Snel lossen uit het peleton
Ja in dordt zit geen wielerbaan. En er is zeker een wil fiedoo. ik heb er echt alles voor over. drinken doe ik bijna niet. vorig jaar afentoe is( nu ook wel is ) maar vorig jaar nam ik het nog niet zo sirieus( nu wel heb ook schema's ). maar ik ga nu gewoon proberen veel intervallen en achter een brommer aan te rijden.
En dan komt het echt wel vanzelf denk ik, alleen vergt het tijd.
@DeRosa in die trainingskoersen zitten ook junioren hoor. alleen bijna iedereen is begonnen in cat 5 of lager of hoe je dat mag noemen. dus ja die krijgen vanzelf die snelheid. En ik kom als jong broekie net kijken.
heb er nog genoeg plezier in. bij die intervallen moet ik 10-20 min inrijden en dan lantaarnpalen zoeken 10-15 en dan sprint je van de 1ne naar de andere. dan laat je je van paal 2 tot 3 uitbollen en dan van 3 tot 4 weer sprinten etc.. ongeveer 5 sec keihard sprinten 3 sec rust en dan weer gaan. voelde het vandaag wel.
Dankjewel trouwens voor de info
En dan komt het echt wel vanzelf denk ik, alleen vergt het tijd.
@DeRosa in die trainingskoersen zitten ook junioren hoor. alleen bijna iedereen is begonnen in cat 5 of lager of hoe je dat mag noemen. dus ja die krijgen vanzelf die snelheid. En ik kom als jong broekie net kijken.
heb er nog genoeg plezier in. bij die intervallen moet ik 10-20 min inrijden en dan lantaarnpalen zoeken 10-15 en dan sprint je van de 1ne naar de andere. dan laat je je van paal 2 tot 3 uitbollen en dan van 3 tot 4 weer sprinten etc.. ongeveer 5 sec keihard sprinten 3 sec rust en dan weer gaan. voelde het vandaag wel.
Dankjewel trouwens voor de info
Dat lijkt meer een sprinttraining
Wellicht verstandig naast bovenstaande zo nu en dan ook de volgende training in je schema op te nemen(ge-copy-paste van zitvlees.nl)
D3 Mlss-training
hartslag: 95% tot 100% van je omslagpunt
duur: 90 tot 120 minuten
doel: leren fietsen op de hoogste frequentie die je langdurig vol kan houden
gebruik: uitsluitend in een intervaltraining
frequentie: enkele keren per maand
herstel: 48 tot 72 uur
MLSS staat voor Maximum Lactate Steady State, oftewel die hartslag waarbij de aangemaakte en afgevoerde afvalstoffen (Lactaat) nog net in evenwicht ("Steady") zijn.
Tijdens een MLSS-training leer je je lichaam om te gaan met deze hoge hartslag: je zorgt dat je ademhaling onder controle blijft en dat je spieren voldoende aanvoer van voeding krijgen en houden. Je leert dus om het rijden net onder je Omslagpunt vol te kunnen houden.
Deze training is erg belangrijk, omdat je deze hartslag tijdens tochten en/of wedstrijden regelmatig tegen zult komen. Denk hierbij aan een beklimming van een berg, of bijvoorbeeld wanneer je in een groep voorop rijdt. Door het doen van MLSS-trainingen creëer je bovendien een stuk snelheid, nog meer als door trainingen in D2.
Omdat de training zeer intensief is, wordt deze uitsluitend in een interval uitgevoerd. Het herstel van de training zou anders erg lang duren en daardoor de kans op blessures groot. Een training dus die een verplicht onderdeel is, maar die wel met beleid moet worden uitgevoerd.
Uitvoering
De MLSS-training wordt uitsluitend in interval uitgevoerd. Je begint altijd met een half uur warm rijden in D1. Daarna voer je de intervaltraining uit. Dit kunnen bijvoorbeeld 3 blokken zijn van 8 minuten in D3, elk met 8 minuten rust in D1 ertussen. Ook kan je er voor kiezen om bijvoorbeeld 1 blok van 20 minuten te rijden in D3. Dit laatste kan echter pas als je al wat beter getraind bent. Het beentempo is hoog, boven de 100 omwentelingen per minuut.
