Tijdritfietsen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Het ziet er in mijn ogen gedrongen uit, net of het frame te kort is. Hoek van de armen ten opzichte van de bovenkant rug is wel netjes, maar ten opzichte van de lijn heup schouders is die hoek veel te klein.
Nu ben ik geen fysio en weet ook niet waarom er voor deze afstelling gekozen is, maar dat valt mij gelijk op.
Nu ben ik geen fysio en weet ook niet waarom er voor deze afstelling gekozen is, maar dat valt mij gelijk op.
Dank voor jullie input! Shirtje gewonnen voor m'n verjaardag paar jaar terug
Wat betreft het zadel; die staat nu net zo hoog als die van mijn racer. Als ik zadel hoger zet, loop ik dan niet het risico dat ik mijn benen overstrek?
De gedrongen zit zie ik ook. Het is een XL frame en Canyon's hebben een lange reach (een van de redenen dat ik dit merk heb gekozen). Hoe zou ik toch 'langer' kunnen zitten zonder de bovenbuis te moeten verlengen
@Scottwilko; ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt; kun je dat misschien nog wat toelichten?
Wat betreft het zadel; die staat nu net zo hoog als die van mijn racer. Als ik zadel hoger zet, loop ik dan niet het risico dat ik mijn benen overstrek?
De gedrongen zit zie ik ook. Het is een XL frame en Canyon's hebben een lange reach (een van de redenen dat ik dit merk heb gekozen). Hoe zou ik toch 'langer' kunnen zitten zonder de bovenbuis te moeten verlengen
@Scottwilko; ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt; kun je dat misschien nog wat toelichten?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Voor lange tijdritten (en triatlons), wil je je ellebogen recht onder je schouders hebben. (zoals met deze afstelling), om op die manier passief op je stuur te leunen en geen energie kwijt te zijn aan het vasthouden van je houding (danwel met bovenarmspier, danwel met je core, al heb je je core altijd nodig om goed te trappen). overdrijf het maar eens met een superman positie, hoe oncomfortabel dat zou zijn voor lange tijd.
Dat de hoek tov heup wat klein lijkt komt wellicht door de zadelafstelling, wat anderen ook aangeven, misschien dat die iets hoger kan. Echter, het kan zomaar zijn dat met een hoger zadel, de hoek in de heupen kleiner wordt (want rug gaat platter liggen, kont verder omhoog), en daarmee de doorbloeding naar de benen minder is. Je verliest dan uiteindelijk vermogen. Kwestie van uitproberen. (alternatief is zadel cm omhoog, dan stuur ook cm mee omhoog).
Zadel kan zeker omhoog, wan ten opzichte van je gewone racer zul je nu een stuk verder naar voren zitten.
Dat de hoek tov heup wat klein lijkt komt wellicht door de zadelafstelling, wat anderen ook aangeven, misschien dat die iets hoger kan. Echter, het kan zomaar zijn dat met een hoger zadel, de hoek in de heupen kleiner wordt (want rug gaat platter liggen, kont verder omhoog), en daarmee de doorbloeding naar de benen minder is. Je verliest dan uiteindelijk vermogen. Kwestie van uitproberen. (alternatief is zadel cm omhoog, dan stuur ook cm mee omhoog).
Zadel kan zeker omhoog, wan ten opzichte van je gewone racer zul je nu een stuk verder naar voren zitten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Bij mij staat het zadel van mijn tt-fiets 16 mm hoger dan die van mijn racer. Dit heeft ook te maken met de tt-positie. De zadelsetback op mijn tt is 50mm (max. toegestane setback knwu) en op de racer 78mm.
De tijdritpositie verschilt zoveel van de racepositie en daar zal je wat mee moeten experimenteren. Wat voelt goed, wat voelt snel. Toen ik het idee had dat ik goed zat, heb ik een fietsmeting laten doen door een fitter die gespecialiseerd is in tt-fietsen.
