Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13675
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Heel vervelend als jij een van de honderd bent die geen fiets met schijven wil. Maar dan heb je over 1 a 2 jaar een probleem, want je hebt weinig keuze mee.
En als er geen frames meer zijn, worden er ook geen groepen meer gemaakt en onderdelen.
De top aero fietsen komen al niet meer met velgremmen en terecht, waarom zou je als fabrikant twee fietsen ontwerpen in het topsegment waar geld niet veel uitmaakt en je met een schijf gewoon een (veel) betere fiets kan maken.
De nadelen voor ons amateurs NUL, behalve misschien de iets hogere prijs.
Begrijp me goed ik had geen probleem met velgremmen in droogweer ook niet in het hooggebergte, En het is niet perse nodig, maarja een auto met 300pk is ook niet nodig maar ik heb hem liever als eentje met 150, dat is hier ook, mijn huidige disc fiets is echt nog een klap beter dan de oude met velgrem en die stond al te boek als een van de betere. Ik ben echt best verrast over het verschil, wat veel meer door de steekassen en wielenkomt, maar dat is wel inherent aan de bouw van een fiets met schijven.
De beste fietsen zijn nu gewoon de fietsen met disc en niet die met velgremmen. Dat de profs nog op velgremmen rijden heeft veelal met het gewicht te maken, maar dat maakt voor ons niet veel uit en met topmateriaal is een 7 a 7.1 kg geen enkel probleem en bij sommige merken en onderdelen is 6.8 gewoon mogelijk.
En als er geen frames meer zijn, worden er ook geen groepen meer gemaakt en onderdelen.
De top aero fietsen komen al niet meer met velgremmen en terecht, waarom zou je als fabrikant twee fietsen ontwerpen in het topsegment waar geld niet veel uitmaakt en je met een schijf gewoon een (veel) betere fiets kan maken.
De nadelen voor ons amateurs NUL, behalve misschien de iets hogere prijs.
Begrijp me goed ik had geen probleem met velgremmen in droogweer ook niet in het hooggebergte, En het is niet perse nodig, maarja een auto met 300pk is ook niet nodig maar ik heb hem liever als eentje met 150, dat is hier ook, mijn huidige disc fiets is echt nog een klap beter dan de oude met velgrem en die stond al te boek als een van de betere. Ik ben echt best verrast over het verschil, wat veel meer door de steekassen en wielenkomt, maar dat is wel inherent aan de bouw van een fiets met schijven.
De beste fietsen zijn nu gewoon de fietsen met disc en niet die met velgremmen. Dat de profs nog op velgremmen rijden heeft veelal met het gewicht te maken, maar dat maakt voor ons niet veel uit en met topmateriaal is een 7 a 7.1 kg geen enkel probleem en bij sommige merken en onderdelen is 6.8 gewoon mogelijk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Wasbeer 2006,
Het lijkt er op dat je je wensen voor werkelijkheid neemt.
Een Scott foil, toch wel een top aero fiets, is volgend jaar nog steeds met gewone remmetjes te krijgen.
Dat er voor de gewone fietser nul nadelen aan schijven zitten blijkt toch niet echt uit het aantal topics over technische dingetjes met schijven.
Je stelt dat discfietsen "gewoon beter" zijn en dat is je volste recht, maar daarom hoeft het zo nog niet te zijn.
En voor de profs zijn er nog wel wat meer issues dan enkel gewicht. Ik denk dan vooral aan tragere wielwissels en compatibiliteitsproblemen met wielen van de neutrale wagen.
Het lijkt er op dat je je wensen voor werkelijkheid neemt.
Een Scott foil, toch wel een top aero fiets, is volgend jaar nog steeds met gewone remmetjes te krijgen.
Dat er voor de gewone fietser nul nadelen aan schijven zitten blijkt toch niet echt uit het aantal topics over technische dingetjes met schijven.
Je stelt dat discfietsen "gewoon beter" zijn en dat is je volste recht, maar daarom hoeft het zo nog niet te zijn.
