Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

Tijanus
Forum-lid

Tijanus 07 sep 2018 00:47

53x11 schreef: 06 sep 2018 21:16 Dus? Ben jij (Jans) vertegenwoordiger van alle vrouwen ofzo? Er is blijkbaar een markt voor exclusieve vrouwenfietsen. Prima om daar op in te springen. Tot zo ver niets mis met Fons.
Tot zover niet nee.

Waar het (voor mij) mis gaat is dat ze een tamelijk onexclusief product (noem het open-mould, noem het cots/commercial-off-the-shelf, noem het dozenschuiverij) voorzien van een dikke laag marketing (en 213 leuke kleuren, behalve roze, want pink-it-and-shrink-it doen ze niet, dus je kiest maar uit cyclaam, mauve of fuchsia) en verkopen alsof het om een zeer exclusief product gaat.

En ik zou liever voor exclusieve 'engineering' (fors) betalen, dan voor exclusieve marketing (of 'lifestyling' of 'trendwatching'). En dat kan prima, bij diverse andere niche fabrikanten.

Om deze hardwerkende belastingbetalende gepassioneerde ondernemers niet te benadelen door het noemen van een directe concurrent, verwijs ik ter illustratie alleen even naar alle Nederlanse ligfietsbouwers. Allemaal kleine bedrijfjes, allemaal eigen ontwerpen, soms ook in carbon, en zelden meer dan enkele honderden frames van een model.

Mormel
Forum-lid
Contact

Mormel 07 sep 2018 07:55

.
Laatst gewijzigd door Mormel op 10 dec 2018 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 07 sep 2018 07:58

@tijanus: ik ben het 100% met je eens hoor!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 sep 2018 08:02

De reactie van Fons laat eens te meer zien dat reclame (marketing) en communicatie (PR) iets heel anders zijn. Mocht Fons nog een goed PR bureau zoeken, dan kan men mij een PB sturen.

[edit]

Dat stuk van Zijwielrent is spot-on!

rikkert
Forum-lid

rikkert 07 sep 2018 08:15

Tsja, die reactie van Fons...ze vinden de mensen die hier op- en aanmerkingen hebben zuurpruimen. Maar de reactie van de firma Fons hier is ook best wel zuur. Leg gewoon uit wat je niet aanstaat aan het commentaar en leg uit waarom mensen het niet goed begrepen hebben. Maar laat je mening over die personen dan achterwege. Dat komt veel sympathieker over. Marketing is blijkbaar een dingetje binnen Fons. Ik zou dat dan ook toepassen op je reactie op dit forum. Het is maar een tip :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 07 sep 2018 08:44

Ik vind dat artikel in de Volkskrant ook wel erg brak voor een “kwaliteits” krant. Geen enkele kritische beschouwing. En zo veel meer een verlengstuk van het reclame bureau dan iets anders... Had daar niet ook “advertorial” bij moeten staan?
:winkthumb:

Jaap Telder
Forum-lid

Gebruikersavatar Jaap Telder 07 sep 2018 08:58

Kon het eerst niet vinden maar uiteindelijk gelezen. Het is een soort samenvatting van alles wat in het forum wordt gezegd.
https://www.zijwielrent.nl/de-marketing ... ons-bikes/

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 07 sep 2018 09:02

Op het artikel op FB ook al veel negatieve reacties. Lang verhaal of kort verhaal? Kort: haalt de kerst niet.
Previous name Jansen01

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 sep 2018 09:15

Ge-wel-dig stuk van Zijwielrent :lol:
Duidelijk verhaal, van iemand die ook daadwerkelijk met de mannen in contact is geweest.
Ik zou solliciteren naar een baantje als Redacteur Dames bij Fiets ;-)
Less is bore

Mormel
Forum-lid
Contact

Mormel 07 sep 2018 09:38

.
Laatst gewijzigd door Mormel op 10 dec 2018 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 sep 2018 10:07

Zeer goed stuk en super dat ze dit forum gewoon als bron opgeeft.

Wel twee kanttekeningen: ZGL zit niet in Taiwan maar op het vasteland en dat verhaal van Thompson is ook best wel ongeloofwaardig. Je moet wel goed stom zijn om je mal vrij te geven aan partijen die direct met je kunnen concurreren. Fons en Nicolor zitten net over de grens van de thuismarkt en Battaglin is verkrijgbaar bij webshops die ook in België leveren. Is er al een Thompson topic? :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 sep 2018 10:21

Ernie C. schreef: 07 sep 2018 10:07 en dat verhaal van Thompson is ook best wel ongeloofwaardig. Je moet wel goed stom zijn om je mal vrij te geven aan partijen die direct met je kunnen concurreren. Fons en Nicolor zitten net over de grens van de thuismarkt en Battaglin is verkrijgbaar bij webshops die ook in België leveren. Is er al een Thompson topic? :mrgreen:
En wat als Thompson wel afspraken heeft gemaakt en nu akkoord gaat met het uitleveren van 'hun' frame aan derden, waarbij zij per verkochte frame een x% euro's krijgen? Dat is ook een manier om jouw omzet de vergroten zonder de risico's te dragen (transport, verzekeringen, garantie claims etc). Ook al gaat het om een concurrent, wat overigens nog moet blijken of deze over een jaar nog bestaat.

Uit zijwielrent.nl:
"Bart stuurde Thompson-manager Tim de Smet een nieuwe mail, met het Volkskrant-artikel en de vraag: ‘Gebruikt Fons Bikes jullie frame’? Het antwoord:

Mijn excuses maar hierover kan ik onmogelijk commentaar geven, hopelijk begrijp je dit."

Misschien contractueel afgetimmerd zodat Thompson niet bekend maakt dat Fons "hun" frames gebruikt.

Letop: ik gebruik bewust aanhalingstekens bij ""hun" frame". Ik kan er ook zomaar naast zitten, wat ik hier neerzet is wellicht ook een mogelijkheid in dit verhaal. Dat Thompson ook een kant en klare frame inkoopt is uiteraard ook een mogelijkheid, al zijn zij daar iets meer open in.

Plaats reactie