Soms kom ik een fiets tegen van een topmerk, met een shimano DI2 afgemonteerd, winkelwaarde tussen pakweg 7500 a 10000 euro. Nu nieuw slechts 2500a3000..
Elke idioot weet dan dat er iets niet klopt, en dat het waarschijnlijk om replicas , of chinese namaak gaat.
nu is mijn vraag - wat zijn nu de nadelen?
als je zo een fiets koopt voor gewoon rond de deur te toeren bedoel ik dan - en je kan jezelf wat voorzien van onderhoud. waarom zou je dan een "echte" moeten kopen??
ik ben gewoon eens benieuwd naar meerdere meningen over dit onderwerp...
ChinaFietsen
Oei oei. Dit wordt leuk...
Bedoel je een Chinese fiets of een namaak Chinese fiets...?
Bedoel je een Chinese fiets of een namaak Chinese fiets...?
Voor zo'n lage prijs zou er ook wat anders aan de hand kunnen zijn
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Een NEP fiets is natuurlijk volkomen kansloos!
Maar een chinees frame is vaak gewoon prima en doen niet veel onder voor het duurdere materiaal.
Maar een chinees frame is vaak gewoon prima en doen niet veel onder voor het duurdere materiaal.
Beetje offtopic, maar volgens mij zijn de materiaal kosten niet heel hoog en maakt het bedenken, produceren en verkopen de fiets duur. Beetje vergelijkbaar met elektronica. Met een beetje economisch inzicht kan je wel bedenken of het het waard is om een fiets aan het einde van het seizoen met hogere korting te verkopen.
De "chineesjes" die geïmporteerd hoeven waarschijnlijk geen marketing en verkopen te doen.
De "chineesjes" die geïmporteerd hoeven waarschijnlijk geen marketing en verkopen te doen.
Los van namaak; je komt idd wel eens fietsen tegen met naar mijn mening absurde prijzen van 5-7.000 euro. En in de uitverkoop vind je die dan voor de helft minder (lukt zeker met framesets die overjarig zijn: soms te vinden aan 25a30 procent van de introductieprijs).
Dat zegt alleen dat die fiets ooit met zeer veel winst konden verkocht worden. Daarom wordt het niet opeens namaak.
Walter
Dat zegt alleen dat die fiets ooit met zeer veel winst konden verkocht worden. Daarom wordt het niet opeens namaak.
Walter
Ik ben zelf niet geneigd om er eentje te kopen, maar soms vraag ik mezelf toch af waarom niet?
ik fiets veel en daarbij ook op de meest uiteenlopende parcours (kasseistroken, heuvels, bergen,...) en dan is het vetrouwen in een china-exemplaar net niet groot genoeg.
De meeste carbon frames, ook van gerenommeerded merken, worden in China gebouwd. De de duurdere komen soms nog uit Taiwan, maar een merk als Niner, laat z'n MTB frames zelfs in Vietnam maken (in een fabriek die opgezet is door Taiwanezen).
Veel Chinese bedrijven ontwikkelen hun eigen frames en bieden die aan fietsmerken aan. Daardoor komt het voor dat frames van kleinere merken, op het spuitwerk na, identiek zijn. Dit noemt men "open mould" frames. Iedereen kan het kopen en zijn eigen merk erop zetten.
Wil een fietsenmerk exclusiviteit van zo'n frame, dan kan het de rechten kopen.
Ik heb zelf een crosser opgebouwd met een Miraclebikes CX028 frame en ben er super tevreden over.
Alles valt of staat met de kwaliteitscontrole en ook daarin maken Chinese bedrijven serieuze stappen.
Veel Chinese bedrijven ontwikkelen hun eigen frames en bieden die aan fietsmerken aan. Daardoor komt het voor dat frames van kleinere merken, op het spuitwerk na, identiek zijn. Dit noemt men "open mould" frames. Iedereen kan het kopen en zijn eigen merk erop zetten.
Wil een fietsenmerk exclusiviteit van zo'n frame, dan kan het de rechten kopen.
Ik heb zelf een crosser opgebouwd met een Miraclebikes CX028 frame en ben er super tevreden over.
Alles valt of staat met de kwaliteitscontrole en ook daarin maken Chinese bedrijven serieuze stappen.