Fietsen in de Alpen -> andere crank
Hoi vrienden,
Ik sta op het punt om een geweldige fiets via Marktplaats te kopen. Eind juni zal ik met mijn kameraden gaan fietsen in de Franse Alpen. Daar wil ik graag mijn nieuwe fiets voor gebruiken.
De fiets komt uitgerust met een volledige Ultegra 6800 groepset. Crank 53/39 en een 25 cassette.
Is het simpelweg een kwestie van crank vervangen voor een Ultegra 6800 (50/34) crank en wellicht nog een 28 tanden cassette plaatsen en gaaaan? Of komt er toch meer bij kijken?
Alvast bedankt!
Ik sta op het punt om een geweldige fiets via Marktplaats te kopen. Eind juni zal ik met mijn kameraden gaan fietsen in de Franse Alpen. Daar wil ik graag mijn nieuwe fiets voor gebruiken.
De fiets komt uitgerust met een volledige Ultegra 6800 groepset. Crank 53/39 en een 25 cassette.
Is het simpelweg een kwestie van crank vervangen voor een Ultegra 6800 (50/34) crank en wellicht nog een 28 tanden cassette plaatsen en gaaaan? Of komt er toch meer bij kijken?
Alvast bedankt!
Bij 6800 is de bcd van crank voor compact en dubbel gelijk (of anders gezegd; je moet geen nieuwe crank kopen, enkel andere kettingbladen).
En verder idd zo simpel als kettingbladen en cassette wisselen (gezien je vraag niet zo simpel daar het de eerste keer zal zijn...)
Kleine maar: heeft de huidige ketting al wat kms dan best ook de ketting vervangen: anders past de versleten ketting niet op de nieuwe cassette.
De vraag is echter welke combinatie je nodig hebt: is een 34t - 28t klein genoeg?
Walter
En verder idd zo simpel als kettingbladen en cassette wisselen (gezien je vraag niet zo simpel daar het de eerste keer zal zijn...)
Kleine maar: heeft de huidige ketting al wat kms dan best ook de ketting vervangen: anders past de versleten ketting niet op de nieuwe cassette.
De vraag is echter welke combinatie je nodig hebt: is een 34t - 28t klein genoeg?
Walter
Bedankt beiden!
Het niet hoeven aanschaffen van een volledig nieuwe crank scheelt aanzienlijk in de kosten!
34t - 28t zal wel genoeg moeten zijn. Ik rijd momenteel alleen singlespeed in een licht heuvelig landschap, dus met de power zit het wel goed.
Ik zal voor de zekerheid ook even een nieuwe ketting aanschaffen.
Het niet hoeven aanschaffen van een volledig nieuwe crank scheelt aanzienlijk in de kosten!
34t - 28t zal wel genoeg moeten zijn. Ik rijd momenteel alleen singlespeed in een licht heuvelig landschap, dus met de power zit het wel goed.
Ik zal voor de zekerheid ook even een nieuwe ketting aanschaffen.
Wanneer je je keuze beperkt tot Ultegra 6800 valt dat beslist tegen. Alleen al het buitenblad kost meer dan €85,-. De 105 versie is dan al €40 goedkoper.
In de Alpen gaat het niet om power, maar om duurvermogen. De eerste keer zul je vooral veel daarover leren.
Het zal niet mijn eerste keer Alpen worden. Ben 5/6 jaar geleden een aantal keren die kant op geweest met de fiets. Maar mijn fitheid is wel flink gedaald. Ben het de laatste maanden weer aan het inhalen.
Zou ik gewoon naar een fietsenmaker kunnen gaan en vragen of hij ter plekke 105 bladen erop kan leggen? Of hebben fietsenmaker dergelijke dingen niet liggen en vergt zoiets meer voorbereiding? Zal ik bijvoorbeeld zelf ergens bladen moeten bestellen via internet? Ik weet niet zo goed hoe zoiets gaat..
En er kunnen dus gewoon 105 5800 bladen op een 6800 crank? Dat is mooi! Geldt dat ook voor de cassette?
Cassettes 11v zijn gewoon uitwisselbaar, niet met Campa. Behalve een kleurverschil (indien niet zwart) is er geen verschil qua passing van de kettingbladen.
Of de racefietsdealer al van een recente groep de juiste kettingbladen in voorraad heeft, moet je proberen. Niet vreemd opkijken, wanneer je te horen krijgt: "dat gaat niet!" Dat is immers het standaard antwoord van de branche.
Of de racefietsdealer al van een recente groep de juiste kettingbladen in voorraad heeft, moet je proberen. Niet vreemd opkijken, wanneer je te horen krijgt: "dat gaat niet!" Dat is immers het standaard antwoord van de branche.
Een klein detail waar je liever niet pas in Frankrijk achter komt, is dat de voorderailleur opnieuw afgesteld moet worden. De nieuwe bladen hebben een kleinere diameter en dat betekent dat de derailleur omlaag moet om goed te kunnen schakelen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Van 53t naar 50t scheelt 7-8mm.