Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 sep 2018 01:14

Een beetje erg cru gesteld maar wel met een flinke kern van waarheid. Ook met velgremmen kun je inderdaad prima je voorwiel blokkeren. Dan is het ook nog eens zo dat dat gebeurt op het moment dat je met meer kracht in je remhendel knijpt dan bij schijfremmen. Met schijfremmen heb je dus (in ieder geval theoretisch) meer controle op het randje.
Van mij hoeft het allemaal niet per se, met velgremmen gaat het ook prima maar met 28mm bandjes op mijn gravelracer remt het wel heel lekker. Het kost in ieder geval een stuk minder kracht om te remmen. Het voegt dus wat comfort toe. Op een ra efiets vind ik het er niet uitzien en wil ik het dus ook niet.

Ik denk dat je een beetje te zwaar tilt aan het technische aspect van de fiets. Ook al kunnen we hier een heel forum vol typen met issues over de kleinste details, uiteindelijk gaat het gewoon om opstappen en lol maken. Tip, lees dit topic even door. Dat is een prima weergave van de essentie van het wielertoerisme: viewtopic.php?f=26&t=87938 Mijn racefiets is naar de huidige maatstaven hopeloos verouderd maar aan reserve-onderelen, lol in het fietsen en trots op mijn karretje geen gebrek.
Als je het niet precies weet, focus je dan op de pasvorm en de looks en je kunt geen foute keuze maken. Je zult best tegen wat zaken aanlopen die je technisch gezien niet helemaal bevallen maar dat kun je aanpassen of meenemen voor de volgende fiets.
Campagnolo Ultra Dork

hagi
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 23 sep 2018 09:27

Dat probleem van geen fietsen voor velgremmen zie ik niet
Zat bedrijven die een frame op maat kunnen bouwen zo als ik het wil
En gewicht blijft een probleem met schijfremmen voor mij als 60 kg man,
En wil gewoon ongecompliceerde techniek die heel blijft fietsen is mijn hobby en niet sleutelen
Kies voor duurzaam dus titanium en bsa ook beter voor ons klimaat
Een carbon fiets is een wegwerp product wie rijdt er 10 jaar mee

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8827
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 sep 2018 09:33

hagi schreef: 23 sep 2018 09:27 Een carbon fiets is een wegwerp product wie rijdt er 10 jaar mee
Ik zou niet weten waarom niet.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 sep 2018 10:14

Ik ook niet. Hele volksstammen menen om de vier jaar een nieuwe fiets nodig te hebben. Maar daar speelt het materiaal een zeer ondergeschikte rol bij.

On topic: ik snap de felheid van de discussie niet zo. Natuurlijk zijn er objectieve argumenten aan te voeren om schijven te kiezen (geloof het of niet, in de schuur hier staan inmiddels drie schijffietsen. Alleen geen enkele racefiets..). Maar zo zijn er ook zat argumenten om bij velgremmetjes te blijven. So far so good. Alleen is de agressieve technology push door de industrie wel irritant.
De klakkeloos door de sheeple overgenomen drogredenen om voor een schijffiets te kiezen zijn vooral vermakelijk.

En nu kiezen voor schijven omdat dat de beste "investering" is? Een racefiets is een dramatisch investeringsobject. Weet je wel hoeveel de gemiddelde fiets afschrijft? Kies gewoon de fiets waar je nu op wel fietsen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 sep 2018 11:20

dwangarbeider schreef: 22 sep 2018 16:27 Wasbeer 2006,
Het lijkt er op dat je je wensen voor werkelijkheid neemt.
Een Scott foil, toch wel een top aero fiets, is volgend jaar nog steeds met gewone remmetjes te krijgen.
Dat er voor de gewone fietser nul nadelen aan schijven zitten blijkt toch niet echt uit het aantal topics over technische dingetjes met schijven.
Je stelt dat discfietsen "gewoon beter" zijn en dat is je volste recht, maar daarom hoeft het zo nog niet te zijn.
En voor de profs zijn er nog wel wat meer issues dan enkel gewicht. Ik denk dan vooral aan tragere wielwissels en compatibiliteitsproblemen met wielen van de neutrale wagen.
Ach een foil, als je dat nou als maatgevend moeten nemen ;) :lol:
Dat frame hadden ze nog liggen dus daar hoefde alleen een kleurtje op.
Maar de velgremversies hebben ze alleenmaar in de goedkopere reeks.