En voor de profs zijn er nog wel wat meer issues dan enkel gewicht. Ik denk dan vooral aan tragere wielwissels en compatibiliteitsproblemen met wielen van de neutrale wagen.
30 jaar geleden kocht in vier buitensporig dure tubevelgen waar ik vier knappe wieltjes mee bouwde.
De eerste prof ploegen reden inmiddels op draadbandjes! Was van Petegem ook heel blij mee (NOT)
M'n fietsmaatjes verklaarde me allemaal voor gek: "over 2 jaar is er geen fatsoenlijk tube meer te krijgen!!!"
We weten allemaal hoe dat is afgelopen
Ik hoef geen topfiets want ik ben maar een wielertoerist
Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste. Sterker ik rij op staal
Ik hoef geen dure fiets want ik heb nog een paar hobby's
Ik hoef geen Aero want ik hoef niks te winnen
Ik hoef geen lichte fiets wat in mijn geval ook volslagen belachelijk argument zou zijn
Ik wil een fiets waar ik NOOIT gezeik mee heb. Ik heb ook nooit wat aan m'n fiets dus ga ik dat niet aanpassen/veranderen.
Ik wil een fiets waar ik zelf eenvoudig ALLE onderhoud op kan doen
En over twee jaar een probleem?
Wat te denken van het enorme aanbod aan tweedehands topfietsen met velgremmen. Ik kijk er nu al naar uit. Niemand wil dan blijkbaar meer die topfietsen van 2017 met velgremmen meer hebben. Koop ik voor 1000 Euro een fiets die 10 maal zoveel heeft gekost omdat niemand meer velgremmen wil.
Een De Rosa, Willier of Bianchi met Campa SR voor 1000 pietermannen. Smullen zeg ik!
Neo-retro zal een nieuwe trend worden
Ik post hierboven dat ik voor een 40 jaar oude fiets nog probleemloos aan onderdelen kan komen. En met die 40 jaar oude fiets heb ik de afgelopen jaren ook nog tientallen knappe bergjes gereden.
M'n nieuwste fiets zit een recente Chorus groep op en wat gaat mij dat nou over twee jaar voor probleem bezorgen? Niks. Flauwekul!
Natuurlijk zetten schijven door maar - ik hoop nog 15 jaar te fietsen - ik ga echt probleemloos aan m'n spullen komen.
Als ik over 2 jaar een probleem heb krijgt wasbeer van mij een knappe fles wijn!
Ik heb het in m'n DIGITALE (dat dan weer wel) agenda gezet. Herfst 2020 wordt blijkbaar een gitzwarte periode voor me
De eerste prof ploegen reden inmiddels op draadbandjes! Was van Petegem ook heel blij mee (NOT)
M'n fietsmaatjes verklaarde me allemaal voor gek: "over 2 jaar is er geen fatsoenlijk tube meer te krijgen!!!"
We weten allemaal hoe dat is afgelopen
Ik hoef geen topfiets want ik ben maar een wielertoerist
Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste. Sterker ik rij op staal
Ik hoef geen dure fiets want ik heb nog een paar hobby's
Ik hoef geen Aero want ik hoef niks te winnen
Ik hoef geen lichte fiets wat in mijn geval ook volslagen belachelijk argument zou zijn
Ik wil een fiets waar ik NOOIT gezeik mee heb. Ik heb ook nooit wat aan m'n fiets dus ga ik dat niet aanpassen/veranderen.
Ik wil een fiets waar ik zelf eenvoudig ALLE onderhoud op kan doen
En over twee jaar een probleem?
Wat te denken van het enorme aanbod aan tweedehands topfietsen met velgremmen. Ik kijk er nu al naar uit. Niemand wil dan blijkbaar meer die topfietsen van 2017 met velgremmen meer hebben. Koop ik voor 1000 Euro een fiets die 10 maal zoveel heeft gekost omdat niemand meer velgremmen wil.
Een De Rosa, Willier of Bianchi met Campa SR voor 1000 pietermannen. Smullen zeg ik!
Neo-retro zal een nieuwe trend worden
Ik post hierboven dat ik voor een 40 jaar oude fiets nog probleemloos aan onderdelen kan komen. En met die 40 jaar oude fiets heb ik de afgelopen jaren ook nog tientallen knappe bergjes gereden.
M'n nieuwste fiets zit een recente Chorus groep op en wat gaat mij dat nou over twee jaar voor probleem bezorgen? Niks. Flauwekul!
Natuurlijk zetten schijven door maar - ik hoop nog 15 jaar te fietsen - ik ga echt probleemloos aan m'n spullen komen.
Als ik over 2 jaar een probleem heb krijgt wasbeer van mij een knappe fles wijn!
Ik heb het in m'n DIGITALE (dat dan weer wel) agenda gezet. Herfst 2020 wordt blijkbaar een gitzwarte periode voor me
Als je naar de landbouw en visserij kijkt, dan zijn de Fransen met stip het meest conservatieve en behoudende volk wat er is. Ik kan me dus ook prima voorstellen dat die niet voor iets nieuwerwets als schijfremmen op een racefiets kiezen. De reden voor Jans verhaal zou dus best wel eens cultureel bepaald kunnen zijn.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
De druiven worden inmiddels voor een flink deel machinaal geoogst hoor.
En de bakken waar de druiven in vervoerd worden zijn ook niet lek meer. Dus je hebt nu niet het gevoel meer dat je aan de weg plakt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39961
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Sinds wanneer is de franse landbouw conservatief? Die onderbouwing ben ik wel oprecht benieuwd naar.
En ook ik zet 2020 dan maar in mijn agenda: Oltre XR4 met SR eps en Bora’s voor €1500 want het is ouderwets, niet toekomst bestendig en (meest belangrijk!!!) niet meer hip genoeg.
Ik weet niet of ik sommige argumenten die ik lees nu zielig (ik wil een lichtere expander want miin fiets is te zwaar) of lachwekkend (bang voor teveel remkracht) moet vinden. Zeg gewoon dat je een hippe schijfremfiets wil omdat je het mooi/hip/whatever vindt. Er rijden hier op het forum genoeg veel te dure fietsen (hallo spiegelbeeld), maar de meesten zijn daarin een stuk realistischer dan de veel schijfremadepten.
En ook ik zet 2020 dan maar in mijn agenda: Oltre XR4 met SR eps en Bora’s voor €1500 want het is ouderwets, niet toekomst bestendig en (meest belangrijk!!!) niet meer hip genoeg.
Ik weet niet of ik sommige argumenten die ik lees nu zielig (ik wil een lichtere expander want miin fiets is te zwaar) of lachwekkend (bang voor teveel remkracht) moet vinden. Zeg gewoon dat je een hippe schijfremfiets wil omdat je het mooi/hip/whatever vindt. Er rijden hier op het forum genoeg veel te dure fietsen (hallo spiegelbeeld), maar de meesten zijn daarin een stuk realistischer dan de veel schijfremadepten.
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Maar het is wel veel langzamer. Als je op zondagochtend tijdens je rondje lek rijdt, dan maakt het niets uit, wisselen van de binnenband kost significant meer tijd, tijdens koers is het een heel ander verhaal.
Als ik 2 fietsen achterin de auto moet leggen, waarvan er één schijfremmen heeft met steekassen en de ander velgremmen en snelspanners, dan weet ik wel welke fiets ik de wielen eruit haal en waar ik ze in laat zitten.
Weer een klote dag achter de rug? Ik ben mans genoeg om ervoor uit te komen dat ik op esthetische gronden zou kiezen voor een schijfremfiets. Maar dat is niet het geval.daniel1975 schreef: ↑22 sep 2018 19:59
Ik weet niet of ik sommige argumenten die ik lees nu zielig (ik wil een lichtere expander want miin fiets is te zwaar) of lachwekkend (bang voor teveel remkracht) moet vinden. Zeg gewoon dat je een hippe schijfremfiets wil omdat je het mooi/hip/whatever vindt. Er rijden hier op het forum genoeg veel te dure fietsen (hallo spiegelbeeld), maar de meesten zijn daarin een stuk realistischer dan de veel schijfremadepten.
