Batavus Champion opknappen
Vanavond heb ik de kabels afgerond en de ketting omgelegd.
De ketting is eigenlijk voor single speed gebruik bedoeld maar paste gelukkig perfect zonder dat ik hoefde in te korten (112 schakels t.o.v. de gebruikelijke 116). KMC geeft aan dat ie prima geschikt is voor 2x6 versnellingen met frictie shifters.
Balhoofd nog maar een stuk strakker gezet. Voel geen speling meer, zit op t randje dat ie stroef gaat lopen met het voorwiel in de lucht, dus hopelijk net goed. Misschien hebben de cups van de nieuwe headset zich nog een beetje gesettled na de vorige keer dat ik t afstelde.
De derailleurs moeten nog afgesteld worden, maar de afstelling zit volgens mij al bijna helemaal goed. Achter gaat t wieltje precies van 't kleinste naar t grootste tandwiel (scheelt dat ik die 6v pignon heb gekocht, dat is 600ex origineel ook) en schakelt het soepel zonder dat ik de ketting eraf kon laten lopen. Wel maken de wieltjes iets meer mechanische geluiden dan ik had verwacht.. volgens mij zit er bij deze derrie geen pennetje waar de ketting verkeerd omheen kan dus zal t wel normaal zijn.
Voor schakelt het ook gewoon netjes tussen de bladen, maar moet ik de speling nog ff nazien.
Nu de moed bijeen schrapen om na al dit gedoe daadwerkelijk een stukje te fietsen op het apparaat.
Denk dat ik nog wel het voorwiel op de achtergrond ga monteren ipv het stalen wiel dat er nu op zit ten behoeve van het remvermogen (moderne batavus fabrieksvelg).
De ketting is eigenlijk voor single speed gebruik bedoeld maar paste gelukkig perfect zonder dat ik hoefde in te korten (112 schakels t.o.v. de gebruikelijke 116). KMC geeft aan dat ie prima geschikt is voor 2x6 versnellingen met frictie shifters.
Balhoofd nog maar een stuk strakker gezet. Voel geen speling meer, zit op t randje dat ie stroef gaat lopen met het voorwiel in de lucht, dus hopelijk net goed. Misschien hebben de cups van de nieuwe headset zich nog een beetje gesettled na de vorige keer dat ik t afstelde.
De derailleurs moeten nog afgesteld worden, maar de afstelling zit volgens mij al bijna helemaal goed. Achter gaat t wieltje precies van 't kleinste naar t grootste tandwiel (scheelt dat ik die 6v pignon heb gekocht, dat is 600ex origineel ook) en schakelt het soepel zonder dat ik de ketting eraf kon laten lopen. Wel maken de wieltjes iets meer mechanische geluiden dan ik had verwacht.. volgens mij zit er bij deze derrie geen pennetje waar de ketting verkeerd omheen kan dus zal t wel normaal zijn.
Voor schakelt het ook gewoon netjes tussen de bladen, maar moet ik de speling nog ff nazien.
Nu de moed bijeen schrapen om na al dit gedoe daadwerkelijk een stukje te fietsen op het apparaat.
Denk dat ik nog wel het voorwiel op de achtergrond ga monteren ipv het stalen wiel dat er nu op zit ten behoeve van het remvermogen (moderne batavus fabrieksvelg).
Toevallig heb ik ook nog een achterwiel liggen als volgt opgebouwd:
Campagnolo Gran Sport naaf, moet ik nog demonteren om te kijken hoe de lagers zijn, maar hij draait goed,
breedte 126 mm (dus voor 6 speed schroefpignon)
RVS spaken 14
Weinmann 15C alu velg.
Dit wiel komt van een randonneursfiets van mijn zwager, maar ik ga niet meer met dergelijke wielen rijden.
Bij interesse maak ik dit wiel helemaal in orde en je kan hem dan bij me ophalen voor 10€
Ik woon even te noorden van Beverwijk.
Campagnolo Gran Sport naaf, moet ik nog demonteren om te kijken hoe de lagers zijn, maar hij draait goed,
breedte 126 mm (dus voor 6 speed schroefpignon)
RVS spaken 14
Weinmann 15C alu velg.
Dit wiel komt van een randonneursfiets van mijn zwager, maar ik ga niet meer met dergelijke wielen rijden.
Bij interesse maak ik dit wiel helemaal in orde en je kan hem dan bij me ophalen voor 10€
Ik woon even te noorden van Beverwijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
En anders hier in Apeldoorn een wiel uit een CM 1976 voor je. 5 versnelling.
Bedankt voor de aanboden, helaas kom ik niet zo vaak in die regionen van 't land. In de tussentijd blijf ik marktplaats afschuimen op zoek naar interessant spul. Tot ik iets anders vind moet het originele stalen achterwiel wel voldoen.. meeste remvermogen haal je meestal toch uit de voorkant.
Denk dat ik nog wel een maatje smaller ga met de banden.. ligt nu gloednieuwe maar goedkope brol omheen in 622-32, daarmee heb ik letterlijk maar 1mm speling over met het frame aan de achterkant.
Denk dat ik nog wel een maatje smaller ga met de banden.. ligt nu gloednieuwe maar goedkope brol omheen in 622-32, daarmee heb ik letterlijk maar 1mm speling over met het frame aan de achterkant.
Nou, de eerste 20 meter zijn een feit. Had de remblokjes nog even vervangen voor nieuwe en de hoefjes wat strakker afgesteld en ben een paar meter gaan fietsen uit nieuwsgierigheid.
Helaas liep het achterwiel al vrij snel tegen het frame aan. Kan zijn dat ik het niet vast genoeg heb gedraaid, of kan het misschien aan de centrering van de achteras liggen? In het frame ziet het er allemaal recht uit, maar ik heb wel dezelfde positie gebruikt voor de rechter conus als met de oude 5v pignon, wellicht maakt het wat verschil als er eenmaal kracht op komt.
Verder moet ik de zadelstrop nog even vervangen want het ding dat er nu op zit is echt hopeloos. Had liever een fatsoenlijke zadelpen gehad maar heb er nog geen gevonden in de juiste maat die niet de hoofdprijs kost.
Voor de rest... t blijft wennen aan die geometrie t.o.v. de stadsfietsen waar ik aan gewend ben.
Helaas liep het achterwiel al vrij snel tegen het frame aan. Kan zijn dat ik het niet vast genoeg heb gedraaid, of kan het misschien aan de centrering van de achteras liggen? In het frame ziet het er allemaal recht uit, maar ik heb wel dezelfde positie gebruikt voor de rechter conus als met de oude 5v pignon, wellicht maakt het wat verschil als er eenmaal kracht op komt.
Verder moet ik de zadelstrop nog even vervangen want het ding dat er nu op zit is echt hopeloos. Had liever een fatsoenlijke zadelpen gehad maar heb er nog geen gevonden in de juiste maat die niet de hoofdprijs kost.
Voor de rest... t blijft wennen aan die geometrie t.o.v. de stadsfietsen waar ik aan gewend ben.
Vanmiddag nog een kort rondje gereden na het achterwiel goed te hebben vastgezet, deze keer n rondje van een kilometer. Merk goed het verschil tussen de voor en achtervelg bij het remmen.. dat staal remt echt voor geen meter.
Intussen ben ik bij mijn volgende fietstechnische strijd aanbeland: banden monteren.
Vroeger nooit zo'n moeite mee gehad, maar de panaracer pasela die ik zojuist heb geprobeerd om te leggen wil er maar niet goed omheen. Wat ik ook doe, ik heb iedere keer weer ergens een hoogteslag te pakken.
Denk dat het met de ligging van de binnenband te maken heeft, maar het lukt me nog niet om het goed te krijgen. Tips zijn welkom.. Hbe al wat rondgezocht.. is talkpoeder een idee?
Intussen ben ik bij mijn volgende fietstechnische strijd aanbeland: banden monteren.
Vroeger nooit zo'n moeite mee gehad, maar de panaracer pasela die ik zojuist heb geprobeerd om te leggen wil er maar niet goed omheen. Wat ik ook doe, ik heb iedere keer weer ergens een hoogteslag te pakken.
Denk dat het met de ligging van de binnenband te maken heeft, maar het lukt me nog niet om het goed te krijgen. Tips zijn welkom.. Hbe al wat rondgezocht.. is talkpoeder een idee?
Heb de opties even bij elkaar gezocht:
-Band op overdruk zetten en hopen dat ie in vorm springt [geen optie, heb alleen een handpomp].
-Zeepsop op de rand smeren ter smering
-Talkpoeder als droge smering voor buitenband en binnenband.
De laatste optie was redelijk eenvoudig en had nog enkele andere voordelen dus ik een potje talkpoeder gekocht. Hele band ingepeperd. Alles weer gemonteerd. Zelfde ellende. Iedere poging wel op een andere plaats dus t lag niet aan de band.
Toen herinnerde ik me iets wat een collega me ooit had verteld over het stuiteren van het wiel, dus teneinde raad en met ontvelde duimen van al het wrikken lekker gaan basketballen met het wiel. Zowaar is de boel na
lang en veel stuiteren op z'n plaats gekomen .
