Giant
Heb dit ooit een keer meegemaakt met een aluminium frame. De blaasjes werden alsmaar groter, gingen niet weg. Dit zou kunnen komen (is mij toen verteld door de desbetreffende importeur) door een niet geheel schoon, gedeeltelijk vet frame voordat er gelakt werd. Geadviseerd werd mij toen om met een stuk schuurpapier en een spuitbus dit probleem te tackelen..... Niet gedaan natuurlijk, meteen andere fiets van een ander merk gekocht. Bij carbon had ik van dit probleem nog niet gehoord overigens.
Sensa cyclecross
-
- Forum-lid
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18
Nieuwe dakdrager gekocht om de Giant mee te nemen op vakantie!
Thule upride
Thule upride
-
- Forum-lid
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52
Even een update, de blaasjes zijn toch weer grotendeels weggegaan. In plaats daarvan zijn harde puntjes overgebleven. Toch gek. Je zou denken dat met fietsen in een graad of 27 de lak dat toch moet aankunnen.fromberg schreef: ↑18 jul 2018 18:44 Heb dit ooit een keer meegemaakt met een aluminium frame. De blaasjes werden alsmaar groter, gingen niet weg. Dit zou kunnen komen (is mij toen verteld door de desbetreffende importeur) door een niet geheel schoon, gedeeltelijk vet frame voordat er gelakt werd. Geadviseerd werd mij toen om met een stuk schuurpapier en een spuitbus dit probleem te tackelen..... Niet gedaan natuurlijk, meteen andere fiets van een ander merk gekocht. Bij carbon had ik van dit probleem nog niet gehoord overigens.
Ruim 20 jaar geleden was mijn eerste racefietsje een tweedehands groen-witte Giant Peloton, met buiscommandeurtjes en 2x6 versnellingen.
Nu is de cirkel weer rond, want vanochtend werd mijn zwart-groene Propel Advanced 1 bezorgd.
Nog wel een paar tweaks maken:
- Dat brede 44cm gorillastuur vervangen door een 40
- 12cm stuurpen vervangen door een 13 of 14. Eerst even uitproberen hoe de effectieve reach van een modern stuur icm R8000 brifters nou uitpakt vergeleken met mijn oude setup van diepe 'Belgische' bocht met 9-speed Ultegra.
- Spacertoren elimineren
- 12-25 cassette erop en de 11-28 bewaren voor in de bergen
Op een aantal punten zoals zadel, stuur en stuurpen en wielen en banden ligt 'ie qua afmontage wel heel duidelijk achter op zelfs de 'goedkoopste' Canyon Aeroad, maar hij was zó veel goedkoper dat je voor het geld dat je over houdt nog eens wat kunt upgraden.
Nu is de cirkel weer rond, want vanochtend werd mijn zwart-groene Propel Advanced 1 bezorgd.
Nog wel een paar tweaks maken:
- Dat brede 44cm gorillastuur vervangen door een 40
- 12cm stuurpen vervangen door een 13 of 14. Eerst even uitproberen hoe de effectieve reach van een modern stuur icm R8000 brifters nou uitpakt vergeleken met mijn oude setup van diepe 'Belgische' bocht met 9-speed Ultegra.
- Spacertoren elimineren
- 12-25 cassette erop en de 11-28 bewaren voor in de bergen
Op een aantal punten zoals zadel, stuur en stuurpen en wielen en banden ligt 'ie qua afmontage wel heel duidelijk achter op zelfs de 'goedkoopste' Canyon Aeroad, maar hij was zó veel goedkoper dat je voor het geld dat je over houdt nog eens wat kunt upgraden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Scholten is prima maar vraag jezelf af of je wel een gebruikte prof fiets wil. Vaak heb je voor hetzelfde bedragen een nieuw overjarig model (en dan zonder reclame).
Hoe fraai ook, als je de tour hebt bekeken weet je ook wat er met de fietsen gebeurd, plus dat haast en het goed opbouwen van fietsen helaas nooit samen gaan. Tot slot is aan carbon is helaas zelden te zien of het structurele schade op heeft gelopen dus aankoop blijft een gok (net als marktplaats overigens).
Een nieuwe teamfiets/frame zou ik nog wel overwegen (kun je ziet aan patten en bottom bracket) al het andere zou ik fijn laten staan (TCR's hebben een aantal zwakke plekken en die krijg ook een top fm niet meer opgelost.
