Gravel-racers
-
- Forum-lid
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Ik heb een jaar of vier op een cyclocrosser gereden alsof het een graveller was. Dus geen veldritwedstrijden of iets dergelijks mee gereden, maar gebruikt op veldwegen, de bossen, de hei en andere onverharde ondergronden. Ook ben ik er mee op vakantiefiets geweest. Dit jaar een graveller gekocht omdat de zit beter is (relaxter), de banden veel breder kunnen (er passen dikke 2.1 inch mtb-banden in) en de schijfremmen een genot zijn tov de oude remmen op de crosser.
Michiel
Goed idee, misschien niet zo makkelijk uit te voeren. De meeste 2de hands cyclocrossers die nu op de markt zijn verschillen nogal van een (moderne) cyclocrosser of gravelbike: alu-frame met carbon vork, racefiets-wielen met snelspanner, velgrem en binnenband, ruimte voor max 38/40mm banden.
Dit in tegenstelling tot wat je nu kan kopen als CX/GX fiets: full carbon frame (dat meer dempt), bredere tubeless velgen (lagere bandenspanning) met steekas en schijfrem. Dat is een wereld van verschil in grip en comfort bij afdalingen en stukken "wortelbos".
Anyhow, als je 't naar de zin gaat hebben op een 2de hands cyclocrosser, dan is gravel ook wat voor je. Als je niet naar de zin hebt, dan kan 't de 2de hands cyclocrosser zijn die jou op 't verkeerde spoor zet.
William
(ik ben 2e jaar geleden overgestapt van 'klassieke' cyclocrosser naar een moderne. Ik rij veldtoertochten, zandpaden, makkelijke mountainbikeroutes in 't buitenland, en slecht weer training in Nederland op de CX)
Ik twijfel erg tussen deze 2 fietsen, hetzelfde frame (op kleur na) en het enige verschil is de prijs en de afmontage. Vind de groene kleur mooier, daarom neig ik meer daarheen. Alleen voor 44,- meer is die afgemonteerd met Tiagra, iemand goede/ slechte ervaring met Sora?
http://www.wiggle.nl/vitus-substance-gr ... -tiagra-1/
http://www.wiggle.nl/vitus-substance-gr ... ke-sora-1/
http://www.wiggle.nl/vitus-substance-gr ... -tiagra-1/
http://www.wiggle.nl/vitus-substance-gr ... ke-sora-1/
Tiagra is 10 versnellingen, Sora is 9 versnellingen. Ik zou kiezen voor 10 versnellingen, zodat je of een tandje kleiner kunt rijden of de stappen tussen de versnellingen kleiner kunt houden.enickma schreef: ↑12 sep 2018 20:31 Ik twijfel erg tussen deze 2 fietsen, hetzelfde frame (op kleur na) en het enige verschil is de prijs en de afmontage. Vind de groene kleur mooier, daarom neig ik meer daarheen. Alleen voor 44,- meer is die afgemonteerd met Tiagra, iemand goede/ slechte ervaring met Sora?
William
Kan niet uit ervaring spreken, maar zou persoonlijk ook wel voor de Tiagra kiezen.enickma schreef: ↑12 sep 2018 20:31 Ik twijfel erg tussen deze 2 fietsen, hetzelfde frame (op kleur na) en het enige verschil is de prijs en de afmontage. Vind de groene kleur mooier, daarom neig ik meer daarheen. Alleen voor 44,- meer is die afgemonteerd met Tiagra, iemand goede/ slechte ervaring met Sora?
http://www.wiggle.nl/vitus-substance-gr ... -tiagra-1/
http://www.wiggle.nl/vitus-substance-gr ... ke-sora-1/
Ben zelf ook al hele tijd aan het uitkijken naar woon-werk / gravel / slecht weer / bikepacking (beperkte mate). Hele tijd Trek Checkpoint overwogen, maar omwille van budget begin ik toch terug naar de Vitussen te neigen.
Enkel vind ik het gewicht (zeker van Tiagra) nogal veel. Of maak ik me hierom zorgen voor niets? Alpen zijn niet meteen het plan, maar Eifel en Vogezen zijn wel zeker en vast opties.
http://www.wiggle.nl/vitus-substance-gr ... -tiagra-1/
http://www.wiggle.nl/vitus-substance-v2 ... e-apex1-1/
Verschil van €480 is ook enorm groot. Loont de moeite om up te graden voor dit bedrag?
Verder kwam ik ook deze tegen - Iemand ervaringen mee?
https://www.bikester.be/712480.html
Verdere tips / aanbiedingen zeker welkom!
Prijs max €1200
Voor woon-werk ben ik eventueel al wel van plan om extra setje wielen aan te schaffen met naafdynamo.
Bedankt alvast
Let er bij die Vitussen op dat de omschrijving op Wiggle (en ook elders) nogal brak is. Het verschil in vork en wielen haal je er nog wel uit, maar bij de Tiagra staat dat ie hydraulische remmen heeft en dat is duidelijk niet het geval.
Wat ook niet geheel duidelijk is is de maximale band die er in kan. Soms wordt er voor de V1 gesproken over 38mm en soms over 47mm. Ik vermoed dat het 38mm voor 700c wielen is en 47mm bij 650b, maar of die laatste ook daadwerkelijk in de V1 passen?
Een alternatief is wellicht de Pinnacle Arkose. De Arkose 2 2018 past precies in je budget en zou volgens Evans 10.5kg wegen: https://www.evanscycles.com/en-nl/pinna ... e-EV306245
Wat ook niet geheel duidelijk is is de maximale band die er in kan. Soms wordt er voor de V1 gesproken over 38mm en soms over 47mm. Ik vermoed dat het 38mm voor 700c wielen is en 47mm bij 650b, maar of die laatste ook daadwerkelijk in de V1 passen?
Een alternatief is wellicht de Pinnacle Arkose. De Arkose 2 2018 past precies in je budget en zou volgens Evans 10.5kg wegen: https://www.evanscycles.com/en-nl/pinna ... e-EV306245
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16515
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
De Trek Checkpoint ALR 4 heeft een aanbevolen verkoopprijs van 1599 Euro.
Als je daar 25% korting af haalt valt deze perfect binnen je budget.
Te koop aan deze prijs bij Wim De Vos fietsen in Oosterhout, en als hij deze in de winkel heeft staan gaat er nog wel iets extra af.
Alu frame met 12 mm steekassen, Tiagra 10-speed groep met hydraulische schijfremmen.
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 4/p/22628/
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Had inderdaad ook al door dat er wat informatie niet totaal klopte op Wiggle.
Oa inderdaad die mechanische remmen.
Qua bandbreedte hoeft het voor mij niet extreem te gaan dus zal dit in ieder geval wel naar wens zijn.
25% korting zou het wel een andere zaak maken.Lcsmet schreef: ↑17 sep 2018 17:38 De Trek Checkpoint ALR 4 heeft een aanbevolen verkoopprijs van 1599 Euro.
Als je daar 25% korting af haalt valt deze perfect binnen je budget.
Te koop aan deze prijs bij Wim De Vos fietsen in Oosterhout, en als hij deze in de winkel heeft staan gaat er nog wel iets extra af.
Eens een keertje tijd vrij maken om er langs te gaan dus