Wellicht verstandig naast bovenstaande zo nu en dan ook de volgende training in je schema op te nemen(ge-copy-paste van zitvlees.nl)
D3 Mlss-training
hartslag: 95% tot 100% van je omslagpunt
duur: 90 tot 120 minuten
doel: leren fietsen op de hoogste frequentie die je langdurig vol kan houden
gebruik: uitsluitend in een intervaltraining
frequentie: enkele keren per maand
herstel: 48 tot 72 uur
MLSS staat voor Maximum Lactate Steady State, oftewel die hartslag waarbij de aangemaakte en afgevoerde afvalstoffen (Lactaat) nog net in evenwicht ("Steady") zijn.
Tijdens een MLSS-training leer je je lichaam om te gaan met deze hoge hartslag: je zorgt dat je ademhaling onder controle blijft en dat je spieren voldoende aanvoer van voeding krijgen en houden. Je leert dus om het rijden net onder je Omslagpunt vol te kunnen houden.
Deze training is erg belangrijk, omdat je deze hartslag tijdens tochten en/of wedstrijden regelmatig tegen zult komen. Denk hierbij aan een beklimming van een berg, of bijvoorbeeld wanneer je in een groep voorop rijdt. Door het doen van MLSS-trainingen creëer je bovendien een stuk snelheid, nog meer als door trainingen in D2.
Omdat de training zeer intensief is, wordt deze uitsluitend in een interval uitgevoerd. Het herstel van de training zou anders erg lang duren en daardoor de kans op blessures groot. Een training dus die een verplicht onderdeel is, maar die wel met beleid moet worden uitgevoerd.
Uitvoering
De MLSS-training wordt uitsluitend in interval uitgevoerd. Je begint altijd met een half uur warm rijden in D1. Daarna voer je de intervaltraining uit. Dit kunnen bijvoorbeeld 3 blokken zijn van 8 minuten in D3, elk met 8 minuten rust in D1 ertussen. Ook kan je er voor kiezen om bijvoorbeeld 1 blok van 20 minuten te rijden in D3. Dit laatste kan echter pas als je al wat beter getraind bent. Het beentempo is hoog, boven de 100 omwentelingen per minuut.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
Heb je al eens een inspanningstest gedaan ? Ik zou daarmee eens beginnen en dan zal je al veel meer weten.
Aan de hand van je VO2max, je max wattage, je max watt/kg, je overslagplos, enz kan men een degelijk trainingsschema opstellen. Nu heb ik de indruk dat je wat raad van iedereen opvolgt en wat in het wilde weg traint.
Er kunnen verschillende reden zijn voor het niet kunnen volgen met het peleton.
Misschien is het heel normaal als geblokte types à la Cancellara eens een snok geven dat je niet kan volgen omdat jij eerder tenger bent. Zij kunnen dan een groter wattage trappen maar jij daarentegen kan meer watt/kg trappen wat resulteert dat jij op het vlakke niet zal kunnen volgen als dergelijke types eens voluit gaan maar zij zullen dan weer niet met jou meekunnen in de bergen.
Misschien ben je nog volop aan het groeien wat eveneens nadelig kan zijn, gebrek aan kracht en uithouding.
Misschien ben je ook een beetje bang in het peleton en laat je je naar achteraan drummen en achteraan is het veel lastiger fietsen dan vooraan. Misschien wat angst in de bochten waardoor je eveneens achteraan komt te zitten.
Er kunnen zoveel oorzaken zijn waar wij als buitenstaanders geen weet van hebben.
Nogmaals, indien ik u was zou ik een inspanningstest doen, dan zal je heel wat meer te weten komen over je lichaam.
En als ik je nog wat tips mag geven: train zoveel mogelijk op souplesse, +/- 100 omwentelingen/min en ga niet fietsen met mensen die 15 à 20 jaar ouder zijn maar train met leeftijdsgenoten. Of beter nog, train alleen, met een hartslagmeter en een degelijk trainingsschema.
All the best.
Aan de hand van je VO2max, je max wattage, je max watt/kg, je overslagplos, enz kan men een degelijk trainingsschema opstellen. Nu heb ik de indruk dat je wat raad van iedereen opvolgt en wat in het wilde weg traint.
Er kunnen verschillende reden zijn voor het niet kunnen volgen met het peleton.
Misschien is het heel normaal als geblokte types à la Cancellara eens een snok geven dat je niet kan volgen omdat jij eerder tenger bent. Zij kunnen dan een groter wattage trappen maar jij daarentegen kan meer watt/kg trappen wat resulteert dat jij op het vlakke niet zal kunnen volgen als dergelijke types eens voluit gaan maar zij zullen dan weer niet met jou meekunnen in de bergen.