Hoe fraai ook, als je de tour hebt bekeken weet je ook wat er met de fietsen gebeurd, plus dat haast en het goed opbouwen van fietsen helaas nooit samen gaan. Tot slot is aan carbon is helaas zelden te zien of het structurele schade op heeft gelopen dus aankoop blijft een gok (net als marktplaats overigens).
Een nieuwe teamfiets/frame zou ik nog wel overwegen (kun je ziet aan patten en bottom bracket) al het andere zou ik fijn laten staan (TCR's hebben een aantal zwakke plekken en die krijg ook een top fm niet meer opgelost.
Welke zwakke plekken zijn dit dan?sharkman113 schreef: ↑31 jul 2018 10:30 Scholten is prima maar vraag jezelf af of je wel een gebruikte prof fiets wil. Vaak heb je voor hetzelfde bedragen een nieuw overjarig model (en dan zonder reclame).
Hoe fraai ook, als je de tour hebt bekeken weet je ook wat er met de fietsen gebeurd, plus dat haast en het goed opbouwen van fietsen helaas nooit samen gaan. Tot slot is aan carbon is helaas zelden te zien of het structurele schade op heeft gelopen dus aankoop blijft een gok (net als marktplaats overigens).
Een nieuwe teamfiets/frame zou ik nog wel overwegen (kun je ziet aan patten en bottom bracket) al het andere zou ik fijn laten staan (TCR's hebben een aantal zwakke plekken en die krijg ook een top fm niet meer opgelost.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Carbon achterpatten zijn extreem zwak en gevoelig voor te hard aantrekken van de snelspanner. Zal bij een particulier nog wel mee vallen maar bij bij een snelle wielwissel helaas niet. Heb al talloze exemplaren mogen bewonderen waar het wiel simpelweg niet meer recht in wil (het is te repareren maar dit is niet goedkoop).
Carbon bracketpot. Die is af fabriek al niet heel maatvast en kraakt snel, Dit is op een correcte manier op te lossen of ghetto style met veel epoxy (helaas heb ik al meerder teamfietsen voorbij zien komen met de laatste oplossing en bij te rigoreus verwijderen kun je meteen door naar de carbon reparateur.
Wat mij het meeste stoort bij de teamframes is de hopeloos slechte matte laklaag. Ze zijn in Nederland "gespoten" (vingerverf is nog houdbaarder) en de laklaag houd relatief kort, prima voor een sponsorfiets maar niet voor iets waarvoor je ook nog moet betalen.
Carbon bracketpot. Die is af fabriek al niet heel maatvast en kraakt snel, Dit is op een correcte manier op te lossen of ghetto style met veel epoxy (helaas heb ik al meerder teamfietsen voorbij zien komen met de laatste oplossing en bij te rigoreus verwijderen kun je meteen door naar de carbon reparateur.
Wat mij het meeste stoort bij de teamframes is de hopeloos slechte matte laklaag. Ze zijn in Nederland "gespoten" (vingerverf is nog houdbaarder) en de laklaag houd relatief kort, prima voor een sponsorfiets maar niet voor iets waarvoor je ook nog moet betalen.
hmm, bedankt voor alle info, best nuttig! maar hoe komt het dat ze in Nederland worden gespoten en niet waar alle Giant fietsen normaal gespoten worden? heb je zelf al ervaring met een slechte laklaag op die GIant teamfietsen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
De teamframes komen kaal naar Europa en kunnen heel snel in elke gewenste kleur worden gespoten (ook als er bijv. van sponsor of design wordt gewisseld). De topmodellen van Giant (in ieder geval de Sl modellen) komen uit Taiwan en die zijn goed (matlak) tot zeer goed (hoogglans) gespoten.
Vanaf 2007 heb ik aardig wat ervaring op gedaan met zowel af fabriek als teamfietsen en ze de modellen vanaf 2012 (eerste rabobank fietsen) ging van van matig tot gewoon slecht (maar prima waarvoor het bedoeld is).
Persoonlijk ben ik van mening dat sponsormateriaal na einde deal verschroot zou moeten worden. Hat materiaal heeft op dat moment een zwaar leven achter de rug en problemen die door dit gebruik ontstaan doen de naam van het merk geen goed.
Vanaf 2007 heb ik aardig wat ervaring op gedaan met zowel af fabriek als teamfietsen en ze de modellen vanaf 2012 (eerste rabobank fietsen) ging van van matig tot gewoon slecht (maar prima waarvoor het bedoeld is).
Persoonlijk ben ik van mening dat sponsormateriaal na einde deal verschroot zou moeten worden. Hat materiaal heeft op dat moment een zwaar leven achter de rug en problemen die door dit gebruik ontstaan doen de naam van het merk geen goed.