraaien
Stuurpen vastzetten
Deze handeling 3 keer moeten doen en toen was de speling eruit! Helemaal blij nu!
Gisteren een rit van een uur gemaakt en denk dat ik alleen nog een iets kortere stuurpen nodig heb (10 cm ipv de 12 cm die er nu opzit) en dan is het perfect. Merk al wel dat de juiste framemaat een verademing is. Kon met het te grote frame nog geen 5 minuten onderin de beugels fietsen en nu met gemak een kwartier.
Hierbij mijn FM169 (aka Avenger R8). De wielen zijn Farsports 50*25mm met Novatec naven. Verder afgemonteerd met Ultegra, Power2max NG ECO vermogensmeter en Ritchey WCS Carbon Streem II stuur. Rijd nu al anderhalf jaar op het frame en een half jaar op de wielen en ben er erg blij mee. Doet niet onder aan mijn vorige fiets (giant TCR advanced 2010). Uiteraard is hij super stijf en elke trap is raak bla bla bla...