Alles over vakanties op én met de fiets

Fiets huren en de Ventoux op?

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 aug 2018 19:53

Jans dat is niks anders dan hoe OVERAL de markt werkt. Door te stellen dat het gewoon goed is ontstaat het beeld dat de TSer z'n fiets niet hoeft te controleren. Een huurfiets niet controleren is naïef en vooral dom!

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 aug 2018 20:17

Gastheerg schreef: 22 aug 2018 19:53 Jans dat is niks anders dan hoe OVERAL de markt werkt. Door te stellen dat het gewoon goed is ontstaat het beeld dat de TSer z'n fiets niet hoeft te controleren. Een huurfiets niet controleren is naïef en vooral dom!
Ongetraind de Ventoux op gaan is minder dom? We horen in het vakantieseizoen nogal wat ziekenauto's.

walter-
Forum-lid HC

walter- 22 aug 2018 20:21

Jans schreef: 22 aug 2018 20:17 ...
Ongetraind de Ventoux op gaan is minder dom? ...
Dus je raadt het hem sowieso af?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 aug 2018 20:30

walter- schreef: 22 aug 2018 20:21
Jans schreef: 22 aug 2018 20:17 ...
Ongetraind de Ventoux op gaan is minder dom? ...
Dus je raadt het hem sowieso af?
Wie ben ik om dat te bepalen? Maar slim vind ik het niet. Als het op je bucketlist staat, dan denk ik dat je er vooraf ook wat voor over moet hebben. Om een beetje te trainen dus. Een rit om de Ventoux lijkt me slimmer.

walter-
Forum-lid HC

walter- 22 aug 2018 20:39

Je vindt het op z'n minste dom. Wat is er dan niet slim aan?
En waarom zou je er eerst voor moeten trainen (je kan maar iets krijgen als je eerst je best hebt gedaan?)? Een calvinistisch trekje ;-) ?

Ik zie in ieder geval bij vrienden dan het ongetraint perfect kan op voorwaarde dat je een mtb neemt (en natuurlijk wat sportief bent, maar TS die op een dag eens 200km gereden heeft is voor mij sportief genoeg).

Zolang je traag genoeg kan rijden het proberen waard.

Walter

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 aug 2018 22:14

En daar kan ik net zo goed tegenover zetten dat zo'n beetje alle keren dat ik daar omhoog gereden ben er mensen aan het lopen gaan na de 1e paar honderd meter boven de 10%.

Helder nadenken is er voor veel fietsers al te veel gevraagd als ze de berg zien liggen. Hoeveel idioten omhoog rijden als de Mistral waait...

Maar goed ik zou ook geen marathon gaan lopen als ik er denk 5+ uur over te gaan doen. Persoonlijk vind ik dat een stukje voorbereiding er gewoon bijhoort, Het is nu niet bepaald een once in a lifetime opportunity voor een Nederlander.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC

walter- 22 aug 2018 22:29

Dat klopt dat je met een koersfiets aan 10 procent getraind moet zijn om boven te geraken. Dan.mkrt je steeds 10km per uur kunnen rijden. Maar op een mtb lukt het best en kan je ontspannen (relatief dan ....).

We zullen zien hoe het topic starter af gaat.
Vriendin Liesbeth gaf ik in mei op zelfde vraag het advies zeker te doen op mtb en de bijna 50 jarige die enkel soms wat naar station fietst 10km verder en verder wat loopt is goed bovengeraakt (al heeft haar ontbreken van gewicht ook wel geholpen).
Het kan dus zolang je niet met een koersfiets wil.

En ik heb al volwassen mannen die 'getraind' zijn, weten wenen van ellende op een col. Maar dat is maar omdat ze te snel willen rijden....

Walter
Laatst gewijzigd door walter- op 22 aug 2018 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 aug 2018 22:41

amclassic-fan schreef: 22 aug 2018 22:14 Maar goed ik zou ook geen marathon gaan lopen als ik er denk 5+ uur over te gaan doen.
Ja die snap ik ook. Er zijn echter heel (zelfs wel heel veel) mensen die zelfs trotst zijn als ze het in 6, 7 uur doen.
Ik hoop nog een aantal jaar Parijs-Roubaix goed te fietsen maar als ik vlak voor sluitingstijd binnen ga komen vind ik dat ik te lang heb gewacht met afbouwen.
Als ik op De Muur moet gaan lopen ipv behoorlijk omhoog te fietsen wordt het tijd om te zeggen dat het genoeg was.
Ik heb 1 keer door slechte voorbereiding (herstel valpartij) op het laatste steile stuk van een col gezegd het is genoeg. Dan ga ik niet lopen. Dan is het gewoon klaar.
Maar voor veel mensen is het afvinken genoeg en hoe is minder (of helemaal niet) belangrijk.

amclassic-fan schreef: 22 aug 2018 22:14 Persoonlijk vind ik dat een stukje voorbereiding er gewoon bijhoort,

Dikke plus. Voorbereiden is ook een deel van de lol. Ga eerdaags de bergen in en heb er alles (afvallen, trainen, fiets in orde, haalbare doelen uitgezocht) aan gedaan om het daar leuk te maken. Maar ja zo zit niet ieder in elkaar. Gelukkig maar dan kan ik er op m'n "oude" dag toch nog genoeg voorbij fietsen :mrgreen:

Vintage81
Forum-lid

Gebruikersavatar Vintage81 22 aug 2018 23:02

Ja, een huurfiets controleren voor vertrek ga ik zeker doen!
Ik heb enige ervaring met (race)fietsen bouwen.

Het word iig een racefiets, mtb's zijn voor off road.

Ik kan niet op souplesse rijden, ik moet het van mijn kracht hebben.
(46/52 op de Batavus en 44/52 op de Peugeot)
Als het kleine voorblad een 36er is komt dat wel goed.

Afdalen... ik denk dat de fiets in de kofferbak gaat, ik ben immers met het gezin op vakantie

Moeders de vrouw wil het nog niet. Mijn grootste beproeving is haar goedkeuring krijgen...

Bedankt voor de tips! Ik heb er zin in, en met die foto komt het dan wel goed...
Peugeot Triathlon '88
Batavus Champion '92
Kenosha MTB & Vintage Transportfiets

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 23 aug 2018 07:41

Goed plan.
Ook van t afdalen.....Met de auto.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2018 07:41

walter- schreef: 22 aug 2018 22:29 Dat klopt dat je met een koersfiets aan 10 procent getraind moet zijn om boven te geraken. Dan.mkrt je steeds 10km per uur kunnen rijden.
Ik heb vaak zal langzamer dan 10km/u gereden hoor. 7 of 8 kan (helaas ;-) ) ook prima op een racefiets. Beter die steilste stukken terugzakken in snelheid dan krampachtig verzurend de 10km/u vast willen houden.

amclassic-fan schreef: 22 aug 2018 22:14 Maar goed ik zou ook geen marathon gaan lopen als ik er denk 5+ uur over te gaan doen.
Same here. Ik ken ook iemand die er 5+ over deed en apetrots is (incl hele stukken wandelen). Prima, maar ik niet.
Idem voor de mensen die om 18.00 staan te schelden dat ze de Alpe niet meer op mogen bij la Marmotte. Niet genoeg getraind is dan de simpele conclusie.
Less is bore

walter-
Forum-lid HC

walter- 23 aug 2018 07:48

Vintage81 schreef: 22 aug 2018 23:02 ...
Het word iig een racefiets, mtb's zijn voor off road.

Ik kan niet op souplesse rijden, ik moet het van mijn kracht hebben.
(46/52 op de Batavus en 44/52 op de Peugeot)
Als het kleine voorblad een 36er is komt dat wel goed.

...
Mmm; moedig. Ik weet niet of je beseft wat het is om 2u+ een berg op te rijden in een zware versnelling en constant een redelijk vermogen trappen zonder enig moment van verpozing. Dat is iets dat je nog nooit in je leven gedaan hebt. Maar je zal het snel merken of je kleinere versnellingen nodig had.

Succes!

Walter

Plaats reactie