Het grote mix & match topic
Enkele goede conclusies en enkele foutieve.
De 6703 shifters schakelen de Tiagra triple. (marges tussen bladen is al tientallen jaren gelijk) De dunnere 10v ketting heeft meer ruimte in de 9v kooi voorderailleur. Schakelen dus iets langzamer en preciezer afstellen. De 10v ketting is geen probleem. Voor een 42t middenblad kijk bij TA Spécialités in de Alizé groep. Je kunt met de 9v a.derailleur ook de 10v cassette schakelen. Wel een 10v ketting en -cassette dus.
De 6703 shifters schakelen de Tiagra triple. (marges tussen bladen is al tientallen jaren gelijk) De dunnere 10v ketting heeft meer ruimte in de 9v kooi voorderailleur. Schakelen dus iets langzamer en preciezer afstellen. De 10v ketting is geen probleem. Voor een 42t middenblad kijk bij TA Spécialités in de Alizé groep. Je kunt met de 9v a.derailleur ook de 10v cassette schakelen. Wel een 10v ketting en -cassette dus.
Mijn athena 11 speed triple een instap groep noemen : foei . Voor zover het je helpt: die vind je online nog.
En ik heb nog een athena 11 speed crankset liggen.
Walter
1. Schakelratio wordt immers bepaald door shifter en is tot en met 10v identiek.
2. Ik zou eerst maar eens met 9v derailleur proberen. Is echt een klein verschil.
Geen probleem voor de ketting...
Mogelijk probleem is de achterderailleur zijn spanning: die moet redelijk hard aan de ketting trekken opdat die op het voorblad niet kan aflopen.
In mijn ervaring slaagt een standaard derailleur er niet in de ketting op het voorblad te houden.
Walter
Mogelijk probleem is de achterderailleur zijn spanning: die moet redelijk hard aan de ketting trekken opdat die op het voorblad niet kan aflopen.
In mijn ervaring slaagt een standaard derailleur er niet in de ketting op het voorblad te houden.
Walter
Ik heb dit op mijn ATB gedaan en dat werkt uitstekend. Achterderailleur is SLX Shadow.
Bij een one by eleven opzet gebruik je een narrow-wide kettingblad. Daar loopt niets vanaf.
TS hoeft alleen een los nw-blad te kopen en op de plaats van het binnenblad te monteren. Wel kortere bladboutjes vereist. Achteraan bij voorkeur een SRAM derailleur, die hebben veel hogere veerspanning. Of een Shimano met clutch of hoe Shimano dat ook noemt.
TS hoeft alleen een los nw-blad te kopen en op de plaats van het binnenblad te monteren. Wel kortere bladboutjes vereist. Achteraan bij voorkeur een SRAM derailleur, die hebben veel hogere veerspanning. Of een Shimano met clutch of hoe Shimano dat ook noemt.
Ik heb onlangs mijn ultegra triple 10sp cranckstel vervangen voor een ultegra compact semi compact crankstel. Geen centje pijn. Rij er met ee n 10sp cassette en ketting mee.
Afgelopen jaar een mooi carbon frame op de kop getikt en daar mijn oude groepset op gemonteerd. Een klein beetje een vlag op een modderschuit, maar ach. De Ultegra 6500 groepset was nagenoeg ongebruikt. Nieuwe ketting en cassette erbij en gaan met die banaan.
Lang verhaal kort. Er is een onderdeel van de rechtershifter afgebroken waardoor remmen niet perfect gaat. De rem blijft daardoor soms heel licht hangen, wat niet echt bevorderlijk is voor de snelheid. Het onderdeel is onvindbaar of niet te krijgen.
Ik wil een nieuwe shifter monteren, maar heb met deze fiets (ik heb ook nog twee andere fietsen) nog maar 500KM gereden. Vrij zonde dus omdat de nieuwe cassette en ketting, alsmede de achterderailleur vervangen moet worden. Paar vragen:
1. Ik fiets weinig op deze fiets en zou terug stappen van Ultegra 6500 naar nieuw 105. Ik vind nieuwe Ultegra gewoon te duur voor dit doel en tweedehands schelen de prijzen weinig of de onderdelen zijn afgeleefd. Is dit een enorme downgrade?
2. Zijn er onderdelen die ik gefaseerd zou kunnen vervangen of moet ik echt derailleur, ketting en cassette tegelijkertijd vervangen?
3. Crankstel (met Q-rings) hoef ik niet te vervangen gok ik. Voorderailleur lijkt mij ook wel te werken, alhoewel ik 'm nog nooit gebruikt heb.
Lang verhaal kort. Er is een onderdeel van de rechtershifter afgebroken waardoor remmen niet perfect gaat. De rem blijft daardoor soms heel licht hangen, wat niet echt bevorderlijk is voor de snelheid. Het onderdeel is onvindbaar of niet te krijgen.
Ik wil een nieuwe shifter monteren, maar heb met deze fiets (ik heb ook nog twee andere fietsen) nog maar 500KM gereden. Vrij zonde dus omdat de nieuwe cassette en ketting, alsmede de achterderailleur vervangen moet worden. Paar vragen:
1. Ik fiets weinig op deze fiets en zou terug stappen van Ultegra 6500 naar nieuw 105. Ik vind nieuwe Ultegra gewoon te duur voor dit doel en tweedehands schelen de prijzen weinig of de onderdelen zijn afgeleefd. Is dit een enorme downgrade?
2. Zijn er onderdelen die ik gefaseerd zou kunnen vervangen of moet ik echt derailleur, ketting en cassette tegelijkertijd vervangen?
3. Crankstel (met Q-rings) hoef ik niet te vervangen gok ik. Voorderailleur lijkt mij ook wel te werken, alhoewel ik 'm nog nooit gebruikt heb.