Tijdritfietsen
Triathlon fietsen hoeven niet aan de UCI eissen te voldoen dat geeft de ontwerpers veel meer vrijheid. Bij tijdrit fietsen is het eerst de vastgestelde geometrie en daarna de aërodynamica. Mijn eigen fiets, de Felt IA, daarbij is het ontwerp op maximale aërodynamica gericht. Het model is in de “windtunnel” ontworpen. Natuurlijk zijn het ook allemaal marketingpraatjes maar ondertussen heb ik 60000 km gefietst op triathlonfietsen waarvan 45000 km op de Felt IA. Ik heb de nodige “ervaring” zeg maar. Het opvallendste van het IA frame is dat de wind en dan vooral schuine wind/zijwind nagenoeg geen vat krijgt op het hoge/dikke frame. Dit is zo “aero” dat die letterlijk door de wind/lucht heen snijd. De fiets blijft daardoor heel stabiel op de weg liggen. Snelheid met dwarswind is ook heel goed vast te houden. Verder is de “zit” veel meer op comfort gericht dan bij een tijdrit fiets. Ik zelf kan uren lang een tijdrit houding volhouden. Vorig jaar zelfs een rit van 500 km op deze fiets gemaakt. Soms denk ik wel eens, ik moet een koersfiets erbij kopen. Alleen ben ik bang dat die alleen maar zal “verstoffen” in de garage. Want ik zal toch mijn Felt iedere keer pakken. Even een plaatje om de dikte van het frame aan te geven.
Laatst gewijzigd door RVV op 30 jun 2018 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat, maar voor framebouwers is het vooral van belang dat deze markt van kopers vele malen groter is. Met mes snijdt dus aan twee kanten: ze kunnen extremere designs maken (zoals je terecht opmerkt), anderzijds zijn er meer kopers. Wat ook meespeelt is dat triatleten veel meer op hun triatlonfiets rijden dan wielrenners op hun tijdritfiets.Triathlon fietsen hoeven niet aan de UCI eissen te voldoen dat geeft de ontwerpers veel meer vrijheid.
Tijdritfietsen zijn leuk om te showcasen, maar een echte businesscase is er niet. Het is dan ook niet voor niks dat de kleinere merken de frames gewoon elders inkopen (Colnago deed dit altijd bij Giant om maar eens een voorbeeld te noemen).
Ander voorbeeld is mijn Sensa, dat is een ADK-frame dat ook door o.a. Stevens gebruikt werd. Op dit moment heeft Planet X de Exo 3 wat dezelfde fiets is als de huidige Sensa Dura en Stevens Volt. Planet X gooit daar vervolgens een marketing-verhaal overheen met windtunnel- en ontwerpgebla en een foto van een medewerker die naar een PDF uit de chinese fabriek zit te kijken.
Als het in de afstelling zit dan ligt dat eerder aan het team en het geld dat ze in fits stoppen dan aan de fiets zelf.
Door afstellingsverschillen absoluut, maar de fiets an sich niet. Uit een test van Velonews (en er zullen er meer zijn) kwam dat een aero-frame op een 40km tijdrit ca. 17 sec sneller is dan een 'standaard' tt-frame. Nou is de Slice al aero dus ik verwacht een kleiner verschil, ook op 50km.
Als het in de afstelling zit dan ligt dat eerder aan het team en het geld dat ze in fits stoppen dan aan de fiets zelf.
Mijn opmerking over de afstelling was eigenlijk meer bedoeld om te illustreren dat details al best veel kunnen uitmaken bij een TT fiets. 30 Sec op een uur is slechts een verschil van 0.8% en ik denk dat je wel meer aan fietsverschillen kunt toeschrijven. Hij rijdt harder op z'n huidige fiets dan z'n vorige, en ik denk dat dat best door de fiets kan komen. Maar is een beetje een welles/nietes discussie...
Tja, weinig, dat is 17 seconden op 40km natuurlijk ook Maar je hebt absoluut gelijk, zeker zullen we het nooit weten want Dylan heeft de laatste jaren niet serieus tijdritten gereden, vergelijkingsmateriaal hebben we dus niet. Er zijn ook heel weinig vergelijkende aero-tests waarin de bolide en superslice meegenomen worden. Ik vind alleen dat hij best wat meer trots kan tonen voor zijn prestatie, de fiets kan heel goed zijn maar je moet het nog wel ff doen.