Morgen heb ik als alles doorgaat nóg een set alu wielen erbij. Hopelijk is 't achterwiel wat, dan kan daar de andere nieuwe band omheen (een Halo courier twin rail, hopelijk goed lekbestendig).
-Band op overdruk zetten en hopen dat ie in vorm springt [geen optie, heb alleen een handpomp].
-Zeepsop op de rand smeren ter smering
-Talkpoeder als droge smering voor buitenband en binnenband.
De laatste optie was redelijk eenvoudig en had nog enkele andere voordelen dus ik een potje talkpoeder gekocht. Hele band ingepeperd. Alles weer gemonteerd. Zelfde ellende. Iedere poging wel op een andere plaats dus t lag niet aan de band.
Toen herinnerde ik me iets wat een collega me ooit had verteld over het stuiteren van het wiel, dus teneinde raad en met ontvelde duimen van al het wrikken lekker gaan basketballen met het wiel. Zowaar is de boel na
lang en veel stuiteren op z'n plaats gekomen .
Morgen heb ik als alles doorgaat nóg een set alu wielen erbij. Hopelijk is 't achterwiel wat, dan kan daar de andere nieuwe band omheen (een Halo courier twin rail, hopelijk goed lekbestendig).
Intussen heb ik de eerste 10 km achter de rug op de oude bataaf. Nog wel met banden maatje ballon (32 achter en 35 voor), maar daar wordt nog aan gewerkt.
De ervaringen tot dusver:
-De zadelpen moet denk ik toch ietsje dikker dan 25,4 mm zijn. Na 9km (bijna thuis) gleed ik opeens naar beneden met mijn zadel. Gelukkig was ik met het nodige gereedschap van huis gegaan voor t geval dat. Denk dat ik maar wat goedkope kaarsmodel pennen koop om te passen of t 25.6 of 25.8 moet zijn.
Voor de rest rijdt t allemaal best soepel. Naar het kleinste kransje achter schakelt nog niet super en ik krijg t idee dat de achterderailleur wellicht een beetje scheef hangt maar dat is allemaal wel op te lossen.
De pedalen zijn overigens bloedirritant.. elke keer dat je even niet oplet draaien ze verkeerdom vanwege t zwaartepunt. Op den duur misschien wat toeclips eraan doen.
Intussen ben ik begonnen het onderdelenfietsje een beetje op te frissen.
Idee was om dat zo goedkoop mogelijk te houden maar ik merk al dat er meer nieuwe delen bij komen kijken dan ik had verwacht.
De crank die er nu op zit heeft een beetje speling (heb nog een 2e), de linkercrank is al helemaal een verloren zaak. Verder even een andere insteek dan de groene, deze hoeft er niet al te klassiek uit te zien.
De ervaringen tot dusver:
-De zadelpen moet denk ik toch ietsje dikker dan 25,4 mm zijn. Na 9km (bijna thuis) gleed ik opeens naar beneden met mijn zadel. Gelukkig was ik met het nodige gereedschap van huis gegaan voor t geval dat. Denk dat ik maar wat goedkope kaarsmodel pennen koop om te passen of t 25.6 of 25.8 moet zijn.
Voor de rest rijdt t allemaal best soepel. Naar het kleinste kransje achter schakelt nog niet super en ik krijg t idee dat de achterderailleur wellicht een beetje scheef hangt maar dat is allemaal wel op te lossen.
De pedalen zijn overigens bloedirritant.. elke keer dat je even niet oplet draaien ze verkeerdom vanwege t zwaartepunt. Op den duur misschien wat toeclips eraan doen.
Intussen ben ik begonnen het onderdelenfietsje een beetje op te frissen.
Idee was om dat zo goedkoop mogelijk te houden maar ik merk al dat er meer nieuwe delen bij komen kijken dan ik had verwacht.
De crank die er nu op zit heeft een beetje speling (heb nog een 2e), de linkercrank is al helemaal een verloren zaak. Verder even een andere insteek dan de groene, deze hoeft er niet al te klassiek uit te zien.
De zadelpen diameter voor een batavus champion is dus 25,8mm. Voor de volgende arme ziel die erachter moet komen even hier vastgelegd.
Nu even oefenen en kijken of ik erop mee kan strijden in de maastunnel sprint over 2 weken (werk momenteel aan de renovatie van de tunnel).
Nu even oefenen en kijken of ik erop mee kan strijden in de maastunnel sprint over 2 weken (werk momenteel aan de renovatie van de tunnel).