Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik vermoed dat zowel schijven als velgremmen nog wel een tijdje naast elkaar zullen blijven bestaan, al zullen sommige merken meer inzetten op schijven dan andere. Maar de eerste jaren zie ik Shimano en Campa nog niet stoppen met velgremmen, zelfs niet in het topsegment. (tot zover de glazen bol modus)
In ieder geval lijkt het profpeloton nog steeds niet gewonnen voor schijfgerem. Dat is zeker geen goede reclame voor deze techniek.
Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk dat je bij vele steekassystemen een inbussleutel moet gebruiken om je wiel eruit te krijgen. Dan besef je pas hoe geniaal eenvoudig en makkelijk een quick release is.
In ieder geval lijkt het profpeloton nog steeds niet gewonnen voor schijfgerem. Dat is zeker geen goede reclame voor deze techniek.
Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk dat je bij vele steekassystemen een inbussleutel moet gebruiken om je wiel eruit te krijgen. Dan besef je pas hoe geniaal eenvoudig en makkelijk een quick release is.
Liv Langma. Eindelijk een fiets voor me waar de zadelpen een redelijk stukje uit het frame komt. Er was ook een Langma met schijfremmen hoor, dus ik had de keuze.
Als je kijkt bij het item over Lapierre, dan kun je zien dat de Fransen dus niet zo van de schijfremmen zijn.
Dus beslissen de importeurs/FM's wat "wij" willen. Wat krijg je als reactie als je hier een opmerking over maakt? "De klant wil het". Oftewel, omdat je niet veel anders kunt kopen, moet je wel.
@SqueeZer, ik ga niet in op al je beweringen, maar als je schrijft "dat Fransen schijnbaar niet van schijfremmen mogen weten". Misschien verwacht je het niet, maar ook de Fransen hebben internet. En ook nog redelijke fietsblaadjes. Fransen blijken dus vaak andere beslissingen te nemen dan dat fietsers in Nederland/België doen, terwijl ze wel veel vaker in de bergen fietsen. Net het punt wat bij veel Belgen/Nederlanders de doorslag geeft om toch maar voor schijfremmen te kiezen. Want stel je voor "dat ik over drie jaar nog eens in de bergen ga fietsen".
Maar gelukkig zijn er op dit moment nog keuzes voldoende voor beide uitvoeringen.
Maar gelukkig zijn er op dit moment nog keuzes voldoende voor beide uitvoeringen.
Ik zou de statistiek rond Jans haar beweringen wel eens willen zien (Frankrijk vs Benelux). Buikgevoel is dikwijls niet de realiteit.
Anyway, de industrie pusht de schijfrem, en de consument slikt. Net zoals met zoveel andere 'vernieuwingen' die sommige verbeteringen in zich dragen maar op andere vlakken een stukje achteruitgang zijn. Ik vraag mij af of de velgrem overblijft als 'instapper' en/of aan de bovenkant van de markt...
Anyway, de industrie pusht de schijfrem, en de consument slikt. Net zoals met zoveel andere 'vernieuwingen' die sommige verbeteringen in zich dragen maar op andere vlakken een stukje achteruitgang zijn. Ik vraag mij af of de velgrem overblijft als 'instapper' en/of aan de bovenkant van de markt...
Nee hoor, geen buikgevoel, ik zie het dagelijks. Ook de nieuwe fietsen bij twee verenigingen zijn veel vaker velg dan schijfrem.raven14 schreef: ↑22 sep 2018 13:36 Ik zou de statistiek rond Jans haar beweringen wel eens willen zien (Frankrijk vs Benelux). Buikgevoel is dikwijls niet de realiteit.
Anyway, de industrie pusht de schijfrem, en de consument slikt. Net zoals met zoveel andere 'vernieuwingen' die sommige verbeteringen in zich dragen maar op andere vlakken een stukje achteruitgang zijn. Ik vraag mij af of de velgrem overblijft als 'instapper' en/of aan de bovenkant van de markt...
@Squeezer, ik woon zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt in een ander gebied. Daar bij de wijnboeren. Vaak veel hoger budget dan de gemiddelde Nederlander. (Uitschieters heb je overal )
Voor mezelf hoop ik dat ik eventueel bij een volgende fiets nog velgremmen kan kopen (ga er wel van uit) omdat ik het terugplaatsen van achterwiel al lastig genoeg vind.
Ik heb schijfremmen, en een steekas met QR 'hendel' (hoe noem je dat eigenlijk?).
Een wiel wisselen is echt niet zoveel moeilijker geworden.
Een wiel wisselen is echt niet zoveel moeilijker geworden.
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Heb een gravelracer maar vindt het maar een geklungel om een wiel te plaatsen,
Dan is mijn race fiets een verademing met steekassen
Heb niks te schijfremmen op een atb
Maar de fiets fabirkanten zijn de minst objectieven groep en uiteraard willen die disc fietsen is omzet
Niet alles wat ze uit brengen is goed presfit is een ramp maar voor hungoedkoper te produceren dan italiaanse of bsa draad tappen
Ik blijf lekker met mijn velgremmen rijden die goed remmen en licht zijn.
En als er geen frames meer zijn laat ik wel een mooi wind bouwen
Dan is mijn race fiets een verademing met steekassen
Heb niks te schijfremmen op een atb
Maar de fiets fabirkanten zijn de minst objectieven groep en uiteraard willen die disc fietsen is omzet
Niet alles wat ze uit brengen is goed presfit is een ramp maar voor hungoedkoper te produceren dan italiaanse of bsa draad tappen
Ik blijf lekker met mijn velgremmen rijden die goed remmen en licht zijn.
En als er geen frames meer zijn laat ik wel een mooi wind bouwen
Ik zag op Corsica (toch Frankrijk) uitsluitend schijfremmen! Op MTB's
Op racers reden de locals nagenoeg allemaal met velgremmen. 1 ploegje (leek een vet gesponsorde ploeg met auto bij zich) wel 8 man met discs.
De voors en tegens zijn inmiddels wel gepasseerd.
Ik rij zelf met velgremmen en de afgelopen 3,5 week toch 10.000en meters omlaag gereden en heb niet het idee dat ik remkracht tekort kwam en ik lust toch ook een taartje en een extra bordje pasta.
Als je niet kan dalen gaan schijfremmen dat probleem niet oplossen.
3 weken op de camping vind ik velgremmen sowieso een voordeel. Iedere dag wiel eruit en erin en als er wat is los je het zelf heel snel en eenvoudig op.
Maar het argument toekomstbestendig boeit me wel. Volgens mij staan er door West-Europa 10tallen miljoenen racers met velgremmen.
Ik geloof niet dat ik het mee ga maken dat ik daar geen onderdelen voor kan krijgen.
Zelfs voor m'n 40 jaar oude retro fiets (die ik ook diverse keren per jaar gebruik) kan ik steeds zonder problemen nog alles krijgen.
En een toekomstbestendige fiets?
Is die dan van titanium? Want dat is nagenoeg onverwoestbaar.
Is die dan van staal? Eenvoudig reparaties aan frame uit te voeren.
Moet daar dan een 14 speed op zitten? Of cardan? 31inch wielen?
Is een toekomstbestendige fiets net zoiets als een saaie auto die je niet voor jezelf koopt maar vooral wat hij na vier jaar oplevert?
Volgens mij moet een fiets vooral passen. Zowel kwam lichaamsbouw en budget.
Dan moet een fiets veilig zijn en wie denkt dat schijven veiliger zijn lekker schijven nemen.
Dan moet hij functioneel zijn. Wat je er mee gaat doen. Klimmen, kasseien, met tassen maar ook onderhoud en kwetsbaarheid. Wie denkt dat schijven dan een betere oplossing zijn lekker schijven nemen.
En dan moet een fiets er nog een beetje geil uitzien. En ja als er profs mee rijden wordt bij veel mensen de smaak beïnvloed. Daarom sponsoren fabrikanten ook ploeg
Prima. Lekker schijven nemen als je het ook nog mooi vindt.
Dat FM's meer fietsen met schijven inkopen is logisch. Heeft uiteraard ook met vraag te maken. Maar een FM zal meer onderhoud op een fiets met schijven kunnen doen dan op een fiets met velgremmen. Dus hij heeft een extra belang om schijven te adviseren.
Op racers reden de locals nagenoeg allemaal met velgremmen. 1 ploegje (leek een vet gesponsorde ploeg met auto bij zich) wel 8 man met discs.
De voors en tegens zijn inmiddels wel gepasseerd.
Ik rij zelf met velgremmen en de afgelopen 3,5 week toch 10.000en meters omlaag gereden en heb niet het idee dat ik remkracht tekort kwam en ik lust toch ook een taartje en een extra bordje pasta.
Als je niet kan dalen gaan schijfremmen dat probleem niet oplossen.
3 weken op de camping vind ik velgremmen sowieso een voordeel. Iedere dag wiel eruit en erin en als er wat is los je het zelf heel snel en eenvoudig op.
Maar het argument toekomstbestendig boeit me wel. Volgens mij staan er door West-Europa 10tallen miljoenen racers met velgremmen.
Ik geloof niet dat ik het mee ga maken dat ik daar geen onderdelen voor kan krijgen.
Zelfs voor m'n 40 jaar oude retro fiets (die ik ook diverse keren per jaar gebruik) kan ik steeds zonder problemen nog alles krijgen.
En een toekomstbestendige fiets?
Is die dan van titanium? Want dat is nagenoeg onverwoestbaar.
Is die dan van staal? Eenvoudig reparaties aan frame uit te voeren.
Moet daar dan een 14 speed op zitten? Of cardan? 31inch wielen?
Is een toekomstbestendige fiets net zoiets als een saaie auto die je niet voor jezelf koopt maar vooral wat hij na vier jaar oplevert?
Volgens mij moet een fiets vooral passen. Zowel kwam lichaamsbouw en budget.
Dan moet een fiets veilig zijn en wie denkt dat schijven veiliger zijn lekker schijven nemen.
Dan moet hij functioneel zijn. Wat je er mee gaat doen. Klimmen, kasseien, met tassen maar ook onderhoud en kwetsbaarheid. Wie denkt dat schijven dan een betere oplossing zijn lekker schijven nemen.
En dan moet een fiets er nog een beetje geil uitzien. En ja als er profs mee rijden wordt bij veel mensen de smaak beïnvloed. Daarom sponsoren fabrikanten ook ploeg
Prima. Lekker schijven nemen als je het ook nog mooi vindt.
Dat FM's meer fietsen met schijven inkopen is logisch. Heeft uiteraard ook met vraag te maken. Maar een FM zal meer onderhoud op een fiets met schijven kunnen doen dan op een fiets met velgremmen. Dus hij heeft een extra belang om schijven te adviseren.