Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

welke maat

jaap
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2004 00:15

jaap 09 jul 2018 13:34

Hallo
Ik wil een nieuwe racefiets kopen. Ik fiets al jarenlang maar heb toch nog altijd het idee dat de fietsen die ik heb (gehad) te groot zijn.
Ik ben 1.71 m en fiets nu op een bmc gf 02 maat 51.
Ik kan niet diep zitten en er is nu een verschil tussen zadel en stuurhoogte van 3cm.
Het is voor mij niet mogelijk om langdurig met mijn handen op de shifters te fietsen. Meestal heb ik ze halverwege vast. Hierdoor heb ik het idee dat ik te gestrekt zit en dat dus mijn fiets te groot is.
Ik overweeg of een giant defy avanced pro te kopen of een trek domane.
Is er iemand op dit forum die net zo groot is als ik ben en met een van deze bovengenoemde fietsen rijdt en mij advies kan geven over de maatvoering.
Ik krijg nog een meting bij de fietsenzaak maar tips vanuit de praktijk zijn mi ook erg belangrijk.
Alvast heel erg bedankt, vr gr Jaap

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7945
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 jul 2018 14:05

Ik ben ook 1m71, maar iedere mens is anders. En ruggen willen nogal eens verschillen en dan is er nog de al dan niet gevorderde leeftijd, die ook zijn tol eist. Ik ben 10 jaar geleden overgestapt van race (kleinste maat Giant TCR) naar hybride die ik zelf heb samengesteld. Lange benen-kort bovenlijf: erg moeilijk om een fiets te vinden in die periode. En dan had ik ook al diverse stuurpennen geprobeerd. Inmiddels zijn er zg. comfort/endurance fietsen op de markt. Veel wielerzaken zagen de vorkbuizen niet meer kort boven balhoofd af, zoals destijds wel.
De maat die je noemt zegt (mij) erg weinig. HTT, hoogte balhoofd en lengte en hoek stuurpen zijn zo niet belangrijker, dan toch wel heel bepalend voor de ergonomie van de fiets. Zoals je het beschrijft, is de fiets niet geschikt voor je. Heb je een kortere stuurpen met 30º hoek (of zo) geprobeerd? Mijn ervaring: enkele cms stuur hoger heeft meer effect dan twee centimeter dichterbij.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 09 jul 2018 14:10

De vraag is ook: Wat is 'diep' in de perceptie van de topicstarter? Ik lees vooral dat het stuur horizontaal te ver weg staat, dus de fiets te lang?

Je zou alvast wat kunnen testen met een goedkoop korter stuurpennetje om te kijken of het alleen aan horizontaal diep ligt, of misschien toch ook aan verticaal diep.

Heb je het gevoel dat je veel vanuit je bekken moet draaien om goed bij het stuur te komen, of juist dat je je armen tov je romp teveel moet strekken?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 jul 2018 14:41

Wat is de lengte van je stuurpen?
Ik ben 1.70m en heb op een BMC teammachine o1 mt 51, met 9cm stuurpen gereden met een drop van ong 10cm.
Zat meteen heerlijk.
De Granfondo is de endurance fiets van BMC en met een drop van 3cm kun je niet verkeerd zitten, mits je stuurpen niet te lang is!
De maat van je fiets is goed, check dus je stuurpenlengte en/of de setback van je zadelpen.
Edit: Bij een mt51 Granfondo wordt een 100mm stuurpen geleverd en een zadelpen met 18mm setback.
Probeer eens een 8cm 0f 9cm stuurpen, dat gaat heel wat schelen!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7945
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 jul 2018 19:33

Setback zadelpennen zijn nogal modieus, waarschijnlijk omdat ze voor weinig geld vanuit China aan de fietsfabrikanten worden aangeboden. Bij een zithoek van 73º heb je normaal gesproken helemaal geen setback nodig, behalve bij extreem lange bovenbenen. Dus: heb je setback zadelpen: zet je zadel dan ergens in de middenstand vast.

salsa
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:14

salsa 15 jul 2018 08:52

Eigenlijk is het niet moeilijk. Vooraleer een nieuwe fiets aan te schaffen,laat je jezelf goed opmeten in een bikefitting centrum.Deze extra kost zal je veel ongemakken besparen.Staar je ook niet blind op een bepaald model,soms klopt de geometrie van een bepaalde fiets niet voor jouw lichaam.Schaf een fiets aan,aan de hand van je opmeting,keuze zat zou ik zeggen.

Plaats reactie