Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting loopt van voorblad bij grootste tandwielen achter

gb74
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2013 15:44

gb74 29 aug 2018 14:22

Wanneer ik de binnenste 2 tandwielen (lichtste verzet dus) achter gebruik met voor het buitenblad loopt de ketting me bij terugtrappen er altijd af.
Vooruit (gewoon fietsen) merk ik er geen problemen mee.
Ook bij de andere tandwielen gaat het gewoon goed.

Kan dit te maken hebben met de kabelspanning of zou dit in de min-max. grens zitten van de voorderailleur?

cx_fun
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2018 11:24

cx_fun 29 aug 2018 14:37

Te schuine kettinglijn (bij vooruit trappen houdt je voorderailleur je ketting waarschijnlijk op je buitenblad).

Het is sowieso niet aan te raden om met een te schuine kettinglijn te rijden. Dus geen buitenblad-binnenste kransjes of binnenblad-buitenste kransjes gebruiken.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 29 aug 2018 14:48

Idd te schuine kettinglijn en waarom zou je achteruit trappen???

gb74
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2013 15:44

gb74 29 aug 2018 14:57

Net nog even nagekeken en lijkt inderdaad dat e.e.a te schuin staat.
Achtertandwiel zorgt er voor dat voortandwiel er aan de onderzijde af loopt.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4336
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 29 aug 2018 15:48

Ik heb dit helaas ook. Crank is Sram force 22, 52/36. Gebeurt op de 52, en de 3 grootste kransjes achter icm achteruit trappen. Dat gaat bijv. soms onbewust als je bij een rood stoplicht achter even (onnadenkend) terug schakelt. En daarna voor het aanzetten de crank even “terughaalt”. Sram heeft dan ook nog een chain catcher, waar de ketting dan meteen achter klem zit. Noch ikzelf, nog de LBS heeft dit door afstellen kunnen verhelpen.
Ik hoorde laatste dat dit risico met een 50t voorblad aanmerkelijk kleiner is.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 29 aug 2018 21:15

Zou een iets langere ketting dan helpen? Dan vergroot je de afstand tussen tandwiel voor en het onderste derailleurwieltje. En dan wordt de schuin kettinglijn ietsje minder schuin.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 aug 2018 21:39

Ik weet niet of een langere ketting gaat helpen. Dat verschilletje is waarschijnlijk maar marginaal. Ik gok eerder op de voor derailleur iets verder naar buiten afstellen. Alhoewel de ketting de derailleur pas tegenkomt, nadat die het grote blad heeft verlaten (bij achter uit trappen) denk ik toch dat dit helpt. De derailleur geeft dan iig niet zetje de verkeerde kant op mee.

Ik heb zelf met een 34/48 crank en een 32/11 cassette (shimano tiagra) hier geen last van. Ik fiets probleemloos op de 48/32
Live fast; die young. mijn blog

DaveR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2018 20:34

DaveR 04 sep 2018 19:53

Loopt de ketting er dan voor of achter af?

In het geval van achter:
Bij de eerste generatie van Sram's 1x11 aandrijflijnen voor mountainbikes speelde dit probleem ook. Wanneer je de ketting op het binnenste (Grootste) verzet achter had, en je trapte terug, dan kon je er geld op inzetten dat deze naar een minder klein verzet overliep. Wanneer je dan weer vooruit ging trappen klom hij automatisch terug naar het grootste blad. Bij de huidige Sram Eagle 1x12 lijnen is dit probleem 90% verholpen.

Plaats reactie