Alles over vakanties op én met de fiets

Opzet stuur Marmotte

pepijn
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2005 11:08

pepijn 12 sep 2018 15:19

Beste fietser,

Weet er iemand of het is toegestaan om tijdens de Marmotte een opzet stuur te gebruiken. Voor de vlakken stukken zou dit volgens mij wel effectief zijn.
Maar ik weet dus niet of dit reglementair is toegestaan tijdens de tocht.
Ik hoor graag reacties. Ik kon geen foto's vinden van deelnemers die dit gebruiken.
Dus mogelijk mag het niet,

Sportieve groet, Pepijn

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6200
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 sep 2018 15:54

Even in de regels kijken zou ik zeggen...

Los daarvan, welke vlakke stukken zie je voor je? die 15km valsplat omhoog richting de telegraph?
- Bij de start is het te druk om er ook maar over na te denken.
- dat tussenstuk naar de telegraph, zijn zoveel groepjes waar je in kunt duiken, dat is veel effectiever dan in een ligstuur duiken op je eentje. En op je ligstuur liggen in een groep lijkt me zeer onveilig.
- De rest van de route is klimmen of dalen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 12 sep 2018 16:22

Wat Mark zegt inderdaad, aan de voet van de glandon kan je voor de mat wachten op een groepje voor dat stuk naar de Telegraph, daar is het nog geneutraliseerd.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 12 sep 2018 19:08

Of het is toegestaan weet ik niet. Wel dat het totaal zinloos is. De start richting Allemont is vlak, maar rijden met opzetstuur is linke soep. Je rijdt dan sowieso tussen honderden anderen. Het stuk richting de Telegraph loopt enkel omhoog. Soms best stevig. Wie alleen rijdt, met of zonder opzetstuur wordt vroeg of laat toch ingehaald door een groep. Verder zijn er geen vlakke stukken. Misschien de laatste 5 km richting BdO, maar ook daar rijden altijd groepen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 12 sep 2018 19:45

Los van het reglement zou ik persoonlijk liever geen opzet- of ligsturen in een peloton zien in verband met veiligheid.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 12 sep 2018 20:09

2 maal de marmotte gereden. Heeft echt geen nut. Sterker nog, ook de Aple de Huez triathlon long distance gedaan. Had een opzetstuurstuurtje maar achteraf zat het in de klimmen in de weg, tijdens dalen had er niks aan, en echt vlak was het nergens. Ik zou het gewicht niet meeslepen op de marmotte.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 sep 2018 20:30

Linke soep. Je bent een gevaar voor jezelf, maar vooral voor anderen die achter je rijden. Met een opzetstuur is het veel moeilijker om een rechte lijn te houden, dan met een gewoon stuur. En als jij 1cm uitwijkt, dan moet die man achter je 2cm uitwijken en die man daarachter 3cm. Tien plaatsen verder naar achteren veroorzaak jij daardoor een valpartij. Je kunt beter op die twee vlakke stroken strak in het wiel kruipen. Dat gaat ook nog eens makkelijker als je je racestuur strak vast hebt.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 sep 2018 21:36

Of het toegestaan is weet ik niet eens, maar in peloton of bij een extreem druk evenement als de Marmotte is een ligstuur gewoon not done.

Dus wees geen lul en laat die triathlonsprieten thuis.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 sep 2018 09:45

Precies. Ga maar eens met een paar triatleten fietsen. Ze willen allemaal in de triatlonhouding op het ligstuur rijden, waardoor ze allemaal lichtjes gaan slingeren. In het eerste vlakke stuk tussen Le Bourg d'Oisans en de voet van de Glandon gebeuren de meeste ongelukken. Daar wil je met je vingertoppen bij de remmen zitten

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 13 sep 2018 10:02

Daarbij komt dat triatleten überhaupt niet kunnen sturen :lol:

Ik heb eens bij de Alpe d'Huez triatlon staan kijken. Daar reden gasten de volledige afstand op tijdritfietsen inclusief dicht achterwiel. Dat lijkt me in een dergelijk bergachtig gebied echt niet sneller.

pepijn
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2005 11:08

pepijn 13 sep 2018 10:06

Dank voor de reacties.
Sportieve groet, Pepijn

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 13 sep 2018 11:00

Slingeren met een ligstuur vind ik wel meevallen. Het grote probleem is dat je niet met de handen bij de remmen zit. Als iedereen met een ligstuur rijdt (ploegentijdrit) dan is dat geen probleem, zit je bij een gewone racefiets in het wiel dan kan je nooit snel genoeg remmen mocht er plots wat gebeuren. Gewoon niet doen dus.
Veel succes met de Marmotte

Plaats reactie