Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5327
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 sep 2018 22:31

TL@ schreef: 23 sep 2018 18:31 Wat scheelde er precies aan? Hoe heb je gemerkt dat er een lek was?

Ik moet de mijn ook nogal veel ontluchten (al 2 keer dit jaar) en misschien heb ik ook een lek.

Volgens mij hebben we allebei de R8000 shifters.
Rem steeds verder kunnen inknijpen tot hij tegen stuur aankomt.
Eerst denk je nog dat het bleeden niet goed is gegaan, maar merkte toen ook wat vloeistof op onder rubber.
Dus vorige week shifter er maar af gehaald en retour gestuurd.
Idd de 8070.

ramon2
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2018 13:09

ramon2 24 sep 2018 13:14

Heft er iemand Gravel tips wat betreft de bandenspanning?
Ik ben van plan aanstaand weekeind een grave-tocht te rijden in de Eifel van 140 km met mijn MTB en MTB banden, maar nu rij ik de banden op MTB-tracks op een bandenspanning van circa 1,5 - 2.0 bar, op de weg vaak richting 3 - 3,5 bar.
Waar zou ik voor de gravel rit mee kunnen starten? ergens er tussen in of net zo hard als op de weg?
Alle tips met onderbouwing zijn welkom.
Groeten Ramon

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 sep 2018 15:01

DDX schreef: 23 sep 2018 22:31
TL@ schreef: 23 sep 2018 18:31 Wat scheelde er precies aan? Hoe heb je gemerkt dat er een lek was?

Ik moet de mijn ook nogal veel ontluchten (al 2 keer dit jaar) en misschien heb ik ook een lek.

Volgens mij hebben we allebei de R8000 shifters.
Rem steeds verder kunnen inknijpen tot hij tegen stuur aankomt.
Eerst denk je nog dat het bleeden niet goed is gegaan, maar merkte toen ook wat vloeistof op onder rubber.
Dus vorige week shifter er maar af gehaald en retour gestuurd.
Idd de 8070.
Ik ga er ook maar eens op letten, thanks :winkthumb:
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 sep 2018 16:37

Mijn 27.5" wielset zit in elkaar, tubeless gemaakt en dikke banden erop.

Het zijn Conti X-king 2.0" geworden (vallen trouwens net iets breder dan 2" (iets meer dan 51mm), de velgen zijn ook wel lekker breed. Het past trouwens perfect in het frame.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 28 sep 2018 18:19

Iemand ervaring met 27,5 inch velgen in de Canyon Inflite ?

sleech
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 mei 2009 12:24

sleech 28 sep 2018 22:22

Ik heb een Trek Domane ALR5 dat ik wil gebruiken als gravel/winter fiets. Ik kan 35mm banden (bijv Schwalbe G-One) tubeless opzetten, en dan moet het lukken om een de Nederlandse grindpaden te rijden.....

Maar..... het gaat bijna 200 Euro kosten bij de lokale FM om de nieuwe banden te installeren etc (ja, ik weet dat ik het zelf goedkoper kan doen, maar.......). Ook liefst wil ik breder dan 35mm gaan, maar dat lukt niet. Kan ik beter de Domane verkopen, en dan het gebruiken om een ‘echte’ gravel fiets te kopen, of is de Domane met 35mm wel goed genoeg voor gravel in Nederland?

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1865
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 28 sep 2018 22:26

Het ligt er ook aan welke maat banden je nu hebt. Van 25 naar 35 is echt een wereld van verschil. In positieve zin.
Met 35mm kom je hier in Nederland goed mee weg over onverharde paadjes. Prima keuze.

Maar: 200,-?? Heilige moeder! Ik zou een 'doe-het-zelf-pakketje' inslaan.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 29 sep 2018 09:00

Tweehonderd Euro voor tubeless maken is wel heel erg veel! Ik heb al aardig wat wiel-banden-combi's tubeless gemaakt: tubelesse velgen met tubeless banden, maar ook niet-tubeless velgen met niet-tubeless banden. Telkens ging het eigenlijk heel eenvoudig. Meestal zelfs met een goede hogedrukpomp. Een enkele keer heb ik CO2-patronen gebruikt. Tegenwoordig heb ik zo'n tank om in één keer een shot lucht te geven.
Ik weet niet of je velgen al tubeless zijn? Als dat niet zo is, dan werkt een tubeless kit van Joe's No Flats met luchtdichte velgband, ventielen en vloeistof heel eenvoudig en goed.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16955
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 sep 2018 10:04

Sowieso zou ik niet met een systeem gaan rijden waarvan je zelf geen band kunt vervangen.

Het nut van tubeless 35mm banden op een Domane is imho beperkt. Echt lage druk is vooral handig als het terrein zwaarder wordt en dan wil je ook wat meer ruimte rondom je band hebben en niet iets dat net aan past.

Ik zou voor een setje Conti Cyclocross Speed gaan. Dan ben je voor een paar tientjes klaar om zelf te ervaren of jij de Domane geschikt vindt voor wat je van plan bent. Theoretisch gezien heb je meer kans op lekrijden maar ik heb op dat gebied zeer positieve ervaringen met die band.
Campagnolo Ultra Dork

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 29 sep 2018 12:04

sleech schreef: 28 sep 2018 22:22 Ik heb een Trek Domane ALR5 dat ik wil gebruiken als gravel/winter fiets. Ik kan 35mm banden (bijv Schwalbe G-One) tubeless opzetten, en dan moet het lukken om een de Nederlandse grindpaden te rijden.....

Maar..... het gaat bijna 200 Euro kosten bij de lokale FM om de nieuwe banden te installeren etc (ja, ik weet dat ik het zelf goedkoper kan doen, maar.......). Ook liefst wil ik breder dan 35mm gaan, maar dat lukt niet. Kan ik beter de Domane verkopen, en dan het gebruiken om een ‘echte’ gravel fiets te kopen, of is de Domane met 35mm wel goed genoeg voor gravel in Nederland?
35mm Schwalbe Gravel One (op lage druk) is voldoende voor Nederlandse grindpaden.

Je hoeft niet direct naar tubeless te gaan om dit te proberen; je kunt de banden ook gewoon met binnenband monteren (wel een binnenband voor grotere diameter buitenband monteren; gewone racefiets binnenbanden zijn te klein).
Als dat bevalt (en past in je frame), kun je alsnog kiezen om de wielen tubeless te (laten) maken.

William

sleech
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 mei 2009 12:24

sleech 29 sep 2018 16:08

Dank je wel voor de advies. Misschien een goed idee om wat gravel banden te proberen zonder helemaal naar tubeless te gaan.

Ik vind de Conti Cyclocross Speed nergens te koop. Is dat misschien vervangen door de Conti Speed King CX?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16955
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 sep 2018 23:57

Dat is inderdaad de opvolger.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie