Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bellen!

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1756
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 11 sep 2018 07:11

@ Zwasja: Bedankt voor info, zal eens kijken :winkthumb:
@ Ernie C: Klopt reflector achter zal nog minder voor komen op de gemiddelde fiets hier :mrgreen:
@ rovar: Geen idee waar jij onder valt, weet jij wellicht het beste (maakt ook niet uit). Maar wel een leuke typering opgenoemd. Goed voor een glimlach op de vroege morgen :P
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 11 sep 2018 12:41

Een bel is toch eigenlijk bedoelt om gevaar af te wenden? Schiet niet op, dan schreeuw ik diegene die MIJ in gevaar brengt wel toe.

Bellen bij inhalen levert in 99 van de 100 keer sowieso een gevaarlijke situatie op (ingehaalde persoon slingert bij het over de schouder kijken)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1756
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 11 sep 2018 12:56

@RVV: Echt gevaar afwenden, dan is roepen (angstschreeuw) inderdaad sneller/duidelijker. Geen twijfel mogelijk,
Of 99% dan juist zorgt voor gevaarlijke situatie is wel erg veel, maar begrijp je punt want er zijn idd soms echte slingeraars.

Zelf zal ik in de meeste gevallen even bellen om anderen te attenderen dat er iemand aankomt. Na passeren steek ik rechts standaard mijn hand even op. Dat kan nooit kwaad tbv beeldvorming en kost geen moeite
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 11 sep 2018 13:50

Om even aan te tonen hoe zinloos een bel is:

https://www.reddit.com/r/Simulated/comm ... vs_1_wall/

:)

senior
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 11 sep 2018 14:18

Ja, want een muur springt nooit gelijk opzij als er gebeld wordt. Net zoals die boom ineens in de weg ging staan. :mrgreen:

hayes

hayes 11 sep 2018 14:25

RVV schreef: 11 sep 2018 12:41 Een bel is toch eigenlijk bedoelt om gevaar af te wenden? Schiet niet op, dan schreeuw ik diegene die MIJ in gevaar brengt wel toe.

Bellen bij inhalen levert in 99 van de 100 keer sowieso een gevaarlijke situatie op (ingehaalde persoon slingert bij het over de schouder kijken)
Is toch perfect op te anticiperen?
Je belt van voldoende ver, je houdt even de benen in en vertraagt (jaja, het kan!) en rijdt er dan vlot voorbij, liefst met even een handje als dank.

Er zullen altijd die 20% zijn die hevig schrikken bij het horen van ene bel, maar die zullen evenzeer schrikken van een gil achter hun. Ook geen idee waarom mensen altijd achterom kijken. Wat verwachten ze daar te zien? Een vrachtwagen? Een cruise schip? Meestal is het een fietser hoor...

Het enige waar ik het echt van krijg zijn koppels op de elektrische fiets. Je belt. Beiden houden de benen stil en de linkse remt dan om zich uit te laten zakken. Waardoor jij nog meer in de remmen moet en uiteindelijk nog een goeie 10 km/h rijdt. Terwijl je met tweemaal bijtrappen op een elektrische fiets zo voorbij je medefietser bent.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 11 sep 2018 14:45

Dat ver van te voren bellen vind ik een vreemd fenomeen. Op mijn fiets (triathlonfiets) gaat zoiets ook helemaal niet. Op het platte earostuur is geen plek voor een bel. Die zou ik al ergens onder de Garmin mount (hide my bell ofzo) moeten bevestigen. Alleen zit die weer helemaal weggewerkt onder mijn ligstuur. Ver van te voren bellen op deze manier breng ik mijzelf in (gevaarlijk) onbalans. Ik hou liever beide handen op het stuur. Ik ga overigens altijd met gepaste snelheid en pas nadat ze mij hebben opgemerkt en aan de kant gaan voorbij. Schreeuwen of roepen doe ik nooit. Even “freewheelen” werkt eigenlijk altijd goed is mijn ervaring. En ja een bedankje van mij kant kan er altijd af ;-)
Laatst gewijzigd door RVV op 11 sep 2018 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 11 sep 2018 14:57

rovar schreef: 11 sep 2018 07:11
rovar schreef: 11 sep 2018 00:17 Zonder al te veel te stigmatiseren en bevolkingsgroepen weg te zetten heb je in mijn ogen grofweg twee typen fietsers:

1) Fietsers die met de racefiets aan de kont geboren zijn. Die begrijpen de wieleretiquette en wielerjargon zoals: de baard scheren, eraf wapperen, linkeballen, een snok geven, een finale-pilletje pakken, iemand zijn karretje in de poep rijden, geen pro-teamkleding dragen en natuurlijk: bellen is verboden. Zeg maar het type Maarten Ducrot.

2) De veertigplusser die vroeger op zeer hoog amateurniveau gevoetbald heeft (zegt hij zelf), daarna alle marathons van de wereld gelopen heeft (kijk eens wat ik kan) en na lange knieblessures midden in de midlife crisis een alternatieve sport zoeken en met een bierbuik de fiets op kruipen (nog nooit gefietst maar stelt toch niets voor joh) en als haantjes elkaar helemaal eraf rijden op zondagmorgen in steeds wisselende fietsgroepjes omdat de ene na de andere afhaakt. Die snappen echt niets van fietsen (behalve elkaar eraf rijden dan, maar dat is alleen toegestaan tijdens het koersen).

Mag jij raden welk type ik ben.
De licht passief-agressieve ondertoon, het prachtig verwoorde dedain, dit moet wel haast type 2 zijn? Zelf ben ik 39 dus gevrijwaard van Cat 2 gelukkig. Bovendien alleen volgens eigen zeggen hoog gevolleybalt (wekelijks met de amateurs meegedaan in Sporthal Valkenhuizen, bovenop hoogte 80, hoger kan hier gewoon niet). :D :D
Afbeelding

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 11 sep 2018 15:38

Vraagje> Waarom wordt er wel op de stadsfiets gebeld als je iemand wilt passeren of waarschuwen?
Het is toch duidelijk dat dat gewoon voor 100 % geacepteerd wordt.
Door kinderen, werkelijk door iedereen en volledig geacepteerd.

Het probleem met bellen op de racefiets(30 jaar ervaring zelf) is dat het snelheidsverschil veel te groot is.Waar een gewone fietser hooguit 18-20km fietst en veel zit te dagdromen, gezellig te praten, om zich heen zit te kijken ed....komt de gemiddelde racefietser alleen of met een paar man of in een groep....... er aan ¨knallen met vaak 10 km snelheidsverschil.

Je hoort een bel en flits ...........daar is de racefietser al.Natuurlijk schrikken veel mensen daarvan.Ik zelf ook.Ik kijk ook altijd opzij in een reflex, dat gaat gewoon automatisch.

Als sommige nu niet willen begrijpen dat mede fietsers dat irritant vinden dan houdt alles op.

Hou nu gewoon je snelheid in(ga op de zelfde snelheid achter ze fietsen en bel rustig) en fiets ze rustig voorbij.Als je vlakbij ze bent en de zelfde snelheid fietst, kan je ook wel rustig vragen.Dat werkt ook perfect.

PS
Mijn favoriete bel is een Cannondale belletje.
Laatst gewijzigd door codex op 11 sep 2018 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 11 sep 2018 16:06

codex schreef: 11 sep 2018 15:38 Vaagje> Waarom wordt er wel op de stadsfiets gebeld als je iemand wilt passeren of waarschuwen?
Het is toch duidelijk dat dat gewoon voor 100 % geacepteerd wordt.
Door kinderen, wekelijk door iedereen en volledig geacepteerd.

