Het grote schijfremmentopic
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik denk ook dat over een jaar of 3 velgremmen stoppen met functioneren. De maximale fashion-levenduur zal rond de twee jaar zitten, dus met 3 jaar remmen ze gewoon niet meer.
Less is bore
Geen idee wat je er mee wilt fietsen, maar de meeste mensen om ons heen die een nieuwe fiets kopen (in het meer dan heuvelachtige gebied om de Ventoux) kopen velgremmen. Ik heb toch het idee dat een meer een dingetje is van de lage landen.
(Heb kortgeleden een nieuwe fiets gekocht met velgremmen).
Wat een gelul, daar gaat het helemaal niet om. De hamvraag is of ik nog wil investeren in een (relatief) ouderwets systeem. Wellicht is dat niet slim. Het enige waar ik mij zorgen om maak is of het niet overdone is.daniel1975 schreef: ↑21 sep 2018 12:27 Ik denk ook dat over een jaar of 3 velgremmen stoppen met functioneren. De maximale fashion-levenduur zal rond de twee jaar zitten, dus met 3 jaar remmen ze gewoon niet meer.
Piepen, afstellen, gewicht etc. etc. maak ik me allemaal niet druk om, ben techneut en haal ook mijn hele motor (en blok) uit elkaar. Dan zullen die schijfremmen ook wel lukken.
Tja... voorlopig nog geen spannende afdalingen. Maar er over 3 jaar achter komen dat ik toch beter had kunnen kiezen voor schijven zou ik jammer vinden.Jans schreef: ↑21 sep 2018 12:29Geen idee wat je er mee wilt fietsen, maar de meeste mensen om ons heen die een nieuwe fiets kopen (in het meer dan heuvelachtige gebied om de Ventoux) kopen velgremmen. Ik heb toch het idee dat een meer een dingetje is van de lage landen.
(Heb kortgeleden een nieuwe fiets gekocht met velgremmen).
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik heb met beide gereden, op dezelfde fietsmet dezelfde groep (Sram Etap Hrd).
Het maakt geen enkel verschil.
Ik heb op mijn Trek Domane SLR mijn 140 mm schijf vooraan na een jaar gewisseld met een 160 mm schijf. Achteraan heb ik de 140 mm schijf behouden, je remt immers vooral met je voorwiel.
Enkel en alleen om in het hooggebergte, mogelijk, een beetje overschot te hebben.
Er vanuit gaande dat 160 mm schijven iets minder snel heet worden.
Geen idee of het echt iets heeft uitgehaald maar het heeft wel gewerkt.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
160 0f 140mm schijven voor, ligt een beetje aan je gewicht Keesh.
Ben je heel zwaar dan uiteraard 160mm.
Ikzelf heb bij m'n cyclocrosser de 160mm vervangen door een 140mm en dat remt prima, ben ook niet zo zwaar.
Heb bij m'n MTB's ook de 180 schijf voor vervangen door een 160mm.
Is een kwestie van proberen, een schijf is niet zo duur, adapter ertussenuit en klauw weer monteren.
Ben je heel zwaar dan uiteraard 160mm.
Ikzelf heb bij m'n cyclocrosser de 160mm vervangen door een 140mm en dat remt prima, ben ook niet zo zwaar.
Heb bij m'n MTB's ook de 180 schijf voor vervangen door een 160mm.
Is een kwestie van proberen, een schijf is niet zo duur, adapter ertussenuit en klauw weer monteren.
Ja precies, het is een prettig idee dat je nog kunt downscalen (in mijn geval) d.m.v. de adapter er tussenuit te halen en de schijf te wisselen. Ben zelf 95 [kg] (en 2 meter ), maar momenteel 'aai' ik de remmen meer dan dat ik ze echt gebruik (V-brakes). Vandaar dat ik wil overwegen om 140/140 te rijden, om de 'bite' er een beetje uit te halen in het geval van een noodsituatie.
Warmteafvoer van de schijf maak ik me eigenlijk geen zorgen om. Als ik de bergen in zou gaan zou ik altijd nog 160 mm schijven kunnen monteren.
Warmteafvoer van de schijf maak ik me eigenlijk geen zorgen om. Als ik de bergen in zou gaan zou ik altijd nog 160 mm schijven kunnen monteren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Op de racert heb ik 160mm voor achter 140mm. Dat is met 80kg prima. Een 160mm voor hoef je net wat minder kracht te zetten, de balans voor achter vind ik ook fijner. Eerst had ik 160mm achter, maar dat is echt overkill, je remt met de racer lang niet zo hard en agressief als op de MTB
Op de XC MTB heb ik 180mm/160mm dat werkt daar voor mij prima
Op de XC MTB heb ik 180mm/160mm dat werkt daar voor mij prima
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hoezo gelul?keesh schreef: ↑21 sep 2018 12:31Wat een gelul, daar gaat het helemaal niet om. De hamvraag is of ik nog wil investeren in een (relatief) ouderwets systeem. Wellicht is dat niet slim. Het enige waar ik mij zorgen om maak is of het niet overdone is.daniel1975 schreef: ↑21 sep 2018 12:27 Ik denk ook dat over een jaar of 3 velgremmen stoppen met functioneren. De maximale fashion-levenduur zal rond de twee jaar zitten, dus met 3 jaar remmen ze gewoon niet meer.
Piepen, afstellen, gewicht etc. etc. maak ik me allemaal niet druk om, ben techneut en haal ook mijn hele motor (en blok) uit elkaar. Dan zullen die schijfremmen ook wel lukken.
Jij schrijft toekomstbestendig?
Wat is er onbestendig aan velgremmen? Je maakt je druk over teveel remkracht, en komt dan met zo’n hol argument? Zeg dan gewoon dat je schijven wilt om de looks of om erbij te horen, verzin geen doelloze argumenten.
Less is bore
Kerel echt, je hebt geen idee. Je kent me niet, je doet aannames die niet kloppen. De looks interesseren me niet, erbij horen nog veel minder. Ik geef nu geld uit, dan maak ik graag een verantwoorde (als in: iets waar ik over 5 jaar nog achter sta) keuze.daniel1975 schreef: ↑21 sep 2018 17:51Hoezo gelul?keesh schreef: ↑21 sep 2018 12:31Wat een gelul, daar gaat het helemaal niet om. De hamvraag is of ik nog wil investeren in een (relatief) ouderwets systeem. Wellicht is dat niet slim. Het enige waar ik mij zorgen om maak is of het niet overdone is.daniel1975 schreef: ↑21 sep 2018 12:27 Ik denk ook dat over een jaar of 3 velgremmen stoppen met functioneren. De maximale fashion-levenduur zal rond de twee jaar zitten, dus met 3 jaar remmen ze gewoon niet meer.
Piepen, afstellen, gewicht etc. etc. maak ik me allemaal niet druk om, ben techneut en haal ook mijn hele motor (en blok) uit elkaar. Dan zullen die schijfremmen ook wel lukken.
Jij schrijft toekomstbestendig?
Wat is er onbestendig aan velgremmen? Je maakt je druk over teveel remkracht, en komt dan met zo’n hol argument? Zeg dan gewoon dat je schijven wilt om de looks of om erbij te horen, verzin geen doelloze argumenten.
Als betekent dat de 'fietswereld' straks definitief overgaat op schijven, en ik met velgremmen over een aantal jaar bijv. een set nieuwe velgen wil, is de keus voor velgen met remrand een stuk minder, Of als je remhoeven over een aantal jaren versleten zijn.
Ik zie hetzelfde aan mijn huidige ATB (2003), das er 1 met 26 inch wielen en 3x9, Niks mis mee, maar de keus aan vervangingsonderdelen is momenteel zeer beperkt. Crankset? Altus of Alivio. V-Brake? Idem. Ik voorzie voor fietsen met velgremmen eenzelfde toekomst, weet enkel nog niet op welke termijn.
Ik vind het een beetje jammer dat de anti-schijf brigade hier zich zo negatief uit. Ik probeer gewoon de voor en nadelen voor mijzelf op een rijtje te zetten. Heb werkelijk nog geen idee waar ik voor ga kiezen. Het kan zijn dat ik alsnog voor een fiets met velgremmen kies, maar dat zal dan zijn omdat ik de remkracht van schijven overdone vind.
Fijne avond!
Leveren ze vast niet in Frankrijk. zoals al eerder geschreven, het aandeel schijfremmen is hier veel lager dan in Nederland/België. En ook voor @keesh, er moet hier echt wel geremd worden, ook de locals remmen als ze de Ventoux af gaan.
Maar het lijkt de leveranciers gelukt te zijn om de goegemeente te overtuigen dat je niet zonder schijfremmen kunt, zelfs niet als je volkomen vlak rijdt.