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe TT-fiets voor zowel tijdritten als (en vooral) triathlons... Ik hou wel van de data en vroeg/vraag me af wat nou het snelste tijdritframe is? Is dit al eens getest? De pinarello zou dan wel hoog in het lijstje staan maar zo hoog rijkt het budget helaas niet... De Giant Trinity staat nu in de schuur en daar ben ik ook erg gecharmeerd van, daarnaast is deze ook behoorlijk doorontwikkeld volgens mij. Zit te twijfelen tussen de nieuwe Trinity en de Argon18 E118 NEXT, die is alleen wel erg minimalistisch vind ik.
-
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50
Beetje broken record reactie maar t gaat bij triathlons eerst om fit, dan om fit, en dan om fit. Als je 180km op jezelf bent aangewezen wil je primair lekker zitten en nog een fijne marathon kunnen rennen daarna.Joeyy schreef: ↑30 jun 2018 19:13 Ik ben ook in de markt voor een nieuwe TT-fiets voor zowel tijdritten als (en vooral) triathlons... Ik hou wel van de data en vroeg/vraag me af wat nou het snelste tijdritframe is? Is dit al eens getest? De pinarello zou dan wel hoog in het lijstje staan maar zo hoog rijkt het budget helaas niet... De Giant Trinity staat nu in de schuur en daar ben ik ook erg gecharmeerd van, daarnaast is deze ook behoorlijk doorontwikkeld volgens mij. Zit te twijfelen tussen de nieuwe Trinity en de Argon18 E118 NEXT, die is alleen wel erg minimalistisch vind ik.
Dus als die Giant de juiste Geometry heeft voor jou dan is mijn advies daar zo dicht mogelijk bij te blijven. Heb nog niet naar Argon 18 gekeken maar je kunt deze site gebruiken om ze te vergelijken: https://geometrygeeks.bike
Ik zelf heb bijvoorbeeld een Cannondale Slice HiMod waar ik helaas een ongeluk mee heb gehad. Ter vervanging vallen op basis van Stack en Reach de Canyon Speedmax en Scott Plasma bij voorbaat af, hoe Aero en stoer ze ook zijn. Aangezien Cannondale de markt lijkt te hebben verlaten en ik nu graag disc brakes wil denk ik aan een Parlee TTIR.
-
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50
Ik denk dat het probleem niet zozeer Aero eigenschappen zijn, hoewel die wel wat minder zijn bij de Slice. Die fiets was namelijk primair voor comfort op lange afstanden ontworpen en daardoor een wat andere Carbon lay-up en geometrie (hogere stack). Die pro lui willen super diep zitten, dieper dan wij ‘consumenten’ vaak aankunnen / willen.Sjurk schreef: ↑30 jun 2018 15:57 Tja, weinig, dat is 17 seconden op 40km natuurlijk ook Maar je hebt absoluut gelijk, zeker zullen we het nooit weten want Dylan heeft de laatste jaren niet serieus tijdritten gereden, vergelijkingsmateriaal hebben we dus niet. Er zijn ook heel weinig vergelijkende aero-tests waarin de bolide en superslice meegenomen worden. Ik vind alleen dat hij best wat meer trots kan tonen voor zijn prestatie, de fiets kan heel goed zijn maar je moet het nog wel ff doen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03
Dat verschilt ook per invidu TDL zijn polsen staan omhoog bij zijn tt stuur en bij Tony Martin staan ze omlaag omlaag is agressiever heb je minder comfort sneller last van kramp.
Alloaa,
Inmiddels een kleine aanpassing gedaan. Iets langere zit en de boggel is wat meer "vlak"
Hoe lijkt dit?
https://ibb.co/e5fHcJ
Inmiddels een kleine aanpassing gedaan. Iets langere zit en de boggel is wat meer "vlak"
Hoe lijkt dit?
https://ibb.co/e5fHcJ