Misschien ben je nog volop aan het groeien wat eveneens nadelig kan zijn, gebrek aan kracht en uithouding.
Misschien ben je ook een beetje bang in het peleton en laat je je naar achteraan drummen en achteraan is het veel lastiger fietsen dan vooraan. Misschien wat angst in de bochten waardoor je eveneens achteraan komt te zitten.
Er kunnen zoveel oorzaken zijn waar wij als buitenstaanders geen weet van hebben.
Nogmaals, indien ik u was zou ik een inspanningstest doen, dan zal je heel wat meer te weten komen over je lichaam.
En als ik je nog wat tips mag geven: train zoveel mogelijk op souplesse, +/- 100 omwentelingen/min en ga niet fietsen met mensen die 15 à 20 jaar ouder zijn maar train met leeftijdsgenoten. Of beter nog, train alleen, met een hartslagmeter en een degelijk trainingsschema.
All the best.
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 04 mei 2009 23:32
vo2max is idd important. bovendien is het ook nog wat talent, de een leert het nu eenmaal sneller als de ander. je moet trouwens niet vermijden met oudere mensen te gaan fietsen, van hen kan je heel veel leren. en dan geen 30'ers, maar 40'ers, die rijden ook maar 35 ofzo.
en slapen!
en slapen!
[quote="EMX5"]Heb je al eens een inspanningstest gedaan ? Ik zou daarmee eens beginnen en dan zal je al veel meer weten.
Aan de hand van je VO2max, je max wattage, je max watt/kg, je overslagplos, enz kan men een degelijk trainingsschema opstellen. Nu heb ik de indruk dat je wat raad van iedereen opvolgt en wat in het wilde weg traint.
Er kunnen verschillende reden zijn voor het niet kunnen volgen met het peleton.
Misschien is het heel normaal als geblokte types à la Cancellara eens een snok geven dat je niet kan volgen omdat jij eerder tenger bent. Zij kunnen dan een groter wattage trappen maar jij daarentegen kan meer watt/kg trappen wat resulteert dat jij op het vlakke niet zal kunnen volgen als dergelijke types eens voluit gaan maar zij zullen dan weer niet met jou meekunnen in de bergen.
Misschien ben je nog volop aan het groeien wat eveneens nadelig kan zijn, gebrek aan kracht en uithouding.
Misschien ben je ook een beetje bang in het peleton en laat je je naar achteraan drummen en achteraan is het veel lastiger fietsen dan vooraan. Misschien wat angst in de bochten waardoor je eveneens achteraan komt te zitten.
Er kunnen zoveel oorzaken zijn waar wij als buitenstaanders geen weet van hebben.
Nogmaals, indien ik u was zou ik een inspanningstest doen, dan zal je heel wat meer te weten komen over je lichaam.
En als ik je nog wat tips mag geven: train zoveel mogelijk op souplesse, +/- 100 omwentelingen/min en ga niet fietsen met mensen die 15 à 20 jaar ouder zijn maar train met leeftijdsgenoten. Of beter nog, train alleen, met een hartslagmeter en een degelijk trainingsschema.
All the best.[/quote]
Ik ga denk ik ook een inspanningstest doen ( vo2 max test ) zo weet ik of ik iets heb en daar iets voor kan krijgen en misschien kunnen ze me tips geven.
Als ik ga duurtrainen dan draai ik altijd wel veel omwentelingen. gewoon gelijk begonnen vorig jaar al met licht verzet. alleen ja in het peleton heb je ook zwaar verzet nodig. en kracht heb ik wel. En ik heb ook geduld nodig, niet je van je 1x interval al gelijk meekan. En wat je zegt klopt wel in het peleton maar ik probeer me tegenwoordig iets meer te handhaven. En op een klim ik moet het natuurlijk niet te hard zeggen maar ik denk dat ik daar in het voordeel ben. ik kan een goed hoog been tempo ontwikkelen op een klim. en ik heb ook kracht.
maargoed ik zal is eve informeren waar ik me kan laten testen.
Aan de hand van je VO2max, je max wattage, je max watt/kg, je overslagplos, enz kan men een degelijk trainingsschema opstellen. Nu heb ik de indruk dat je wat raad van iedereen opvolgt en wat in het wilde weg traint.
Er kunnen verschillende reden zijn voor het niet kunnen volgen met het peleton.
Misschien is het heel normaal als geblokte types à la Cancellara eens een snok geven dat je niet kan volgen omdat jij eerder tenger bent. Zij kunnen dan een groter wattage trappen maar jij daarentegen kan meer watt/kg trappen wat resulteert dat jij op het vlakke niet zal kunnen volgen als dergelijke types eens voluit gaan maar zij zullen dan weer niet met jou meekunnen in de bergen.
Misschien ben je nog volop aan het groeien wat eveneens nadelig kan zijn, gebrek aan kracht en uithouding.
Misschien ben je ook een beetje bang in het peleton en laat je je naar achteraan drummen en achteraan is het veel lastiger fietsen dan vooraan. Misschien wat angst in de bochten waardoor je eveneens achteraan komt te zitten.
Er kunnen zoveel oorzaken zijn waar wij als buitenstaanders geen weet van hebben.
Nogmaals, indien ik u was zou ik een inspanningstest doen, dan zal je heel wat meer te weten komen over je lichaam.
En als ik je nog wat tips mag geven: train zoveel mogelijk op souplesse, +/- 100 omwentelingen/min en ga niet fietsen met mensen die 15 à 20 jaar ouder zijn maar train met leeftijdsgenoten. Of beter nog, train alleen, met een hartslagmeter en een degelijk trainingsschema.
All the best.[/quote]
Ik ga denk ik ook een inspanningstest doen ( vo2 max test ) zo weet ik of ik iets heb en daar iets voor kan krijgen en misschien kunnen ze me tips geven.
Als ik ga duurtrainen dan draai ik altijd wel veel omwentelingen. gewoon gelijk begonnen vorig jaar al met licht verzet. alleen ja in het peleton heb je ook zwaar verzet nodig. en kracht heb ik wel. En ik heb ook geduld nodig, niet je van je 1x interval al gelijk meekan. En wat je zegt klopt wel in het peleton maar ik probeer me tegenwoordig iets meer te handhaven. En op een klim ik moet het natuurlijk niet te hard zeggen maar ik denk dat ik daar in het voordeel ben. ik kan een goed hoog been tempo ontwikkelen op een klim. en ik heb ook kracht.
maargoed ik zal is eve informeren waar ik me kan laten testen.
ik denk dat je vooral moet beginnen met heel veel uren duurtraining. Gewoon zorgen dat de basisconditie stevig verbetert. Dat is het belangrijkste van het fietsen. De snelheid die nodig is om mee te kunnen koersen, die doe je in de loop van de tijd wel op in alle (trainings)wedstrijdjes die je rijdt.
De belangrijkste tip is waarschijnlijk DOORGAAN.. geef niet op, hoe slecht het ook gaat. Naarmate je vaker rijdt, zal je zien dat het beter gaat. Na verloop van tijd kan je gewoon mee. Wat je kan doen is bijvoorbeeld eens op het trainingsparcours van sloten rijden. Dit gaat altijd wel hard, maar is voor iedereen goed te volgen. Dit komt omdat er altijd met een groot peloton gereden wordt en het tempo geleidelijk omhoog gaat en niet te veel tempowisselingen zijn. Deze training is zeer goed om snelheid op te doen, maar veel minder om de techniek te leren. Het parcours is namelijk zeer eenvoudig.
De belangrijkste tip is waarschijnlijk DOORGAAN.. geef niet op, hoe slecht het ook gaat. Naarmate je vaker rijdt, zal je zien dat het beter gaat. Na verloop van tijd kan je gewoon mee. Wat je kan doen is bijvoorbeeld eens op het trainingsparcours van sloten rijden. Dit gaat altijd wel hard, maar is voor iedereen goed te volgen. Dit komt omdat er altijd met een groot peloton gereden wordt en het tempo geleidelijk omhoog gaat en niet te veel tempowisselingen zijn. Deze training is zeer goed om snelheid op te doen, maar veel minder om de techniek te leren. Het parcours is namelijk zeer eenvoudig.
veel kans dat je gewoon nog wat kracht tekort komt: maar in de trend van JOhan cruyff:
elk nadeel heb zijn voordeel: als je later met de beensnelheid die je nu moet ontwikkelen om te volgen over de nodige power beschikt zul je uit de huidige periode je voordeel halen.
elk nadeel heb zijn voordeel: als je later met de beensnelheid die je nu moet ontwikkelen om te volgen over de nodige power beschikt zul je uit de huidige periode je voordeel halen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
idd, ik moet niet zo snel opgeven. ook als ik helemaal stuk zit door trappen.( meestal denk ik ja ik wacht wel tot de volgende ronde als ze me weer bijhalen ) maar eigelijk zo lang mogelijk er achter aan al ga je geen 40 per uur meer. gewoon knallen haha
En bij interval ook niet opgeven als je niet meer kan nog 10 sec keihard vlammen.
