Ik denk niet dat veel mensen dat nog durven
Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13699
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Daarom wacht ik ook met het aanschaffen van een nieuwe fiets en hoop dat ze een aantal zaken oplossen: herrie, aanlopen en afstellen. Overigens heb ik mij laten vertellen dat Campa die drie zaken beter voor elkaar zou hebben dan de andere twee maar dat kan ik zelf niet bevestigen.
Ik fiets met schijfremmen op canyon endurace, met 2 wielsetjes, beide 6bolt systeem, waarbij ik met spacers voor elkaar heb gekregen dat ik wielen kan uitwisselen zonder dat ik calipers hoef af te stellen. (Zipp en Helin velgen)
Op CX ook schijfremmen. Daar zitten nu velgen (mavic) in met CX bandjes. Als ik daar in winter een wielsetje uit de Canyon in gooi, moet ik hoogswaarschijnlijk de calipers opnieuw uitlijnen (ik schat dat dat binnen 15minuten gedaan is).
Enige dat ik in 2jr ben tegengekomen is een aanlopende rem in de CX nadat ik een boomstronkje had geraakt. Disc rotot daarna voorzichtig terug gebogen en geen problemen meer gehad met aanlopende rotor.
Alles in combinatie met 12mm steekassen overigens. In club rijdt er iemand in de winter op een alu canyon CX met QR, die wilt ook nog wel eens aanlopen. En zelfde geldt voor een clubgenoot met een Cannondale Synapse (met kermis rood/geel kleurschema, maar dat terzijde ) met QR.
EDIT: beide fietsen zijn ultegra 6800 hydro disc (1x di2 1x mechanisch schakelen)
Op CX ook schijfremmen. Daar zitten nu velgen (mavic) in met CX bandjes. Als ik daar in winter een wielsetje uit de Canyon in gooi, moet ik hoogswaarschijnlijk de calipers opnieuw uitlijnen (ik schat dat dat binnen 15minuten gedaan is).
Enige dat ik in 2jr ben tegengekomen is een aanlopende rem in de CX nadat ik een boomstronkje had geraakt. Disc rotot daarna voorzichtig terug gebogen en geen problemen meer gehad met aanlopende rotor.
Alles in combinatie met 12mm steekassen overigens. In club rijdt er iemand in de winter op een alu canyon CX met QR, die wilt ook nog wel eens aanlopen. En zelfde geldt voor een clubgenoot met een Cannondale Synapse (met kermis rood/geel kleurschema, maar dat terzijde ) met QR.
EDIT: beide fietsen zijn ultegra 6800 hydro disc (1x di2 1x mechanisch schakelen)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Wat maakt het relevant welke velg een schijfrem wiel heeft voor de uitlijning van je schijf? Dat ligt toch alleen aan je naaf dacht ik?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16468
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Bij wielen met centerlock bevestiging is het moeilijker, of zelfs niet mogelijk, om je schijven hetzelfde uit te lijnen.MarkVeenstra schreef: ↑26 jun 2018 15:53Wat maakt het relevant welke velg een schijfrem wiel heeft voor de uitlijning van je schijf? Dat ligt toch alleen aan je naaf dacht ik?
Bij 6-bouts bevestiging kan je mist het gebruik van spacers je schijven op je wielsets volledig hetzelfde uitlijnen.
Dan is een wielwissel even makkelijk als bij velgen die hetzelfde zijn uitgelijnd voor velgremmen.
Alternatief is om bij wielen voor schijfrem dezelfde naven te gebruiken voor je verschillende wielen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40038
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Maar in koers kan een renner niet altijd zijn uitgelijnde setje pakken. Neutrale wagen bijvoorbeeld.
Prive vind ik uitspaceren zonde van de moeite. Binnen 2 min heb ik de boel goed lopend op de atb bij wielwissel.
Prive vind ik uitspaceren zonde van de moeite. Binnen 2 min heb ik de boel goed lopend op de atb bij wielwissel.
