vandaag vanuit Allemond de auto gepakt om de Boucle d'izoard te rijden. Mijn auto in Serre Chevalier weggezet en vertrok daar iets na half 9. Vervolgens eerst een kilometer of 15 route national. Niet leuk, maar gelukkig vooral naar beneden dus tempo zat er lekker in! Vervolgens de D4 opgepakt, eerst een klein stukje klimmen maar vervolgens heerlijk lange stukken vals plat of wat steiler naar benden. Ook geen last van wind op dit tijdstip dus lekker gaan! Na ongeveer een uur fietsen weet ik dat ik nu in de buurt kom van de Muur... De muur naar Freissinieres, nou dat was inderdaad een muur. Op meerdere plekken op dit forum er al wat over gelezen, maar dat is gewoon 1,5 a 2 km harken, niks om een lekker ritme op te pakken. Gelukkig aan de andere kant een leuke afdaling die me bij het zweefvliegveld van Saint-Crepin brengt. Hier zegt de garmin rechtdoor (mijn fout, route verkeerd erin gezet.) maar ik weet dat voor het vliegveld rechtsaf beter is. Vooral omdat dit nog een groot stuk langs de route national scheelt. Een mooi stukje, op en af brengt me uiteindelijk toch op die route national.
Gelukkig mag ik de eerste rotonde driekwart nemen richting Guillestre waarmee ik er gelijk weer vanaf ben. Ik fiets gewoon over de doorgaande weg naar Guillestre en het is hier toch wel druk. Ik kan me van vorig jaar herinneren dat er direct rond Guillestre (voor en na) al aardig geklommen moet worden. Dat gaat prima, want dit is nergens echt stijl. Daarna kom ik in de mooi Gorges, een auto is zo vriendelijk alle tunnels achter me te blijven. Ik was vanochtend zo slim geen lampjes mee te nemen! Van Guillestre tot het echte begin van de klim is toch dik 15km, en het loopt zo'n beetje vals plat omhoog. Af en toe haal ik een fietser in, maar vooral zie ik motorrijders. Die omhoog of omlaag gaan, en ik moet zeggen over het algemeen gaat dat heel beschaafd. Zowel kwa snelheid als kwa geluid. Af en toe een mafkees daargelaten, verder niks te klagen. Misschien scheelt dat ik zelf ook motor rijd, anderen denken er misschien anders over!
Als de Izoard dan echt begint weet ik dat het nu zwaar gaat worden, eigenlijk is dit een gruwelijke col die bijna overal 9 of meer % omhoog loopt. In het eerste dorpje, Arvieux stop ik gelijk voor water en ga daarna weer verder. Ik voel me prima. Pas aan het eind van dit open deel bij Brunissard heb ik het zwaar, hier is het voordat je het bos ingaat een tijdje dik boven de 10% en dat wil vandaag niet helemaal lekker. Maar goed, blijven trappen is de enige mogelijkheid! Dat doe ik, en gaat op zich prima. Echter merk ik ook dat het steeds wat moeizamer gaat dus ik besluit in een haarspeldbocht even te stoppen, hier heb ik een mooi uitzicht op het open deel van de klim achter me, even de druk van de benen blijkt wel te werken, ik fiets hierna lekkerder verder. Als ik dan in "casse deserte" kom, het maanlandschap van de Izoard ligt er direct langs de weg sneeuw en moet ik toch even stoppen om de fiets er tegenaan te parkeren. Daarna is het nog 2 kilometer klimmen, gelukkig met "maar" 8-9% en dit gaat dan ook een heel stuk prettiger! Boven neem ik wat foto's en ga dan verder de afdaling in, een leuke technische afdaling met af en toe ook wat langere rechte stukken. genieten!
Eenmaal terug in Briancon volg ik mijn route die me nog een leuk klimmetje brengt, waarna ik de laatste kilometers met frisse tegenzin (gelukkig geen tegenwind) afleg. Bij de auto met gelijk vol stop met drinken en eten om vervolgens terug te rijden naar Allemond! Al met al de 113 km toch in 5 uur afgeraffeld (4:44 fietstijd)
https://www.strava.com/activities/1669453073
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...