Apex
In eerste instantie wilde ik helemaal geen Di2, maar nu ik het eenmaal heb vind ik het geweldig. Minder te spreken ben ik over de schijfremmen. Schijf van de voorrem wordt krom en gaat, na stevig remmen, aanlopen. Dit verdwijnt na enige tijd wel weer, maar recht is de schijf niet meer. Ook bij aanzetten hoor je de schijf regelmatig aanlopen.
Dit al eens gezien/geprobeerd...
https://www.futurumshop.nl/bbb-discstra ... lauw.phtml
https://www.futurumshop.nl/bbb-pistonfi ... lauw.phtml
Ik heb overigens geen belangen bij Futurum, zijn vast wel ergens goedkoper te vinden.
Mocht je een 2-1 tooltje vinden, dan ben ik geinteresseerd.
https://www.futurumshop.nl/bbb-discstra ... lauw.phtml
https://www.futurumshop.nl/bbb-pistonfi ... lauw.phtml
Ik heb overigens geen belangen bij Futurum, zijn vast wel ergens goedkoper te vinden.
Mocht je een 2-1 tooltje vinden, dan ben ik geinteresseerd.
Oké. Blijft een fors bedrag voor het Ultegra Di2 systeem maar lees op het net ook veel positieve reacties. Afgezet tegen een mechanische Dure-Ace uitvoering maar eens gaan proberen hoe het voelt. Goede service bij Apex lees ik ook. Iemand ervaring met de levertijd? Lees daar op de site niets over. Kan het uiteraard vragen maar ben benieuwd naar ervaringen. Fiets moet toch helemaal geassembleerd worden.
... en voor het assembleren in de door jou gewenste kleur gespoten! Levertijd natuurlijk ook afhankelijk van de gekozen groep / onderdelen dus kunnen ze denk ik pas iets over zeggen als de wensen ingevuld zijn . Kan wat betreft DI2 geen advies geven want rij zelf SRAM Force HRD
Als je kan kiezen tussen de mechanische Dura-Ace groep of de Ultegra Di2, dan zou ik zeker voor de Di2 gaan. Heb ook Ultegra 8000 Di2 en wil ook niet meer terug naar mechanisch schakelen. Alleen al het automatisch trimmen van je voorderailleur is zo prettig. Geen aanlopende ketting etc.Broem schreef: ↑26 jun 2018 15:22 Oké. Blijft een fors bedrag voor het Ultegra Di2 systeem maar lees op het net ook veel positieve reacties. Afgezet tegen een mechanische Dure-Ace uitvoering maar eens gaan proberen hoe het voelt. Goede service bij Apex lees ik ook. Iemand ervaring met de levertijd? Lees daar op de site niets over. Kan het uiteraard vragen maar ben benieuwd naar ervaringen. Fiets moet toch helemaal geassembleerd worden.
Ik heb dezelfde ervaring met schijfremmen op mijn Aerodyne. Recht zijn de schijven wel, maar met aanzetten lopen ze toch aan.Minder te spreken ben ik over de schijfremmen. Schijf van de voorrem wordt krom en gaat, na stevig remmen, aanlopen. Dit verdwijnt na enige tijd wel weer, maar recht is de schijf niet meer. Ook bij aanzetten hoor je de schijf regelmatig aanlopen.
Het aanlopen bij aanzetten is inmiddels verholpen door goed te centreren, dit gaat het beste op zicht.
Voor het probleem van het (tijdelijk) aanlopen na stevig remmen in een afdaling heb ik een nieuwe remklauw gemonteerd om te zien of dat effect heeft. Ik vermoed dat een zuiger niet goed terug beweegt nadat het (te) warm is geworden.
Voor het probleem van het (tijdelijk) aanlopen na stevig remmen in een afdaling heb ik een nieuwe remklauw gemonteerd om te zien of dat effect heeft. Ik vermoed dat een zuiger niet goed terug beweegt nadat het (te) warm is geworden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
In het midden stellen is niet heel handig bij Shimano (wellicht op het vlakke wel maar niet als je ze echt gaat belasten)
Kijk maar eens goed wat er met de nieuwe ultegra en dura ace klauwen gebeurd als ze heel erg heet worden (de oude deden dat veel minder wss door iet meer olie in het systeem) dan weet je meteen waarom centreren (zeker in de bergen) geen heel goed idee is. Om welke reden dan ook blijft steevast de zuiger die het dicht bij spaken zit veel langer hangen dan de andere. Oplossing is eerst je schijf perfect recht maken (dat is niet vanzelfsprekend bij Shimano met name de nieuwe dura ace schijven komen met enige regelmaat krom uit de verpakking ben inmiddels overgestapt op Sram schijven, zijn kwalitatief echt een stuk beter) en dan de klauw assymetrisch centreren (ca. 1/3 ruimte aan buitenzijde en 2/3 aan de spaakkant. Ben er inmiddels redelijk bedreven in geraakt en krijg vrijwel elke fiets met dit systeem stil. Sram doen het overigens een stuk beter op dit vlak maar maakt tijdens het remmen weer heel veel herrie.
Ben overigens van mening dat shimano t.o.v. de oude grepen echt een stap terug heeft gedaan m..b.t. doseerbaarheid.
Kijk maar eens goed wat er met de nieuwe ultegra en dura ace klauwen gebeurd als ze heel erg heet worden (de oude deden dat veel minder wss door iet meer olie in het systeem) dan weet je meteen waarom centreren (zeker in de bergen) geen heel goed idee is. Om welke reden dan ook blijft steevast de zuiger die het dicht bij spaken zit veel langer hangen dan de andere. Oplossing is eerst je schijf perfect recht maken (dat is niet vanzelfsprekend bij Shimano met name de nieuwe dura ace schijven komen met enige regelmaat krom uit de verpakking ben inmiddels overgestapt op Sram schijven, zijn kwalitatief echt een stuk beter) en dan de klauw assymetrisch centreren (ca. 1/3 ruimte aan buitenzijde en 2/3 aan de spaakkant. Ben er inmiddels redelijk bedreven in geraakt en krijg vrijwel elke fiets met dit systeem stil. Sram doen het overigens een stuk beter op dit vlak maar maakt tijdens het remmen weer heel veel herrie.
Ben overigens van mening dat shimano t.o.v. de oude grepen echt een stap terug heeft gedaan m..b.t. doseerbaarheid.
Dat van die Dura Ace schijven kan ik ook beamen. (de XT schijven op mijn gravelbike zijn merkbaar rechter, zelfs na 2 jaar gebruik)
Dat van die 1/3 en 2/3 ga ik ook eens proberen. Ik heb het systeem wel vrij stil maar na stevig remmen in een afdaling blijft ie bij mij ook nog 100meter of zo schuren, misschien is dat hiermee opgelost.
Ik rij afwisselend met de R8000 en de R785 remmen (beiden DI2) en ik vind ook dat de oude R785 beter te doseren zijn maar de R8000 liggen dan weer een stuk beter in de hand (en de knopjes bovenop zijn heerlijk om de Garmin te bedienen)
Dat van die 1/3 en 2/3 ga ik ook eens proberen. Ik heb het systeem wel vrij stil maar na stevig remmen in een afdaling blijft ie bij mij ook nog 100meter of zo schuren, misschien is dat hiermee opgelost.
Ik rij afwisselend met de R8000 en de R785 remmen (beiden DI2) en ik vind ook dat de oude R785 beter te doseren zijn maar de R8000 liggen dan weer een stuk beter in de hand (en de knopjes bovenop zijn heerlijk om de Garmin te bedienen)