rene schreef: ↑07 jun 2018 13:16
Fietsen opbouwen voor mensen/klanten :
Keezx schreef: ↑07 jun 2018 14:28
Ik zit er ook wel eens over te denken om na m'n pensioen (oktober) iets in die richting te gaan doen.....
53x11 schreef: ↑07 jun 2018 16:18
Over dat businessmodel van je: heb ik ook wel eens aan gedacht. Totaal niet rendabel natuurlijk, want als ik die tijd en liefde die ik in mijn eigen fietsen steek zou moeten gaan factureren met een enigszins schappelijk uurtarief, dan wordt de fiets onbetaalbaar!
Ik heb 5-6 jaar luxe racefietsen opgebouwd (periode Record C) en had (heb nog) prima contacten in Italië om aan bijzondere spullen te komen tegen scherpe prijzen.
Ik krijg nog wel eens complimenten hoe ik die fietsen toen opbouwde. Wielen die ik vlocht ging ik stretchen en blijven 40.000km kaars recht. Maar daar zat wel smerig veel tijd in.
Het was hobby naast m'n baan als productmanager in de ICT.
Als hobby is zoiets leuk en ik heb in die jaren zo'n 100 fietsen (Concorde, Gios, Bianchi, Alan, Colnago, Look, Merckx, De Rosa en wat onbekende Italianen) gebouwd nagenoeg allemaal in het top segment. Per fiets verdien je daar wel wat aan, maar niet als je kijkt wat je er aan uren instopt.
Het werven van klanten was niet eens het probleem. Met name wat fietsvakanties (oa met Cylcetours) hebben nogal wat klanten opgeleverd.
Mecanicien van Cycletours zei ook altijd fietsen die jij gebouwd heb zie ik nooit bij de auto! Mooi compliment maar dat lukt alleen als je een uurtje extra in een fiets stopt.
Je kan in 2-3 uur (tegenwoordig hoef je geen wielen meer te vlechten) een fiets opbouwen. Maar wil je het echt heel netjes en kabels op perfecte lengte, stuurlint keurig gewikkeld ben je toch een uurtje meer kwijt. Dan een 2 uur de opdracht doorspreken, spullen inkopen (is iets niet te krijgen moet je een alternatief aanbieden) en de fiets opleveren met uitleg en vorkbuis op maat maken.
Dan wat nazorg (sowieso 1 keer zelf na 4 weken bellen of alles ok is).
Daarnaast is ineens iedereen je vriend! Iedereen die een keer met je in de waaier heeft gezeten verwacht korting!
M'n toenmalige vrouw ontwierp als hobby wielertruien en toen we uit elkaar gingen vond ik dat een mooi moment om de prachtige gereedschap-collectie die ik had opgebouwd exclusief voor m'n eigen fietsen te gaan gebruiken
Als hobby als je met pensioen gaat zoals Kees best te doen. Als hoofdinkomen is het toch een lastig model en moet je ook echt een (web)winkel hebben en een deel van je omzet uit doosjes schuiven hebben.
Vergis je verder niet in de investering in het gereedschap en wat je aan reservemateriaal op voorraad moet hebben om een klant uit de nood te helpen. Als je dat laatste niet kan is het een kansloos concept.