Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

vraag over ovalized rings

pitbull
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2009 17:32

pitbull 24 mar 2010 13:20

Ik zie vaker op tv renners met deze klettingbladen en ik had er een paar vragen over ivm mogelijke aanschaf :rolleye:

Hier is een linkje naar het kettingblad dat ik bedoel:

:DKlik:D

Ik vroeg mij af of deze kettingbladen in Nederland te leveren zijn?zo ja, waar???
Ook ben ik benieuwd of er andere mensen zijn die er ervaring mee hebben??(ik kon niks vinden met de zoek optie op het forum)
Zijn deze bladen ook geschikt voor een gewone wegwedstrijd???
Moeten er onderdelen anders worden afgesteld???

Met sportieve groeten,

A.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 24 mar 2010 13:44

Er zijn verschillende soorten vroeger had je BIO Pace nu heb je ook http://www.osymetric.com/index.php?/en/ en Q rings http://www.rotorbikeusa.com/qrings_compact.html

Ze beweren allemaal fantastisch te zijn ... Volgens mij moet je gewoon voor alle vormen van snel fietsen gewoon hard kunnen trappen...

:)
:winkthumb:

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 24 mar 2010 21:43

Ik rijd sinds een tijdje met Rotor, en het verschil is echt goed merkbaar. Of het verschil goed meetbaar is, is een ander verhaal. Het idee is dat je makkelijker over het dode punt komt, je mooier 'rond' trapt. En zo voelt het ook.
Voor een gewone wegwedstrijd zou het best geschikt zijn, voor klimmen is het nog beter.
Het enige dat anders afgesteld moet worden is de voorderailleur, die moet een millimeter of 8 omhoog (bij mij tenminste). Het kan zijn dat er iets aangepast moet worden aan de crank (Shimano Ultegra), omdat het kettingblad anders niet mooi aansluit op de spider.
Zo extreem ovaal als de foto die jij linkt is Rotor trouwens niet.
Eenvoud kenmerkt het ware.

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 24 mar 2010 22:58

De holy grail van het wielrennen...

Wel een beetje jammer dat die dingen zo schreeuwend duur zijn, het is niet alsof het produceren van een ovaal blad duurder is dan een ronde.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 mar 2010 11:50

Anaszi2.0 schreef: Wel een beetje jammer dat die dingen zo schreeuwend duur zijn,

R&D, weettoggg :p

het is niet alsof het produceren van een ovaal blad duurder is dan een ronde.

Nou, ik kan met wel voorstellen dat het duurder is.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 25 mar 2010 13:43

Het is inderdaad aardig aan de prijs. De afzetaantallen zijn natuurlijk ook niet vergelijkbaar met normale kettingbladen.
Eenvoud kenmerkt het ware.

soriyu
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:41

soriyu 25 mar 2010 13:49

@canyon81
dat zal ook wel de reden zijn.
wel mooi spul waar ik ook al een tijd over zit na te denken.
maar zoals anaszi al zegt:
schreeuwend duur.
en zo vaak komen ze niet voorbij op marktplaats....

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 25 mar 2010 15:44

maar de ham vraag blijft of het echt werkt?

En wat wordt er dan bedoeld met "werken", makkelijker meer vermogen? Minder belasting van de knieën? Psychisch?

Sheldon brown heeft er ook wel het een en ander over geschreven...

http://www.sheldonbrown.com/biopace.html
:winkthumb:

pitbull
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2009 17:32

pitbull 25 mar 2010 19:22

@ Canyon81: kun je de derri gewoon verstellen of kan deze niet standaard zoveel???
Als ik alleen het buitenblad zou willen kan dat??of moet ik zowel een binnen als buiten blad van rotor hebben???

@Anaszi2.0: wat betaal ik voor 1 blad???En waar zijn ze te krijgen???

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 25 mar 2010 21:16

Pitbull schreef:@ Canyon81: kun je de derri gewoon verstellen of kan deze niet standaard zoveel???
Als ik alleen het buitenblad zou willen kan dat??of moet ik zowel een binnen als buiten blad van rotor hebben???



De derrie verstellen is geen enkel probleem. Je kunt alleen een buitenblad nemen, al zou ik eerder alleen een binnenblad nemen, omdat met klimmen de voordelen beter uit de verf komen. Schakelen geeft geen enkel probleem, al gaat het schakelen het mooist als de ketting van of naar het 'lage' gedeelte van het kettingblad gaat, omdat de ketting dan iets meer ruimte heeft.
De (advies)prijs van een setje Rotor kettingbladen, zoals ik ze heb: dik 150 euro meen ik. Ik heb een 50/38, geschikt voor Shimano Ultegra. Inderdaad, achterlijk duur...
Wat betreft de verkrijgbaarheid: met een beetje mazzel zijn ze al leverbaar via je FM. Rotor levert niet aan particulieren, ook reageren ze niet op mail via hun site. Niet op mijn mail tenminste. Uiteindelijk is het via mijn FM gegaan, maar al met al duurde het een week of 6 voordat ze geleverd waren. Rotor controleert ook de KvK-gegevens van de besteller, om te checken of het wel een FM is...
Maar ik heb ze uiteindelijk, en ik ben er dik tevreden mee.
Eenvoud kenmerkt het ware.

pitbull
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2009 17:32

pitbull 25 mar 2010 23:08

Dan ga ik denk ik bij mijn fietsenmaker maar eens informeren:D
Ik heb nu een 105 crank is dat mogelijk nog een probleem???

Zou iemand deze Kettingbladen op mijn fiets kunnen fotoshoppen???
Mijn fiets:
Stevens SLR

en de kettingbladen:
http://img.skysports.com/10/03/800x600/ ... 428079.jpg

Alvast bedankt:D

A.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 mar 2010 23:35

het effect is heel simpel: minder verzuring en dat is heel belangrijk in de finale van een wedstrijd. Verschil tussen eerste en tweede plaats. Marianne Vos heeft alle soorten van groepen gehad, er is een constante: Rotor bladen. Cervelo testteam heeft alle teams uitgerust met KCNC cranks met Rotor bladen.

Iedere behoorlijke wielerspecialist zou ze moeten hebben. Salden in Limbricht heeft ze in voorraad en al heel lang.

Plaats reactie