Het probleem met bellen op de racefiets(30 jaar ervaring zelf) is dat het snelheidsverschil veel te groot is.Waar een gewone fietser hooguit 18-20km fietst en veel zit te dagdromen, gezellig te praten, om zich heen zit te kijken ed....komt de gemiddelde racefietser alleen of met een paar man of in een groep....... er aan ¨knallen met vaak 10 km snelheidsverschil.

Je hoort een bel en flits ...........daar is de racefietser al.Natuurlijk schrikken veel mensen daarvan.Ik zelf ook.Ik kijk ook altijd opzij in een reflex, dat gaat gewoon automatisch.

Als sommige nu niet willen begrijpen dat mede fietsers dat irritant vinden dan houdt alles op.

Hou nu gewoon je snelheid in(ga op de zelfde snelheid achter ze fietsen en bel rustig) en fiets ze rustig voorbij.Als je vlakbij ze bent en de zelfde snelheid fietst, kan je ook wel rustig vragen.Dat werkt ook perfect.

PS
Mijn favoriete bel is een Cannondale belletje.
:winkthumb:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 11 sep 2018 16:07

codex schreef: 11 sep 2018 15:38 Vaagje> Waarom wordt er wel op de stadsfiets gebeld als je iemand wilt passeren of waarschuwen?
Het is toch duidelijk dat dat gewoon voor 100 % geacepteerd wordt.
Door kinderen, wekelijk door iedereen en volledig geacepteerd.

Het probleem met bellen op de racefiets(30 jaar ervaring zelf) is dat het snelheidsverschil veel te groot is.Waar een gewone fietser hooguit 18-20km fietst en veel zit te dagdromen, gezellig te praten, om zich heen zit te kijken ed....komt de gemiddelde racefietser alleen of met een paar man of in een groep....... er aan ¨knallen met vaak 10 km snelheidsverschil.

Je hoort een bel en flits ...........daar is de racefietser al.Natuurlijk schrikken veel mensen daarvan.Ik zelf ook.Ik kijk ook altijd opzij in een reflex, dat gaat gewoon automatisch.

Als sommige nu niet willen begrijpen dat mede fietsers dat irritant vinden dan houdt alles op.

Hou nu gewoon je snelheid in(ga op de zelfde snelheid achter ze fietsen en bel rustig) en fiets ze rustig voorbij.Als je vlakbij ze bent en de zelfde snelheid fietst, kan je ook wel rustig vragen.Dat werkt ook perfect.

PS
Mijn favoriete bel is een Cannondale belletje.
Dit is wat ik vaak onderweg zie bij racefietsers die WEL een bel gebruiken. Zonder snelheid in te houden als een bezetene aan dag “ding” rinkelen/tingelen en dan het liefst zonder snelheid te minderen er hard langs gaan. Dom want nog steeds is de kans vrij groot dat er over de schouder (en slinger) word gekeken. En dan is het snelheidsverschil te hoog.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 sep 2018 17:00

RVV schreef:Dit is wat ik vaak onderweg zie bij racefietsers die WEL een bel gebruiken. Zonder snelheid in te houden als een bezetene aan dag “ding” rinkelen/tingelen en dan het liefst zonder snelheid te minderen er hard langs gaan. Dom want nog steeds is de kans vrij groot dat er over de schouder (en slinger) word gekeken. En dan is het snelheidsverschil te hoog.
Exact
codex schreef:Hou nu gewoon je snelheid in(ga op de zelfde snelheid achter ze fietsen en bel rustig) en fiets ze rustig voorbij.Als je vlakbij ze bent en de zelfde snelheid fietst, kan je ook wel rustig vragen.Dat werkt ook perfect.
Een bel is hier dus ondergeschikt. Een ratelnaaf of vriendelijk pardon is minstens zo effectief. Alleen wil een enkele drammer (er is er zelfs eentje die z'n onderschrift aanpast zodat dat drammen ook buiten dit topic om plaats kan vinden) dit niet begrijpen en je liever wegzetten als asociaal.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie