Bianchi Infinito vs. Focus Cayo
Momenteel ben ik(1.93m en 80 kg) een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe fiets
ben zelf niet zeer bekend met de techniek van een fiets
daarom dus graag advies over een keuze tussen een Bianchi Infinito of Focus Cayo
of hebben jullie nog andere alternatief dat hiermee te vergelijken is?
ben zelf niet zeer bekend met de techniek van een fiets
daarom dus graag advies over een keuze tussen een Bianchi Infinito of Focus Cayo
of hebben jullie nog andere alternatief dat hiermee te vergelijken is?
alternatieven genoeg.... Beter kan je de mooiste uitzoeken en dan kijken of het wat is. De standaard dingen als groepen/wielen enzo zijn belangrijk maar dat kan je zelf wel kiezen, dan gaat het om de geometrie en als je gewone verhoudingen hebt in je lichaam kan je praktisch alles kiezen en dan ga je kijken of je wat sportiever of juist wat comfortabeler wil, dmv balhoofdbuislengte en bovenbuislengte.
Maar je zoekt denk ik rond de 2500 euro en het aanbod daarin is zo groot en iedereen kan wel zijn favoriet gaan noemen maar je moet echt een eerste selectie zelf maken.
Ik moet zelf zeggen dat ik die infinito erg mooi vind, zeker in blauw/wit
Maar je zoekt denk ik rond de 2500 euro en het aanbod daarin is zo groot en iedereen kan wel zijn favoriet gaan noemen maar je moet echt een eerste selectie zelf maken.
Ik moet zelf zeggen dat ik die infinito erg mooi vind, zeker in blauw/wit
Als Bianchi rijder wil ik je toch wijzen op onderstaande (ik heb geknipt en geplakt, ging efkes niet anders).
Vertaling door forumdeelnemer van een artikel uit roadbike.de:
"Als er een grote kartonnen doos uit Italie in de kelder van Roadbike binnen komt zijn er ineens opvallend veel mensen die daar iets te doen hebben - alleen maar om de inhoud van de doos eens goed te kunnen bekijken.
Italiaanse racefietsen hebben voor de liefhebber iets speciaals en stralen een bepaalde flair uit - zowel optisch als door hun extreem dynamische rijgedrag.
Echter, de informatie die op voorhand uit Treviglio kwam klonk helemaal niet Italiaans: Een langere balhoofdbuis voor een ontspannen zithouding zonder spacertoren, veel comfort dankzij de demping van de liggende achtervork, een langere wielbasis voor een stabiele, rustige wegligging en dat alles gecombineerd met een hoge stijfheid. Het testteam was gespannen. De vraag was dan ook voor de meet- en praktijktest: Kan de Infinito - afgezien van de prachtige optische verschijning en natuurlijk de kleur celeste - zoals verwacht natuurlijk, dit waarmaken? Het antwoord is: Ja en Nee.
"Ja", omdat de frameset op de testbank en ook de afgemonteerde fiets tijdens de testritten erg veel comfort met zich mee bracht en ook de zitpositie comfortabel is, maar ook weer niet te rechtop uitvalt.
Zo ziet voor lange afstandsrijders en toerrijders hun ideale fiets er uit en precies met dit in het achterhoofd hebben ze de Infinito dan ook gemaakt.
Een tweede "Ja" omdat de trapas met 84 N/m niet extreem stijf, maar wel stijf genoeg is, wat je bij hard aanzetten in de sprint en bij het klimmen goed kunt merken. Dat is iets wat iedere rijder ten goede komt, omdat een trapas die weinig beweegt onnodig krachtverlies voorkomt.
Jammergenoeg is er ook een "Nee", omdat de balhoofdbuis van de Infinito met 62 N/m niet stijf genoeg is om in het 'groene bereik' te komen om voor alle gewichtsklassen zonder meer geschikt te zijn. Dit in tegenstelling tot de vork, die wel in orde is.
Wat betekenen deze waardes in de praktijk? De Infinito rijdt op het vlakke heerlijk rechtuit en ook het sturen reageert bij normale snelheid voorspelbaar. Echter, als je bij hoge snelheid, bijv. tijdens een snelle afdaling, gedwongen wordt een onverwachte snelle uitwijkmanouvre te doen, reageert de Infinito wat aarzelend en flexed wat na. Voor geoefende rijders is dat geen probleem, maar beginners en rijders die meer dan 75 kg wegen zijn beter af met een stijvere balhoofdbuis.
Conclusie:
Afgezien van de niet stijve balhoofdbuis haalt Bianchi z'n doelen en brengt met de Infinito een comfortabele toerfiets op de markt."