Het 'lachwekkende' gevalletje teveel remkracht heeft ermee te maken dat de 'braking power-to weight ratio' bij een wielrenfiets met schijfremmen in mijn optiek wellicht een beetje hoog is (ik ga donderdag a.s. naar de mode-winkel om het te ervaren).
Ga jij maar lachen (zal voor het eerst zijn, je bent nogal een jankerd maar dat terzijde), maar ik heb met motorrijden al meerdere malen met een ander bijltje gehakt: blokkerende wielen met een ongeval tot gevolg. En toch worden er best veel motoren verkocht met Brembo Monoblock's, want die remmen o zo goed (of omdat de MotoGP jongens ermee rijden?), remmen met 1 vingertje etc. etc.. Anyway, vanaf 2016 is ABS een verplichting in de EU geworden (op nieuwe motoren), zodat ook de Brembo jongens een vangnet hebben. Want in een reflex goed doseren is best lastig.
En het zou best eens kunnen dat er in de toekomst een (soort van) ABS systeem op fietsen gaat verschijnen, want de stopkracht is niet mis en niet iedereen is even behendig.
Wederom ene fijne avond gewenst!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39961
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zo grappig; hij was niet naar jou specifiwk gericht, maar je voelt je blijkbaar erg aangesproken....
Maar ABS op fietsen omdat nieuwe remmen te goed zouden zijn? Briljant, ik zou het idee snel patenteren, voor je het weet is dat de nieuwe strategie van de fabrikanten om ons iets nieuws aan te smeren.
Die Oltre van €1500 wordt steeds realistischer
Maar ABS op fietsen omdat nieuwe remmen te goed zouden zijn? Briljant, ik zou het idee snel patenteren, voor je het weet is dat de nieuwe strategie van de fabrikanten om ons iets nieuws aan te smeren.
Die Oltre van €1500 wordt steeds realistischer
Less is bore
Ik ben absoluut geïnteresseerd in een fiets met schijfremmen. Ik heb vrij zwakke handen, dus als ik nog eens in de bergen ga rijden zou dat me een gigantisch voordeel opleveren.
Maar ik moet ook eerlijk zijn naar mezelf, ik ben nu niet in de situatie om er 4-, 500 euro extra voor uit te geven en dat plan om eens in de bergen te gaan fietsen heb ik ook al ruim 5 jaar in mijn hoofd zitten.
Maar ik moet ook eerlijk zijn naar mezelf, ik ben nu niet in de situatie om er 4-, 500 euro extra voor uit te geven en dat plan om eens in de bergen te gaan fietsen heb ik ook al ruim 5 jaar in mijn hoofd zitten.
Keesh, als ik jou was zou ik geeneens een racefiets kopen. Als je een beetje moeite doet, dan kan je zelfs met velgremmen genoeg remkracht ontwikkelen om over de kop te slaan. Als je slim bent dan koop je een opoefiets met alleen maar terugtraprem, dat is een stuk veiliger.
Volgens mij is het verhaal heel simpel, heb je liever een fiets met velgremmen, koop die dan en heb je liever een fiets met schijfremmen, dan koop je die. Maar dat geneuzel dat velgremmen misschien wel minder verkrijgbaar worden en dat schijfremmen misschien wel te sterk remmen begint nu zo langzamerhand een beetje lachwekkend te worden.
En ondertussen pak ik lekker mijn fiets met velgremmen, die voor mij meer dan voldoende remkracht leveren.
Volgens mij is het verhaal heel simpel, heb je liever een fiets met velgremmen, koop die dan en heb je liever een fiets met schijfremmen, dan koop je die. Maar dat geneuzel dat velgremmen misschien wel minder verkrijgbaar worden en dat schijfremmen misschien wel te sterk remmen begint nu zo langzamerhand een beetje lachwekkend te worden.
En ondertussen pak ik lekker mijn fiets met velgremmen, die voor mij meer dan voldoende remkracht leveren.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets