Deze snap ik nog niet zo goed.HarryuitHilversum schreef: ↑16 sep 2018 21:03 De angst om te hard te remmen bij schijfremmen is niet nodig.
Velgremmen hebben een hogere absolute remkracht. Schijfremmen (hydraulisch) zijn beter doseerbaar en kosten minder handkracht. Dus bij een noodstop zal je de velgrem eerder te hard inknijpen dat de schijfrem.
Hydraulische remmen (of dat nou op een schijf of een velg aangrijpt doet niet ter zake), kosten minder handkracht om te bedienen. Dus als je ze met dezelfde kracht bediend (al dan niet met het aanleggen en doorknijpen), oefen je toch veel meer "remkracht" uit?
Een noodstop die je weet dat gaat komen (afrijden op een pion en dan zo snel mogelijk stilstaan), ga je de verwachtte dosseerbaarheid gebruiken en flink doorremmen. Plus je hebt in je hoofd al zitten dat het erg goed remt, wat sowieso maakt dat je resoluter tot stil stand komt.
Maar een noodstop op de weg, bij een onverwachtte gebeurtenis, zal een reflex zijn, dan ga je gewoon vol hengsten aan je remmen. Behalve als je die reflexen structureel traint natuurlijk, maar dat doet geen enkele toerfietser.
Sta je sneller stil met hydraulische (schijf-)remmen? Als je behalve het extra remvermogen ook dikkere banden (meer rubber, meer contactoppervlak met de weg) gemonteerd hebt, dan wel. Monteer je dezelfde banden, kan je niet meer vertragen dan je al kon met mechanische remmen.
Dus het voordeel zit hem in de eenvoudigheid, met minder kracht kunnen werken. En als je dan voor schijfremmen gekozen hebt, dat er ruimte is om 30mm of meer banden eronder te zetten.