Spreekt voor zich denk ik. Ligt er dus een beetje aan wat je van plan bent met de fiets te gaan doen. Mede vanwege je, voor Italiaanse begrippen, gewicht/formaat.
Succes.
Vertaling door forumdeelnemer van een artikel uit roadbike.de:
"Als er een grote kartonnen doos uit Italie in de kelder van Roadbike binnen komt zijn er ineens opvallend veel mensen die daar iets te doen hebben - alleen maar om de inhoud van de doos eens goed te kunnen bekijken.
Italiaanse racefietsen hebben voor de liefhebber iets speciaals en stralen een bepaalde flair uit - zowel optisch als door hun extreem dynamische rijgedrag.
Echter, de informatie die op voorhand uit Treviglio kwam klonk helemaal niet Italiaans: Een langere balhoofdbuis voor een ontspannen zithouding zonder spacertoren, veel comfort dankzij de demping van de liggende achtervork, een langere wielbasis voor een stabiele, rustige wegligging en dat alles gecombineerd met een hoge stijfheid. Het testteam was gespannen. De vraag was dan ook voor de meet- en praktijktest: Kan de Infinito - afgezien van de prachtige optische verschijning en natuurlijk de kleur celeste - zoals verwacht natuurlijk, dit waarmaken? Het antwoord is: Ja en Nee.
"Ja", omdat de frameset op de testbank en ook de afgemonteerde fiets tijdens de testritten erg veel comfort met zich mee bracht en ook de zitpositie comfortabel is, maar ook weer niet te rechtop uitvalt.
Zo ziet voor lange afstandsrijders en toerrijders hun ideale fiets er uit en precies met dit in het achterhoofd hebben ze de Infinito dan ook gemaakt.
Een tweede "Ja" omdat de trapas met 84 N/m niet extreem stijf, maar wel stijf genoeg is, wat je bij hard aanzetten in de sprint en bij het klimmen goed kunt merken. Dat is iets wat iedere rijder ten goede komt, omdat een trapas die weinig beweegt onnodig krachtverlies voorkomt.
Jammergenoeg is er ook een "Nee", omdat de balhoofdbuis van de Infinito met 62 N/m niet stijf genoeg is om in het 'groene bereik' te komen om voor alle gewichtsklassen zonder meer geschikt te zijn. Dit in tegenstelling tot de vork, die wel in orde is.
Wat betekenen deze waardes in de praktijk? De Infinito rijdt op het vlakke heerlijk rechtuit en ook het sturen reageert bij normale snelheid voorspelbaar. Echter, als je bij hoge snelheid, bijv. tijdens een snelle afdaling, gedwongen wordt een onverwachte snelle uitwijkmanouvre te doen, reageert de Infinito wat aarzelend en flexed wat na. Voor geoefende rijders is dat geen probleem, maar beginners en rijders die meer dan 75 kg wegen zijn beter af met een stijvere balhoofdbuis.
Conclusie:
Afgezien van de niet stijve balhoofdbuis haalt Bianchi z'n doelen en brengt met de Infinito een comfortabele toerfiets op de markt."
Spreekt voor zich denk ik. Ligt er dus een beetje aan wat je van plan bent met de fiets te gaan doen. Mede vanwege je, voor Italiaanse begrippen, gewicht/formaat.
Succes.
bovenstaande had ik inderdaad ook al gevonden
mij gaat het meer om de vergelijking tussen de Bianchi Infinito en de Focus Cayo
welke raden jullie aan en waarom? en wat zijn de plus/minpunten van beide fietsen
ik ben namelijk opzoek naar een carbon fiets en zal daarmee heel af en toe wedstrijden gaan rijden. verder fiets ik voornamleijk alleen op het platteland en zal ik heel weinig in de bergen te vinden zijn.
mij gaat het meer om de vergelijking tussen de Bianchi Infinito en de Focus Cayo
welke raden jullie aan en waarom? en wat zijn de plus/minpunten van beide fietsen
ik ben namelijk opzoek naar een carbon fiets en zal daarmee heel af en toe wedstrijden gaan rijden. verder fiets ik voornamleijk alleen op het platteland en zal ik heel weinig in de bergen te vinden zijn.
comfort is vaak niet reuze aerodynamisch, dus niet echt een diepe zit. Zeker als je wedsrijden wil gaan rijden zij je misschien naar een wat stijver frame moeten kijken om optimale overbrenging te hebben. of dat bij de cayo het geval is durf ik je niet te zeggen. Welke sowieso in aanmerking komen zijn canyon en red bull, dat zijn erg sterke frames.