Less is bore
Ik heb dit voorjaar bij de aankoop van een nieuwe racefiets bewust gekozen voor velgremmen. Met mijn beschikbare budget kon ik hierdoor een mooier carbon frame kiezen en was de fiets ook lichter dan een even dure aluminium fiets met schijfremmen. Ik ken de remkracht van schijfremmen. Mijn MTB is voorzien van XT schijfremmen en die remmen zou ik niet graag willen missen. Ik rij altijd in eigen land en dan moet je met de MTB op de NL parcoursen best wel vaak hard remmen. Dan komen de schijfremmen goed van pas.
En qua onderhoud en afstellen vind ik ze zelfs gemakkelijker dan de V-bakes die ik daarvoor had. Alleen bij bepaalde vochtige weersomstandigheden ben ik soms een rijdend milieudelict door de enorm krijsende remmen. Kort geleden "voor weinig" een aantal setjes blokken voor de XT remmen bij Ali gekocht. En die doen het fantastisch. Hoe lang ze meegaan weet ik nog niet, maar ze zorgen voor een enorme remkracht.
Op de racefiets hebben de remmen bij mij een gemakkelijke taak. Op mijn vorige fiets heb ik in 7 jaar niet eens de blokken hoeven te vervangen. De remwerking werd alleen minder door veroudering.
Zou ik vaak in heuvelachtig terrein fietsen had ik misschien wel voor schijfremmen gekozen op mijn nieuwe racefiets.
Over niet al te lange tijd zullen er wel geen racefietsen met velgremmen meer bij de dealers staan. Daar zorgen de fabrikanten wel voor. Die zullen iedere keer met iets nieuws komen. De schoorsteen moet tenslotte wel blijven roken. Ik ben benieuwd wat de volgende (marketing) stap zal zijn: 12 sp. cassette met één voorblad zoals bij de MTB's? "Headshock vering? Ze zien in ieder geval graag dat je na een paar jaar een nieuwe fiets koopt.
En qua onderhoud en afstellen vind ik ze zelfs gemakkelijker dan de V-bakes die ik daarvoor had. Alleen bij bepaalde vochtige weersomstandigheden ben ik soms een rijdend milieudelict door de enorm krijsende remmen. Kort geleden "voor weinig" een aantal setjes blokken voor de XT remmen bij Ali gekocht. En die doen het fantastisch. Hoe lang ze meegaan weet ik nog niet, maar ze zorgen voor een enorme remkracht.
Op de racefiets hebben de remmen bij mij een gemakkelijke taak. Op mijn vorige fiets heb ik in 7 jaar niet eens de blokken hoeven te vervangen. De remwerking werd alleen minder door veroudering.
Zou ik vaak in heuvelachtig terrein fietsen had ik misschien wel voor schijfremmen gekozen op mijn nieuwe racefiets.
Over niet al te lange tijd zullen er wel geen racefietsen met velgremmen meer bij de dealers staan. Daar zorgen de fabrikanten wel voor. Die zullen iedere keer met iets nieuws komen. De schoorsteen moet tenslotte wel blijven roken. Ik ben benieuwd wat de volgende (marketing) stap zal zijn: 12 sp. cassette met één voorblad zoals bij de MTB's? "Headshock vering? Ze zien in ieder geval graag dat je na een paar jaar een nieuwe fiets koopt.
ik was in de veronderstelling dat dit een topic was over het gebruik en onderhoud van schijfremmen. Maar daar lijkt het niet op.
Anyway, Iemand nog een goed idee om flat mount schijfremklauwen goed afgesteld te krijgen, ? Heb twee niieuwe remklauwen moeten kopen wegens lekkende zuigers Heb de business-card truc al gebruikt. Voor is nu ok, maar achter nog steeds niet geheel
Anyway, Iemand nog een goed idee om flat mount schijfremklauwen goed afgesteld te krijgen, ? Heb twee niieuwe remklauwen moeten kopen wegens lekkende zuigers Heb de business-card truc al gebruikt. Voor is nu ok, maar achter nog steeds niet geheel
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2