MarkVeenstra schreef: ↑02 jul 2018 23:04
We denken en we vermoeden nog al wat af omtrent de waardes en de betrouwbaarheid van de test... Maar is er iemand hier die echt kennis heeft van hoeveel variatie er zit in deze testresultaten, en wat daarnaast de mogelijke kans is dat een uitslag vals positief is?
De tests zelf zal wel gewoon een HPLC-test zijn. Daar draait zo ongeveer de hele farma-industrie op. Als je die halfweg competent uitvoert (interne standaard, blanco, duplo, bracketing) dan heeft het resultaat een foutenmarge van hooguit enkele procenten. Feitelijk test je de test zelf telkens voor en na het testen van de monsters. En je test meerdere opwerkingen van het monster tegen elkaar. Daar is zeer weinig op af te dingen.
Wat bedoel je met een vals positief? Dat de test 2000 ng/ml aangeeft terwijl er 500 ng/ml in het monster zit? Die kans is nihil. Of dat de test 2000 ng/ml salbutamol aangeeft terwijl er 2000 ng/ml 'hypocritine' in het monster zit? Die kans is laag, maar niet nihl. Dat is alleen wel makkelijk af te vangen door een massaspectrometer achter je HPLC te hangen (of een andere identificatie). Daarmee wordt die kans ook nihil.
Het enige (matig) verdedigbare terrein is het metabolisme van Chris F. Dat kennen we niet exact (Hoewel, Sky weet alles exact, maar dat natuurlijk (nu) net even niet). Als hij nou in de Vuelta voor het eerst salbutamol had gebruikt, zat daar een greintje geloofwaardigheid in. Maar, volgens mij is Chris F. een salbutamolveteraan, dus dat gaat ook al niet op. Bovendien lijkt sabutamol me een middel waarvan je gewoon een redelijk stabiele concentratie in je lichaam wilt hebben, een 'salbutamolplateau' zo je wilt. De snelheid van je metabolisme heeft dan alleen nog invloed in opbouw- en afbouwfase maar niet op de hoogte van het plateau -dat is gewoon een massabalans, wat er aan de ene kant in gaat komt er aan de andere kant weer uit.
Wetenschappelijk lijkt me dit niet te winnen voor Sky. Juridisch mogelijk wel. Als je extreem ver boven de 'geijkte' grenswaarde zit, neemt de lineariteit van de test normaalgesproken af. Logischerwijs zul je dan (bij een HPLC) altijd iets 'te weinig' meten, maar je foutenmarge neemt dan wel toe. Dat is natuurlijk zoiets als vrijuit gaan voor een snelheidsovertreding omdat je te hard ging voor de camera, maar ja, als je genoeg Moscovichen in dienst hebt, wie weet...