Meestal krijg ik dan ook wel een goed gevoel van, kijk is ff ben kapot maar voelt goed.
Tnx
En bij interval ook niet opgeven als je niet meer kan nog 10 sec keihard vlammen.
Meestal krijg ik dan ook wel een goed gevoel van, kijk is ff ben kapot maar voelt goed.
Tnx
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Niet opgeven is echt de beste tip. Als je om je heenkijkt naar de gemiddelde wielrenner, dan zie je dat de meesten boven de 35 jaar oud zijn. Echte wedstrijden worden veelal gereden door renners tot 25. Op een bepaald moment geven zij echter op, omdat ze niet goed genoeg meekunnen/te weinig resultaat boeken e.d. Toch kun je door stug volhouden tot hoge leeftijd beter worden. Veel recreanten beginnen pas later weer omdat ze een buikje hebben gekregen. Onder hen ook vaak mensen die voorheen wedstrijden reden. Als je volhoudt fiets je over 20 jaar beter dan vele renners die je er nu iedere keer afrijden
Kan te weinig slaap ook de oorzaak zijn van het niet mee kunnen komen?? Ik ben een redelijke wielrenner, rijd ook wedstrijden sinds vorig jaar. Vorig jaar kon ik goed mee, ik kon zelfs wel eens op het podium rijden. (rijd bij de BWF). Werd zelfs clubkampioen bij mijn club. Echter dit seizoen kom nog ik niet vooruit, moest zondag al na 20 km lossen uit het peloton, dat is me nog nooit overkomen! Ik heb sinds 5 maanden een kleine die elke nacht wel een paar x wakker wordt. Ik kan me ook al niet meer herinneren dat ik meer dan 3 a 5 uur achter elkaar heb geslapen. Ik voelde me zondag na de wedstrijd niet echt verrot, maar kan de snelheid en de moed niet opbrengen op het moment om mezelf pijn te doen. Oorzaak te weinig slaap ????? Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn, het lijkt me niet dat ik opeens niet meer kan fietsen, heb ook best redelijk getraind van de winter, wel veel op de Tacx maar toch ??
Iemand een oplossing buiten die kleine weg brengen naar oma ??
Iemand een oplossing buiten die kleine weg brengen naar oma ??
- geertjan5
- Forum-lid
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
- Locatie: Friesland, nabij Sneek
@ TS
Als je met je 16e al kon handhaven in het peloton dan had ik dat eerder vreemd gevonden! Afgelopen jaar (was ik 16) en vlogen ze mij ook links en rechts voorbij. Aan het einde van het jaar ging het ook steeds beter. Er ontbrak gewoon veel ervaring, kracht en snelheid.
Gewoon lekker vermaken probeer er zo lang mogelijk aan te zitten, het komt vanzelf wel! Daarnaast moet je ook gewoon veel trainen. (en zoals al is aangegeven op de juiste manier)
Probeer ook eens een tijdritje in de buurt mee te pakken. Daaraan kan je ook zien hoe je er werkelijk voorstaat (aan de hand van de uitslag met je leeftijdsgenoten).
Alsnog veel succes en blijf er voor gaan!
Als je met je 16e al kon handhaven in het peloton dan had ik dat eerder vreemd gevonden! Afgelopen jaar (was ik 16) en vlogen ze mij ook links en rechts voorbij. Aan het einde van het jaar ging het ook steeds beter. Er ontbrak gewoon veel ervaring, kracht en snelheid.
Gewoon lekker vermaken probeer er zo lang mogelijk aan te zitten, het komt vanzelf wel! Daarnaast moet je ook gewoon veel trainen. (en zoals al is aangegeven op de juiste manier)
Probeer ook eens een tijdritje in de buurt mee te pakken. Daaraan kan je ook zien hoe je er werkelijk voorstaat (aan de hand van de uitslag met je leeftijdsgenoten).
Alsnog veel succes en blijf er voor gaan!
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.
Zal ik zeker doen, komt heus wel goed, komt weer een goeie periode aan dus lekker goed en lang duurtrainen en intervallen.
En slapen, ja ik kan om 10 uur me bed in maar dan slaap ik echt om 2 uur nog niet. dus meestal is het 12-1 uur.
En slapen, ja ik kan om 10 uur me bed in maar dan slaap ik echt om 2 uur nog niet. dus meestal is het 12-1 uur.