Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Oplichter Marktplaats?

rovar
Forum-lid

rovar 30 jul 2018 15:46

@afrit13, LOL, dat geamputeerd been ja. Ik kan er gelukkig nog mee lachten. Was ook geen 120 euro, minder nog zelfs (100). Hoe dom kun je zijn. Maar goed, duur leergeld, maar ben vanaf nu wel voorzichtiger! Dus dat neem ik mee in de toekomst. Een cursus Veilig Online Handelen is waarschijnlijk duurder :-)

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 30 jul 2018 15:55

rovar schreef: 30 jul 2018 15:46 @afrit13, LOL, dat geamputeerd been ja. Ik kan er gelukkig nog mee lachten. Was ook geen 120 euro, minder nog zelfs (100). Hoe dom kun je zijn. Maar goed, duur leergeld, maar ben vanaf nu wel voorzichtiger! Dus dat neem ik mee in de toekomst. Een cursus Veilig Online Handelen is waarschijnlijk duurder :-)
Het is nog wel een idee om naar je bank te bellen met de opmerking dat je het per ongeluk over hebt gemaakt naar het verkeerde rekening nummer. Wees hier heel expliciet in en zeg dus niet dat je bent opgelicht of iets gekocht hebt via marktplaats, ook al weten ze wel wat je bedoelen.

I.g.v. verkeerd overmaken treed er namelijk een procedure inwerking dat ze verplicht zijn om contact op te nemen met de ontvanger met het verzoek het bedrag terug over te maken. Indien hij/zij binnen een maand niet reageert, mag de bank de adresgegevens van de rekeninghouder verstrekken zodat je zelf (al dan niet via de Politie) contact op kan nemen (al weet ik niet of die vlieger nog opgaat met de nieuwe privacy wet).

Zodra je noemt dat je bent opgelicht geldt bovenstaande niet meer en verwijzen ze je door naar de politie.

Mochten ze zo dom zijn een bekend rekeningnummer te gebruiken dan schieten ze vaak wel in de stress. Nogmaals geef ik je weinig hoop. Oplichters zijn tegenwoordig wel zo slim dat ze met bankrekeningen van vrienden of gestolen bankrekeningen (afpersing) werken, maar wie weet is het een jochie van 15 die nog bij z'n papa en mama woont.

walter-
Forum-lid HC

walter- 30 jul 2018 16:11

Ik heb nog een edge 130 in de aanbieding. Wel iets duurder maar met een redelijke kans dat post.nl iets zal leveren....

Walter

jantjuh
Forum-lid

jantjuh 30 jul 2018 16:21

ypuh schreef: 30 jul 2018 15:55
rovar schreef: 30 jul 2018 15:46 @afrit13, LOL, dat geamputeerd been ja. Ik kan er gelukkig nog mee lachten. Was ook geen 120 euro, minder nog zelfs (100). Hoe dom kun je zijn. Maar goed, duur leergeld, maar ben vanaf nu wel voorzichtiger! Dus dat neem ik mee in de toekomst. Een cursus Veilig Online Handelen is waarschijnlijk duurder :-)
Het is nog wel een idee om naar je bank te bellen met de opmerking dat je het per ongeluk over hebt gemaakt naar het verkeerde rekening nummer. Wees hier heel expliciet in en zeg dus niet dat je bent opgelicht of iets gekocht hebt via marktplaats, ook al weten ze wel wat je bedoelen.

I.g.v. verkeerd overmaken treed er namelijk een procedure inwerking dat ze verplicht zijn om contact op te nemen met de ontvanger met het verzoek het bedrag terug over te maken. Indien hij/zij binnen een maand niet reageert, mag de bank de adresgegevens van de rekeninghouder verstrekken zodat je zelf (al dan niet via de Politie) contact op kan nemen (al weet ik niet of die vlieger nog opgaat met de nieuwe privacy wet).

Zodra je noemt dat je bent opgelicht geldt bovenstaande niet meer en verwijzen ze je door naar de politie.

Mochten ze zo dom zijn een bekend rekeningnummer te gebruiken dan schieten ze vaak wel in de stress. Nogmaals geef ik je weinig hoop. Oplichters zijn tegenwoordig wel zo slim dat ze met bankrekeningen van vrienden of gestolen bankrekeningen (afpersing) werken, maar wie weet is het een jochie van 15 die nog bij z'n papa en mama woont.
Heb ik ook geprobeerd (ook opgelicht met een Garmin :oops: ), maar daar werken de banken niet zomaar aan mee. Dan willen ze het rekeningnummer waar je het wel naar over had willen maken, want IBAN's verschillen (volgens de bank) op minstens 4 plekken. Heb het geprobeerd, maar het is mij niet gelukt om de bank in actie te laten komen.

De politie stuurde een kort geleden een automatisch gegenereerd bericht dat er nog niets met mijn aangifte was gedaan en dat daar waarschijnlijk ook geen verandering in zou komen.
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

amro
Forum-lid

amro 30 jul 2018 16:26

Van het weekend goed op MP gelet, ik overdrijf niet als de helft van de Garmin advertenties frauduleus zijn.

De bekende signalen:
- foto's van andere (buitenlandse) advertenties of DCRainmaker
- geen gelijk oversteken willen gebruiken
- bij eerste contact soms nog wel ophalen aanbieden, maar als je dat echt wilt heel snel daarop terug komen
- prijs te goed om waar te zijn
- vaak uithoeken van het land
- incorrecte beschrijvingen

rovar
Forum-lid

rovar 30 jul 2018 16:33

@amro, iets met spijker en kop.
MP is ziek.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 30 jul 2018 16:58

NL is ziek. Dumpert, Marktplaats, de openbare weg, facebook (me schoenen, kom is hier, ik en mijn vrienden).

We glijden af.
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 30 jul 2018 17:47

Sieper schreef: 30 jul 2018 16:58 NL is ziek. Dumpert, Marktplaats, de openbare weg, facebook (me schoenen, kom is hier, ik en mijn vrienden).

We glijden af.
Marktplaats waar 90% van de aangeboden artikelen gewoon webwinkels zijn (geluk dat Athleteshop falliet is met hun 250k advertenties). Aanbiedingsprijzen die geen aanbiedingen zijn, stunt artikelen die nooit op voorraad geweest zijn en enkel als lokkertje gebruikt worden.

Als ik iets positiefs moet noemen is het wel de vindingrijkheid van de mens om andere personen een poot uit te draaien.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 31 jul 2018 09:33

En toch wordt hier in het te koop topic heel veel gelinkt naar de advertentie op Marktplaats.
Er zijn dus ook gewoon veel "normale" advertenties.
Kunst is een beetje om de goede van de slechte te onderscheiden.

Net zo als je zelf iets verkoopt en je krijgt een bod hoger dan de vraagprijs en betalen met paypal. Dan ben je best dat je op dat aanbod niet ingaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 31 jul 2018 10:21

Lcsmet schreef: 31 jul 2018 09:33
Net zo als je zelf iets verkoopt en je krijgt een bod hoger dan de vraagprijs en betalen met paypal. Dan ben je best dat je op dat aanbod niet ingaat.
Zolang ze het geld gewoon als een schenking doen zie ik geen enkel probleem!

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 31 jul 2018 12:40

Kan de bank in zon geval de transactie terugdraaien?

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 31 jul 2018 13:55

Nee

Plaats reactie