Racefiets met schijfremmen en Sram rond € 1500 mogelijk?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Even uit ervaring wil ik graag vertellen dat als je schijven neemt je echt hydraulische schijven moet nemen. Wij strandfietsers mishandelen onze fiets met zou water en zand en gebruiken de mechanische remmen. Echter remmen ouderwetse mountainbike velgremmen nog steeds beter dan de modernere mechanische remmen. Ook zijn hydraulische remmen bij goed gebruik lager in onderhoud.
Met de hydraulische remmen kan je na mijn mening ook beter doseren hoeveel je wilt remmen dan met mechanische remmen.
Met de hydraulische remmen kan je na mijn mening ook beter doseren hoeveel je wilt remmen dan met mechanische remmen.
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Ik heb toch iets andere ervaringen met mechansische schijfremmen, specifiek voor weg-gebruik (woon-werk, 5000 km per jaar). Het kan liggen aan de remmen die ik heb (Avid BB7, volgens velen de standaard voor mechanische schijfremmen), maar ik ben er zeer tevreden over.
Ik heb er juist bewust uit onderhoudsoogpunt voor gekozen. Géén geklooi met bleeden van hydraulische vloeistoffen etc, zeer makkelijk af te stellen en meer dan voldoende remkracht op de weg. Zeker meer dan velgremmen!
Ik ben dan ook oprecht verbaasd over de ervaring van flowik. Welke type rem heb je, en heb je ze wel optimaal afgesteld?
Ja, je moet de afstelling corrigeren als je plaquettes inlsijten, maar dat wil ik toch geen extra onderhoud noemen. Ik kan me niet voorstellen dat mechanische schijfremmen meer/duurder onderhoud vergen dan hydraulische.
Ik heb er juist bewust uit onderhoudsoogpunt voor gekozen. Géén geklooi met bleeden van hydraulische vloeistoffen etc, zeer makkelijk af te stellen en meer dan voldoende remkracht op de weg. Zeker meer dan velgremmen!
Ik ben dan ook oprecht verbaasd over de ervaring van flowik. Welke type rem heb je, en heb je ze wel optimaal afgesteld?
Ja, je moet de afstelling corrigeren als je plaquettes inlsijten, maar dat wil ik toch geen extra onderhoud noemen. Ik kan me niet voorstellen dat mechanische schijfremmen meer/duurder onderhoud vergen dan hydraulische.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Het gewicht van frame en vork lijken mij redelijk realistisch en ongeveer in lijn met andere alu instap frames. Meer dan instap kun je toch niet verwachten met dit eisenpakket. Gezien de verdere afmontage valt er bij een ander merk weinig winst te halen. Een fiets die aan deze eisen voldoet komt gewoon niet ruim onder de 9 kilo.amclassic-fan schreef: ↑09 aug 2018 22:23 Decathlon kan wel zeggen dat 't ding 8,5 kg weegt, maar ik geloof niet dat die onder de 9 uit gaat komen.
De vraag is ook hoe groot ts is. Kijk je naar een maatje xs dan zijn er een stuk meer fietsen van onder de 9 kilo dan als je een xxl nodig hebt.
Campagnolo Ultra Dork
Het opgegeven gewicht zal voor de kleinste maat zijn en dat kan best.
Los daarvan zie ik gewichtseisen bij complete budgetfietsen als onzinnig.
Er wordt een complete fiets gekocht met een bepaald budget, met de gewenste groep en technische configuratie en eventueel nog de onvermijdelijke kleurtjens en hoeveel dat dan uiteindelijk weegt , tsja het zal wel.
Cijfertjesfetishisme waar niemand wat aan heeft..
Is het heel belangrijk, koop een Chinees carbon frame en bouw zonder moeite iets van 8 kilo op.
Los daarvan zie ik gewichtseisen bij complete budgetfietsen als onzinnig.
Er wordt een complete fiets gekocht met een bepaald budget, met de gewenste groep en technische configuratie en eventueel nog de onvermijdelijke kleurtjens en hoeveel dat dan uiteindelijk weegt , tsja het zal wel.
Cijfertjesfetishisme waar niemand wat aan heeft..
Is het heel belangrijk, koop een Chinees carbon frame en bouw zonder moeite iets van 8 kilo op.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb een fiets met mechanische schijfremmen en eigenlijk ben ik vanaf het begin daar ontevreden over geweest. Eerst tektro remmen gehad, daarna shimano, en nu Avid BB7. En eindelijk begin ik het nu prettig remmen te vinden. Het remt gewoon goed. Zo goed dat ik geen enkele angst heb als ik nu in de bergen fiets met bagage. Geen centje pijn om een Alpen col af
te dalen. En ik hoef ook niet heel vroeg al in de ankers te gaan. Ik rem bochten niet later aan dan op mijn racefiets met velgremmen
te dalen. En ik hoef ook niet heel vroeg al in de ankers te gaan. Ik rem bochten niet later aan dan op mijn racefiets met velgremmen
Live fast; die young. mijn blog
Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik merk echt verschil tussen fiets met velgremmen en die met mechanische schijfremmen.ridefreeordie schreef: ↑10 aug 2018 11:29 Ik heb toch iets andere ervaringen met mechansische schijfremmen, specifiek voor weg-gebruik (woon-werk, 5000 km per jaar). Het kan liggen aan de remmen die ik heb (Avid BB7, volgens velen de standaard voor mechanische schijfremmen), maar ik ben er zeer tevreden over.
Ik heb er juist bewust uit onderhoudsoogpunt voor gekozen. Géén geklooi met bleeden van hydraulische vloeistoffen etc, zeer makkelijk af te stellen en meer dan voldoende remkracht op de weg. Zeker meer dan velgremmen!
Ik ben dan ook oprecht verbaasd over de ervaring van flowik. Welke type rem heb je, en heb je ze wel optimaal afgesteld?
Ja, je moet de afstelling corrigeren als je plaquettes inlsijten, maar dat wil ik toch geen extra onderhoud noemen. Ik kan me niet voorstellen dat mechanische schijfremmen meer/duurder onderhoud vergen dan hydraulische.
https://www.bikeexchange.be/a/racefiets ... /100343008
Cube Agree
Carbon frame en vork
Shimano 105 disc (ok, lompe remgrepen)
Sub 9 kg
Interne kabels
1.700 €
Cube Agree
Carbon frame en vork
Shimano 105 disc (ok, lompe remgrepen)
Sub 9 kg
Interne kabels
1.700 €
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
als we dan toch opties met shimano aandragen... voor 1200 euro heb je al een cannondale CAAD 12.., met 105 discs. Top segment aluminium frames:
https://banierhuis.nl/fietsen/racefiets ... 9cQAvD_BwE
of met Force (1x11) prijs is dan wel 2000 euro:
https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... ddb1de2e45
edit: prijs vd force uitvoering
https://banierhuis.nl/fietsen/racefiets ... 9cQAvD_BwE
of met Force (1x11) prijs is dan wel 2000 euro:
https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... ddb1de2e45
edit: prijs vd force uitvoering
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013