uninvitedguest schreef: ↑01 aug 2018 14:28
(...)
Noem mij een ploeg die, gepland, met renner 1 de tour wint. Renner 2 is/lijkt dan al sterker, maar renner 1 moet winnen. Daarna mag renner 2 winnen.
Telekom.
Ulllrich was in 1996 al sterker dan Riis, ook al had Riis toen een hematocriet van 64 in de laatste week. Ullrich won in 1997, en zonder die Texaan had hij dat vast vaker gedaan.
Hoewel Froome tweemaal theatraal bij zijn kopman weggereden is in 2012, leek hij mij niet de sterkste in de Tour. Sterker dan Wiggins bergop, dat wel, maar twee semisprintjes en drie-en-een-halve minuut verschil maken (Wiggins was een aanzienlijk beter tijdrijder) zijn twee nogal verschillende kunstjes.
Voor mij was 2012 wel het laatste jaar dat het hele Sky-verhaal min of meer geloofwaardig was. Een uitstekend tijdrijder als Wiggins in een Tour met 100 tijdritkilometers goed genoeg laten klimmen om te winnen, OK.
Maar het jaar erop met Froome, een renner die weinig opmerkelijke pelotonvulling was bij zijn vorige team, en zijn luitenantje Porte, op de eerste berg compleet gehakt maken van alle grote klimmers (waaronder ene Quintana maar ook Contador en Rodriguez), terwijl je die in de derde week dag na dag moet laten lopen, is toch wel wat... opvallend. En minder geloofwaardig.
Hetzelfde truukje werd herhaald in de Tour van 2015: Eén intimiderende krachtexplosie de eerste finish bergop, ditmaal zelfs met drie Sky renners (Froome, Porte (die Quintana achterliet) en ene Thomas, die op één dag fluitend met Valverde mee omhoog kon) met wederom kleine maar structurele verliezen in de latere etappes.
Het is me een raadsel waar het verhaal van de 'goede laatste week' van Froome vandaan komt - normaal moet hij het van de eerste helft van een grote ronde hebben. Maargoed, elkaar napraten is tot kunst verheven in het sportcommentaar.
Het is me ook een raadsel hoe ze hun team -meer tijdrijders dan klimmers in mijn ogen- voor die ene eerste finish bergop tot uitzonderlijke klimmers weten te prepareren. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat op een legitieme manier gebeurt.