Dus ook duidelijk uitlopend….. systemsix zonder velg, venge hetzelfde….

Nogmaals begrijp me goed, velgremmen zijn prima, heb nooit echt iets gemist. Alleen het daalt wel wat lekkerder net schijven.

De technische dingetjes die zullen er zijn, maar is het ook niet gewoon wennen aan een nieuw product. Ik heb er net zoveel of weinig werk aan als een velgrem. Nooit meer kabels vervangen, mooi alle kabels binnendoor. Ik vind het schitterend.

Ik heb begin dit jaar zelf de zoveelste fiets met schijven in elkaar geschroefd. een keer kabelf inkorten, ontluchten. Klauw goed afstellen op de schijf en ik heb er al 5000km niets meer aan gedaan, behalve pas de achterblokken iets meer naar binnen gezet omdat ze op de helft waren, maar dat kost 2 minuten.

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 23 sep 2018 21:50

hagi schreef: 23 sep 2018 09:27
En gewicht blijft een probleem met schijfremmen voor mij als 60 kg man,

Die moet je uitleggen, ik ben 25 kilo zwaarder, maar kan dus niet met schijfremmen rijden ??
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

hagi
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 23 sep 2018 21:57

Een betaalbare schijfrem fiets is te duur om aan het gewicht van een fiets met velg remmen te komen
Rij vaker in zwitserland en dan speelt gewicht wel een rol
En heb nooit problemen ook niet in de afdalingen met latex binnenbanden in combinatie met velg remmen
En wil niet betalen voor meer gewicht aan mijn race fiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39508
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 sep 2018 22:41

Eigenlijk zou een schijfremfiets goedkoper moeten ivm overgewicht :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 sep 2018 07:54

RonaldH76 schreef: 23 sep 2018 21:50
hagi schreef: 23 sep 2018 09:27
En gewicht blijft een probleem met schijfremmen voor mij als 60 kg man,

Die moet je uitleggen, ik ben 25 kilo zwaarder, maar kan dus niet met schijfremmen rijden ??
Kennelijk is het gewicht van de fiets wel belangrijk als je 60kg weegt. En schijfremmen voegen gewicht toe.

Als je gewoon een normale gezonde Hollandse vent bent van een kilo of 85, dan wordt altijd gezegd dat gewicht van de fiets totaal irrelevant is, want het is goedkoper om zelf wat kilo's af te vallen. Dus dan kunnen die schijven er prima bij aan de fiets ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3531
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 sep 2018 07:58

daniel1975 schreef: 23 sep 2018 22:41 Eigenlijk zou een schijfremfiets goedkoper moeten ivm overgewicht :mrgreen:
Makes sense, in mijn beleving. Schijfremmen hebben voor mij op de racefiets meer na- dan voordelen dus zou ik ze alleen overwegen indien (ceteris paribus) de schijfremfiets goedkoper zou zijn. Of voor hetzelfde geld lichter ipv zwaarder.
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 sep 2018 08:51

Hoeveel is eens schijfrem fiets eigenlijk zwaarder?

Edit: Even een vergelijkend waren onderzoek gedaan, en het scheelt inderdaad enorm veel, wel 300 hele grammen zelfs. Dan kom je geen berg meer op joh. Zeker niet als je 60Kg weegt.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3531
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 sep 2018 09:18

Het is +300gr die extra geld kost, voor een meerwaarde die er voor mij niet is. Waarom zou ik dat extra geld dan uitgeven?
Afbeelding

Plaats reactie