De tijdritpositie verschilt zoveel van de racepositie en daar zal je wat mee moeten experimenteren. Wat voelt goed, wat voelt snel. Toen ik het idee had dat ik goed zat, heb ik een fietsmeting laten doen door een fitter die gespecialiseerd is in tt-fietsen.
Blijkbaar maak de fiets toch wel een verschil....
https://www.ad.nl/wielrennen/van-baarle ... ~a1310863/
https://www.ad.nl/wielrennen/van-baarle ... ~a1310863/
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
verschil in moraal om ervoor te trainen dan toch vooral
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik zou ook zeggen dat het zadel nog wel een stukje hoger kan.
Hoe ver staat het puntje van je stuur voor je bracket? Ik neem aan dat je groter dan 1m90 bent, en dan mag je stuur op 85cm staan (als je je zadel 5cm achter het bracket houdt).
Bij mij staat het zadel van de TT fiets plm 5mm hoger dan die van de gewone racer.
Hoe ver staat het puntje van je stuur voor je bracket? Ik neem aan dat je groter dan 1m90 bent, en dan mag je stuur op 85cm staan (als je je zadel 5cm achter het bracket houdt).
Bij mij staat het zadel van de TT fiets plm 5mm hoger dan die van de gewone racer.
Bij mij is afstand van midden bovenkant zadel tot bracket op de TT-er 1cm langer dan op de racer. Daarnaast rij ik op de TT-er met 165mm cranks en op de racer met 172.5, anders had ik iets lager gezeten.
Desalniettemin een super resultaat voor Van Baarle, maar meer dankzij hemzelf dan de fiets.
Dank. Als alles goed is gegaan bij Trek komt er binnenkort een maat M SC met mid/far stuurpen mijn kant op
mao schreef: ↑27 jun 2018 19:32 Blijkbaar maak de fiets toch wel een verschil....
https://www.ad.nl/wielrennen/van-baarle ... ~a1310863/
Eens, absoluut moraal en niet de fiets. Leuk verkooppraatje voor Pinarello maar die Cannondale is geen slechte fiets, daar win je geen 30sec op. Ryan Mullen reed er keurige resultaten op, evenals enkele andere rijders (bijv. Talansky). Het is eerder een pak dat wat beter is, een iets betere fiets, meer moraal en minder concurrentie; want de top 3 van vorig jaar ontbrak, Van Emden is vooral goed op kortere ritten en de andere rijders zijn geen super-specialisten.
Desalniettemin een super resultaat voor Van Baarle, maar meer dankzij hemzelf dan de fiets.
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik denk dat een je over een uur bv al meer dan 30 sec kunt winnen/verliezen door afstellingsverschillen van dezelfde fiets. Als die Pinarello in z'n geheel een beter match voor hem is dan een Cannondale dan zie je dat wel terug in het resultaat. En dat geeft weer beter gevoel en moraal uiteraard, waardoor je ook harder gaat fietsen. Ik geloof er dus niet in dat op dat niveau de factor fietsen zo'n kleine rol speelt.
De Slice staat wel bekend als één van de mindere TT-fietsen van het peloton. De renners van (toen nog) Cannondale klaagden daarover, dat is een publiek geheim.
Of het echt zo is, is dan weer een tweede. Volgens mij reed Uran een hele aardige tijdrit vorig jaar in de Tour.
Sprak gisteren nog met iemand van Cervélo over TT-fietsen het blijft een heel moeilijke markt voor framefabrikanten. De markt is zo klein dat het gewoon niet uit kan om ieder jaar met iets nieuws te komen.
In de triatlonmarkt liggen veel meer kansen.
Of het echt zo is, is dan weer een tweede. Volgens mij reed Uran een hele aardige tijdrit vorig jaar in de Tour.
Sprak gisteren nog met iemand van Cervélo over TT-fietsen het blijft een heel moeilijke markt voor framefabrikanten. De markt is zo klein dat het gewoon niet uit kan om ieder jaar met iets nieuws te komen.
In de triatlonmarkt liggen veel meer kansen.