Zoals je kunt lezen/zien heeft de Infinito niet echt een wedstrijdgeometrie (en er zijn stijvere frames op de markt). Dus als je wedstrijden wilt rijden kun je denk ik beter een ander merk, of als je per se bij Bianchi wilt blijven, een ander model, uitzoeken.
De Focus Cayo is stijver (en minder comfortabel) en heeft meer een wedstrijdgeometrie. Hij is ook getest door roadbike overigens.. (2009 model dan).
De Focus Cayo is stijver (en minder comfortabel) en heeft meer een wedstrijdgeometrie. Hij is ook getest door roadbike overigens.. (2009 model dan).
even ervanuit gaande dat je framemaat 61/62 nodig hebt dan is de balhoofdbuis van de bianchi 22,5cm en die van de focus 21cm. dit heeft even spacers buiten beschouwing gelaten invloed op de hoogte van je stuur en dus op je houding, hoe diep je moet buigen om bij het stuur te komen. De lengte van de bovenbuis is op 3mm gelijk dus daar zal je niet zoveel verschil in merken.
Maar door dieper te buigen voor je stuur komt je bovenlichaam meer of minder horizontaal wat invloed heeft op de luchtweerstand. Zeker als je wat serieuzer wedstrijden wil rijden wil je zo diep mogelijk zitten denk ik.
Er zijn echt zoveel merken die kan kiezen, Bianchi is een italiaan en Focus een duitser. Als je niet valt voor de emotie van een italiaan zou ik een duitser of nederlandse fiets kiezen. Cube, Canyon, red bull en focus zijn de bekende duitse merken met veel waarde voor je geld. Zelf vind ik de Nederlandse merken erg mooi omdat dat bij mij toch een stukje vaderlandse trots oproept, en dan kan je kijken naar Jan Janssen of Koga, die in jouw budget ook erg goede fietsen maken. Daarnaast heb je ook nog Amerikanen zoals Trek of BMC. Daarvan is trek de meest populaire en worden erg veel verkocht, ook door prijsschieters op internet en daarom zul je die vaak tegenkomen, wel gewoon erg goede fietsen. Daarnaast is BMC wat excentrieker door de aparte frames, waar je van moet houden.
genoeg stof om overna te denken...
Is er een reden dat je precies op deze twee uitkomt?
Maar door dieper te buigen voor je stuur komt je bovenlichaam meer of minder horizontaal wat invloed heeft op de luchtweerstand. Zeker als je wat serieuzer wedstrijden wil rijden wil je zo diep mogelijk zitten denk ik.
Er zijn echt zoveel merken die kan kiezen, Bianchi is een italiaan en Focus een duitser. Als je niet valt voor de emotie van een italiaan zou ik een duitser of nederlandse fiets kiezen. Cube, Canyon, red bull en focus zijn de bekende duitse merken met veel waarde voor je geld. Zelf vind ik de Nederlandse merken erg mooi omdat dat bij mij toch een stukje vaderlandse trots oproept, en dan kan je kijken naar Jan Janssen of Koga, die in jouw budget ook erg goede fietsen maken. Daarnaast heb je ook nog Amerikanen zoals Trek of BMC. Daarvan is trek de meest populaire en worden erg veel verkocht, ook door prijsschieters op internet en daarom zul je die vaak tegenkomen, wel gewoon erg goede fietsen. Daarnaast is BMC wat excentrieker door de aparte frames, waar je van moet houden.
genoeg stof om overna te denken...
Is er een reden dat je precies op deze twee uitkomt?
mijn keuze voor deze 2 fietsen:
de bianchi vind ik zelf gewoon een zeer mooie fiets
de focus cayo omdat ik iemand ken (die veel fietst en er ook wel verstand van heeft) een focus cayo heeft gekocht en ik dat ook wel een goed uitziende fiets vind.
over de luchtweerstand en de stijfheid:
moet je op de bianchi veel moeite doen om in dezelfde houding te komen of is dat goed te doen?
en wat zal ik merken van het stijfheidsverschil?
de bianchi vind ik zelf gewoon een zeer mooie fiets
de focus cayo omdat ik iemand ken (die veel fietst en er ook wel verstand van heeft) een focus cayo heeft gekocht en ik dat ook wel een goed uitziende fiets vind.
over de luchtweerstand en de stijfheid:
moet je op de bianchi veel moeite doen om in dezelfde houding te komen of is dat goed te doen?
en wat zal ik merken van het stijfheidsverschil?
svpr schreef: de bianchi vind ik zelf gewoon een zeer mooie fiets
Heb je in de B4P-range al eens naar de Mono-Q gekeken? Ook heel mooi (maar smaken kunnen verschillen) en meer een racey frame.