Achterderailleur lang of kort?
Dat gaat als volgt. Zonder de road link, raakt de derailleur het tandwiel in geval je een grootste tandwiel plaatst van 40 tanden (achter). Met behulp van de Road Link vergroot je de afstand tussen de tandwielen en de derailleur. In plaats van een maximum grootte van 34 tanden, wordt het maximale (kleinste verzet) ipv 34 tanden, 40 tanden. Het verzet wordt lichter als je 34/40 kunt trappen (maar dat valt wel te begrijpen denk ik;-). Hiermee vergroot je de mogelijkheid die een standaard montage je biedt. De derailleur doet hetzelfde, maar de road link zorgt voor meer ruimte. Zoals gezegd, kijk eens op youtube en je ziet wat er gebeurt.
Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even
Tenslotte ben je een kerel en een techneut. Je denkt toch niet dat die een gebruiksaanwijzing leest? Laat staan volgt?
Zoals jij het kennelijk bedoelt heeft iedere derailleur blijvend dezelfde capaciteit, namelijk 11 schakelmomenten (bij 11 speed). Wat ik aangeef is dat je door een kleine toevoeging (Road Link) het bereik van een derailleur vergroot (ik noem dat de capaciteit vergroten). Wat een woordspel wordt dit .........
Met behulp van onderstaande kun je eea vinden op aliexpress (ca 2 euro)
Bike Achterderailleur Converter 10/11
Met behulp van onderstaande kun je eea vinden op aliexpress (ca 2 euro)
Bike Achterderailleur Converter 10/11
Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even
Ik vond dit artikel nog:
https://www.mantel.com/blog/derailleur-capaciteit/
Shimano racefiets derailleurs
Een racefiets met Ultegra 6800 11 speed compact, 50-34, en een korte kooi derailleur. Welke cassette kan ik monteren?
1. Maximale cassette grootte. Bij Ultegra 11 speed korte kooi is de maximale cassette grootte 28 tanden. Een cassette groter dan 28 tanden kan dus niet.
De oplossing is een derailleur met een lange kooi te monteren, bijvoorbeeld de Ultegra 6800 lange kooi variant. Hiervan is de maximale cassette grootte 32 tanden.
2. Maximaal verschil tussen de voorbladen is 50-34=16 tanden. Dit valt binnen het bereik van de lange kooi.
3. Capaciteit van de aandrijving is (50-34)+(32-12)=36 tanden. De korte kooi heeft een capacteit van 34 tanden, de lange kooi gaat tot 40 tanden. Conclusie een lange kooi.
https://www.mantel.com/blog/derailleur-capaciteit/
Shimano racefiets derailleurs
Een racefiets met Ultegra 6800 11 speed compact, 50-34, en een korte kooi derailleur. Welke cassette kan ik monteren?
1. Maximale cassette grootte. Bij Ultegra 11 speed korte kooi is de maximale cassette grootte 28 tanden. Een cassette groter dan 28 tanden kan dus niet.
De oplossing is een derailleur met een lange kooi te monteren, bijvoorbeeld de Ultegra 6800 lange kooi variant. Hiervan is de maximale cassette grootte 32 tanden.
2. Maximaal verschil tussen de voorbladen is 50-34=16 tanden. Dit valt binnen het bereik van de lange kooi.
3. Capaciteit van de aandrijving is (50-34)+(32-12)=36 tanden. De korte kooi heeft een capacteit van 34 tanden, de lange kooi gaat tot 40 tanden. Conclusie een lange kooi.
Neen. Wat bedoeld wordt, en wat capaciteit ís, is het maximaal aantal tandjes verschil (voor plus achter) dat een derailleur kan opvangen. En dat is volledig afhankelijk van de kooilengte, en van niets anders.
Alleen als je bestaande definities gaat hergebruiken, dus ik stel voor dat je daarmee ophoudt. Overigens heeft een 11v MTB-cassette een andere afstand tussen de kransjes dan een wegcassette, wat zo ongeveer een millimeter scheelt op te extremen. (Dat is zo’n dertig procent van een schakelbeweging. Geen wonder dat dat niet geruisloos loopt. En tenslotte: een 11v transmissie heeft tien schakelmomenten, geen elf.Wat een woordspel wordt dit .........
Laatst gewijzigd door alien op 23 aug 2018 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorsprung durch Pedantik
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ik heb wel de gebruiksaanwijzing gelezen waarin fabrikanten altijd heel voorzichtig zijn in hun adviezen.
Op diverse fora staan heel wat ervaringen van andere fietsers en je kan of deze ervaringen volgen of je kan ervoor kiezen om nauwgezet de fabrikant te volgen.
Ik heb zelf al 34 voor en 32 achter met een korte kooi derailleur, zowel Etap als Ultegra, gereden en mijn fiets is nog altijd in orde hoor.
Vrienden van mij hebben met een Ultegra Di2 derailleur ook al 34 voor en 32 achter gereden en hebben hun fiets ook niet in de vernieling gereden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dat kan zeker zijn. Fabrikanten houden marges aan en zoeken zeker niet de limiet op.Lcsmet schreef: ↑21 aug 2018 11:15Ik heb wel de gebruiksaanwijzing gelezen waarin fabrikanten altijd heel voorzichtig zijn in hun adviezen.
Op diverse fora staan heel wat ervaringen van andere fietsers en je kan of deze ervaringen volgen of je kan ervoor kiezen om nauwgezet de fabrikant te volgen.
Ik heb zelf al 34 voor en 32 achter met een korte kooi derailleur, zowel Etap als Ultegra, gereden en mijn fiets is nog altijd in orde hoor.
Vrienden van mij hebben met een Ultegra Di2 derailleur ook al 34 voor en 32 achter gereden en hebben hun fiets ook niet in de vernieling gereden.
Dus in 99% vd gevallen zullen alle diverse bovengenoemde adviezen wel werken of helpen maar je zult maar net tot de groep behoren die erbuiten valt en dan kan het klakkeloos volgen van goedbedoelde adviezen leiden tot tranen.
Een ieder met gezond verstand en een dosis kennis van technische fietszaken kan prima de afweging maken welke keuze bij hem past.
En wil je op zeker spelen als TS, dan pak je een GS deri en verkoop je je SS deri. Met de GS kun je straks ook gewoon je 11-28 of 11-25 schakelen. En die paar milliseconden dat het verschil in schakelsnelheid geeft ga je niet merken.
Was een reactie die ik ooit in de IT heb meegemaakt na een gevalletje puinhoop na installatie van een server. Er werd ook nog bij gezegd dat een echte kerel als eerste de handleiding weggooit. Jouw opmerking leek daar wel wat op. Natuurlijk kan er meer dan de fabrikant toegeeft, maar amclassic-fan heeft gelijk: waarom risico's nemen. Zoveel verschil zit er nou ook weer niet tussen korte en lange kooi (of het moet om de looks gaan?)Lcsmet schreef: ↑21 aug 2018 11:15Ik heb wel de gebruiksaanwijzing gelezen waarin fabrikanten altijd heel voorzichtig zijn in hun adviezen.
- Wolfhound32
- Forum-lid
Zie net dit “officiële” plaatje van Shimano, maar ben blij dat ik niet voor een gs heb gekozen, anders had ik dus helemaal niet met een 11-25 of 12-25 kunnen rijden in de polder. Want dat mag helemaal niet volgens Shimano.